Resetips - Kefalonia - Argostoli

Så vi fortsätter på temat Argostoli när vi ändå är igång tycker jag. Detta är Kefalonias huvudort och här bor de flesta av öns invånare, runt 10 000 av dem närmare bestämt. Orten blev nästan helt förstörd under den stora jordbävningen 1953 men har byggts upp igen enligt nya byggdirektiv. Efter 1953 måste alla nya byggnader på Kefalonia klara av en jordbävning med styrkan 8 på richterskalan.
 
 
När du kommer hit märker du att orten inte är uppbyggd runt turismen utan att det är en "riktig" stad där gatan närmast vattnet inte är full av uteserveringar utan mer anpassad till det vardagliga livet. Någon gata in finns dock Argostolis långa gågata där du kan hitta många turistshoppar, cafeér och restauranger. Mellan strandgatan och gågatan finns sedan mer "vanliga" affärer, apotek och banker till exempel. Med andra ord kan du hitta allt du kan tänkas behöva här.
 
 
Härifrån kan du ta färjor både till grannöar men också orten Lixiouri som ligger på Kefalonias halvö som är känd för den röda stranden Xi.
 
 
Några gator upp från vattnet märker du rätt tydligt att standen är byggd på en sluttning och både dina lår och vader får sig ett riktigt träningspass av att promenera upp till huvudvägen som går till bl.a. Lassi.
 
 
Från Argostoli till öns fastland går Drapano bron som byggdes första gången under tidigt 1800-tal när ön var under brittiskt styre för att underlätta transporter istället för att åka runt hela lagunen. Den konstruerades först i trä men det visade sig så klart inte vara särskilt hållbart och bron är idag världens största stenbro över havsvatten. I mitten finns en obelisk vars inskription förändrats genom åren men största förändringen skedde 1865 när grekerna återtog styret av ön från britterna och den tidigare texten "To the glory of the British Empire" mystiskt nog försvann över natten.
 
 
Bron stod tidigare högre över vattenytan och biltrafik var godkänd men över åren har den sjukigt och blivit svagare så den stängdes helt 2004 för renovering. I våras öppnades den igen men nu endast för gång och cykeltrafik. I lagunen (Koutavos lagoon) innanför kan du hyra trampbåt och se massa fisk och sköldpaddor på din tur vilket varmt rekommenderas som en mysig aktivitet.
 
 Nu mina vänner ska jag nog lägga mig en stund på soffan och självdö lite för det galna och helt idiotiska träningspasset jag körde i morse har drenerat mig på energi. Men vad härligt det är när man verkligen får ta ut sig ordentligt!! Jag hoppas ni har en riktigt underbar lördag idag! :D
#1 - - Fanny:

låter ändå härligt att det är en riktigt ort å inte bara turister.. blir annan känsla då:D

Svar: Absolut! Tyckte det gjorde att man gillade stan mer!☺
Kattis

#2 - - Johan:

Det låter som en mysig liten stad/by, lite sådär original eller vad man ska säga, inte så påverkat av turismen, som du säger. Sådant gillar jag att besöka, när man verkligen får se hyur delever och bor där man är :)

SV: Ja visst var det? :P haha
Jag har ganska bra minne när det gäller sådant, men sedan har jag genom åren dels skrivit ett inlägg ungefär var tredje vecka i ett Worddokument med de tio just nu bästa låtarna, ganska kul att sitta och titta bakåt i tiden på det faktiskt, dels satte jag ihop egna blandskivor, Johans mix, på den tiden då det begav sig med CD-skivor, så där kan jag också gå tillbaka i tiden och se vad jag lyssnade på ett specifikt år, för det finns sparat och arkiverat i datorn också :)

Så är det ju! Det där året var ett år med både höga toppar och djupa dalar. Har aldrig mått bättre än vad jag gjorde där under våren och sommaren det här året, men har heller aldrig mått sämre än vad jag gjorde där under senhösten och vintern. Men du har helt rätt, det som inte dödar, det härdar och mitt psyke har nog stärkts en hel del efter det där året...

Haha, är det nu jag ska tycka synd om dig och visa lite medlidsamhet över att du är hemma i kalla Sverige och tvingas jobba igen? ;) haha
Men jo, det är inget vidare väder här hemma och jag skulle inte heller tacka nej till att åka iväg till något varmare ställe just nu...

#3 - - Emma Engström - Skönhetsbloggare:

Åhh, älskar verkligen Grekland! :D

Svar: Samma här!😀
Kattis

#4 - - Julia Svensson :

Åh såå bra tips!!

Svar: Vad roligt att du gillar det!😊
Kattis

#5 - - moamedalicia.blogg.se:

wow, fina härliga bilder :D hade aldrig hört talas om argostoli. jag tror inte det iaf. :D hoppas du får en härlig godnatt sömn kram <3

Svar: Tack så mycket vad roligt att höra!:) Nattsömnen blev rätt bra tack! Kram
Kattis

#6 - - Tilda Barkselius:

Åh så mysigt det ser ut!

Svar: Verkligen!:)
Kattis

#7 - - Misstossequeen:

Jätte fint 😊

Svar: Nej inte om de ej ska kosta en hel förmögenhet, men min pappa hade dock hittat lite billigare än det jag hittade 😊 tack 😃 det hoppas jag med 🌸

#8 - - Misstossequeen:

Jätte fint 😊

Svar: Nej inte om de ej ska kosta en hel förmögenhet, men min pappa hade dock hittat lite billigare än det jag hittade 😊 tack 😃 det hoppas jag med 🌸

#9 - - Sofia Werlin - mammalivet & hälsolivet:

Svar; men eller hur? Oavsett om de är mini adidas eller i vuxenstorlekar så funkar det :)

#10 - - Sandra:

Argostoli verkar ju vara jättevackert! Kul anekdot om texten som försvann! Starkt jobbat med träningen!

Svar: Tackar...var rätt mör på eftermiddagen!:P Argostoli är verkligen jättefint!:)
Kattis

#11 - - Anonym:

Så fina bilder :)

#12 - - Anonym:

Så fina bilder :)

#13 - - Anonym:

Så fina bilder :)

Svar: Tack snälla!😊
Kattis

#14 - - ZTINAS:

Så himla fina bilder :)

Svar: Tack snälla!☺
Kattis

#15 - - Pauline Hurtig:

så fint och mysigt!

Svar: :)
Kattis

#16 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag önskar verkligen att jag gillade att resa som du gör :D :D

Svar: Hehe vi se till att du ändrar uppfattning om resande helt enkelt!:D
Kattis

#17 - - Linnea Aurora:

Åh ser så fint ut! Och älskar när en besöker städer som faktiskt är "riktiga" städer och inte endast byggda för turister, får en så fin känsla!

Svar: Verkligen!:)
Kattis

#18 - - Ida Lindborg ♡:

härliga bilder!!

Svar: Tackar!😀
Kattis

#19 - - Evelina Östlund:

Åh vad sugen jag blir på att resa när jag ser dessa bilder.

#20 - - Evelina Östlund:

Åh vad sugen jag blir på att resa när jag ser dessa bilder.

Svar: Härligt! Då har jag lyckats!😊
Kattis

#21 - - jonna:

åh tycker om den där rosa bilden näst längst ner till höger, så fiin! :)

Svar: Jaaa typ mitt nya drömhus!😀
Kattis

#22 - - Bambi:

Jag gillar dessa inlägg så skarpt :D Drömmigt värre!

Svar: Tack snälla!:D Vad glad jag blir av att höra det!:)
Kattis

#23 - - Gabriella :

Jag vill utomlands sååå gärna just nu, måste vill värmen!! Ser underbart ut, roligt med tips!!

Svar: Haha jag vill alltid utomlands och till värmen!😛
Kattis

#24 - - natalia:

Så vackert!

#25 - - natalia:

Så vackert!

#26 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Ser ut att vara en fantastiskt vacker plats :)

Svar: Riktigt fin plats!:)
Kattis

#27 - - Lillgarden:

Ser riktigt härligt ut! Särskilt nu när regnet öser ner och det verkar som att sommaren aldrig ska komma i år...

Sv: Är rätt kul att åka med och se när dom kör.
Igår åkte jag och lilleman med när gubben plöjde.
Lilleman sitter och bara tittar och njuter och vi vuxna får en chans att prata lite.

Ha en fin dag!