Jul i Europa - Lucka 1 - Grekland

Första dagen på december månad och nedräkningen till jul är igång på allvar nu. Jag ser att fler av er därute i bloggvärlden drar igång era julkalendrar nu och jag funderade länge på hur jag skulle göra. Eftersom jag älskar att resa och gör så främst inom Europa så tänkte jag att de närmsta 24 dagarna kör vi på lite inlägg om olika jultraditioner runt om i Europa blandat med en del recept från olika länders julbord och så slänger jag in en tävling någonstans på mitten. Vad tror ni om det? Hur som helst börjar jag så klart med Grekland.
 
I Grekland är det påsken som är den största helgen med mest firande och julfirande med massa pynt och gran är realtivt nytt (ca 30 år). Idag när du besöker t.ex. huvudstaden Aten runt jul är den dock vackert upplyst av dekorationer och temperaturen kan variera från +20 ner till ett par minusgrader.
 
Den 24 december är i stort sett en vanlig dag i Grekland och affärerna har till och med öppet extra länge. På kvällen är det även tradition att barnen går från hus till hus och sjunger julsånger och som tack får de godis, fikon, mandlar, valnötter och ibland en slant. På juldagen däremot ringer kyrkklockorna till mässa redan 04:00 och senare under dagen samlas familjerna för att äta tillsammans. Höjdpunkten på bordet är en saftig kalkon men det finns även andra godsaker som spenatpaj, vindolmar, fyllda paprikor och kakor, ja det varierar självklart från hus till hus men det är tradition att dricka rött vin till kalkonen.
 
Och julklapparna då undrar ni kanske? Som de flesta ortodoxa länder så sker julklappsutdelningen på nyår och inte jul. Det finns självklart hem som tummar lite på denna tradition och delar ut klappar både på juldagen och på nyår.
#1 - - Anita:

Mysigt :D

#2 - - Sara Ekman:

Vad intressant att läsa :D

#3 - - Linda:

Gud vilket fint pyntat skepp :)

Svar: Sankt Nikolaus skepp! :)
Kattis

#4 - - FREEDOMtravel:

Vilket kul tema för en julkalender! Detta ser jag fram emot att följa! :)

#5 - - Frida:

Jag vet, älskar boxning! Blev ett grymt pass som vanligt! :)
Vilka fina bilder :)

#6 - - Emma Broberg :

Vilken rolig idé! Ska bli kul att följa :)

#7 - - Henrik Olsson:

Det är intressant och se hur olika högtider uppmärksammas i världen :)

#8 - - Veiken:

Jättetrevligt! Det är alltid roligt att få lite info om andra kulturer! :)

#9 - - Petra:

sv det var riktigt härligt med hemma spa.

jag mår fortfarande dåligt därför jag har varit frånvarande här på bloggen och även instagram

#10 - - ullie:

Men tusen tack snälla du det va jätte skoj

fin torsdag o ja älskar grekland

#11 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

Kul att få veta :D

#12 - - znogge:

Den grekiska julmatstraditionen skulle helt klart passa mig alldeles perfekt!

#13 - - Alice Lindström:

Intressant inlägg!

#14 - - Johan:

Vilken kul grej! Kreativt av dig, men det var å andra sidan kanske inte så svårt med tanke på ditt intresse för resor ;)
Kul att läsa vara det iaf, för det här hade jag ingen som helst aning om :)

SV: Haha ja, ellerhur, sååå kul... not... :P
Jag hoppas iaf att det ska lösa sig nu. har fortfarande inte hört något från dem...

Vaken hela nätterna är jag aldrig, men jag vaknar ofta mitt i natten och kan inte somna om i relation till månen, så jag tror att det finns något samband där...

#15 - - Therese:

Grekland har jag alltid velat åka till!

Lucka 1 min bloggjulkalender är öppnad, gå gärna in och kika! :)

Svar; Tiden går alldeles för snabbt :O

#16 - - Amanda:

Roligt att läsa 😃

#17 - - LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Åh vad kul att läsa! :)

#18 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Vilken snygg belysning! :)

#19 - - Sandra:

Åh spännande! Jag hade ingen aning om att de delade ut presenter på nyår i Grekland!

#20 - - jessy:

spännande :D

#21 - - Linda:

Åh så mysigt!
Svar:Ja hotels är bra, men ibland tycker jag att det kan vara svårt att söka där och hitta ngt bra dck annars så det senaste har jag bokat via dem faktiskt.
Eller hur hade varit grymt skoj att få träffa dig IRL ju!

#22 - - NICOLE:

Men åh vilken rolig idé, och såå roligt att läsa om! =) Bra gjort :D

#23 - - Gabriella :

Åh så rolig idé av kalender!!

#24 - - Sarah:

visst är dom =) svårt att välja

#25 - - Erika:

Så kul att läsa om detta :)

#26 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så fint <3, Roligt att läsa :D

#27 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Åh ja, påsk i religiöst kristna länder måste vara fantastiskt att uppleva!!

#28 - - Fanny:

Åh intressant kalender! Superbra idé :D

#29 - - MALIN:

Älskar Grekland.... Åh! Kram

#30 - - Olivia:

mysigt att läsa o se hur andra har de :D

sv: åh tack :D
krami

#31 - - Marianne :

Vilken vacker ljusdekoration med båten...Jag är ju inte så berest så ser fram emot din kalender.

#32 - - Jessica Högberg:

Detta blir en härlig kalender!