Jul i Europa - Lucka 12 - Portugal

Glöm inte att vara med i denna julkalenders tävling för att ha möjligheten att vinna en personlig souvenir från Barcelona, tävla HÄR!
 
Vi lämnar den kalla norden en stund och reser ner till Portugal för att ta en närmare titt på deras julfirande som på flera sätt liknar julfirandet i grannländerna. Här hittar ni både krubba och julgran medan tomten (Pai Natal) får hjälp av Jesusbarnet med presenterna. Den 24 december besöks midnattsmässan och sedan sammanstrålar familjerna för den så kallade Consoada och det är först nu Julkrubban får sitt Jesusbarn och julklappar delas ut.
 
Bild lånad av www.portugal-live.com
 
Huvudrätten under Consoadan är vanligen kokt torsk som serveras med potatis och kål eller grönsaker och olivolja. Utbudet av desserter är dock ofta enormt med risgrynsgröt och kanel, Rabanadas (en variant av fattiga riddare), bakverk med sirap eller honung så kallade Broas de Mel och Bolo Rei (Kungens kaka). På juldagen besöker sedan portugiserna sina vänner och familjer för en stor jullunch som vanligtvis innehåller ugnstekt kyckling, lamm eller kalkon.
 
Bild lånad av www.tasteit.pt
25 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Julbelysning, Julfirande, Julkalender, Julmat, Portugisisk jul
#1 - - Tuva Björnwall:

vad fint!!

#2 - - Linda:

Men gud så gott det lät!

#3 - - Anita:

Men gott... :D

#4 - - MALIN:

Torsk är så himla gott! Muuums! Kram

#5 - - Emma :

så fint o gott :)

#6 - - jessy:

Så fint ställe!

#7 - - Petra:

sv ja det är jobbigt ´skäms verkligen för detta tycker det är så obehagligt.

ja fundera på om jag ska äta kosttillskott för hud,hår,naglar men vet inte vilket som är bra då som gör att håret växer fortare har du nått bra tips på sånt?

#8 - - Sandra:

Kokt torsk låter ju lite tråkigt men det kanske är jättegott va vet jag :P

Svar: Hehe tycker också det låter lite tråkigt...säkert därför dom har så mycket desserter!:P
Kattis

#9 - - Julia Svensson:

Åh så fina bilder!

Svar:
Kattis

#10 - - Znogge:

Kokt torsk gillas så det skulle jag kunna tänka mig men kalkon blir bra i år!

#11 - - Erika:

Vad spännande det hade varit att få testa på alla länders julfirande, så olika! :)

#12 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Omnomnom! Tänk att vi egentligen firar jul med att äta en gris, känns så konstigt. Jag vill verkligen verkligen bli vegetarian, fattar inte varför jag bara glömmer det och skiter i det hela tiden :P

#13 - - Veiken:

Den torsken med olivolja skulle jag gärna äta flera gånger på raken. Så gott!
Tänk så olika man firar jul i olika länder. Alla sätter sin prägel trots att man firar exakt samma sak: Jesu Födelse....

#14 - - Natalia:

Så gott :D

#15 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så mysigt :). Känns som man inte besökt nästan något land alls. Fast det har jag visserligen inte heller :-p. Sverige, Norge och Åland. Sedan Grekland och Tunisien. Är inte så berest ;)

#16 - - NICOLE:

Jag är inte förtjust i torsk så vilken tur att de har efterrätter ;)

#17 - - Henrik Olsson:

Torsk är ju aldrig fel, även om jag föredrar lax :)

#18 - - Linda:

Åh har aldrig varit i Portugal men vill väldigt gärna dit!
Svar:Ja haha japps det var jag absolut och lika taggad på eventet, trots det blev lite stressigt in i det sista men vi hann klart trots allt;)

#19 - - Tilda Barkselius:

Spännande att de äter torsk som traditionell julmat :)

#20 - - Sara Ekman:

Portugal vill jag gärna besöka!! :)

#21 - - ullie:

har sldrig vArit där verkar fint dock
Tack söta känns lite bättre nu om än ont men vill inte va hemma mera så satsar på kvällsjobb i morg bara några jobb dagar denna vecka stor kram o fin tisdag

#22 - - Bambi:

Vad kul att läsa om :D

#23 - - FREEDOMtravel:

Det känns som att de äter torsk väldigt ofta portugiserna ;)

#24 - - Ellen Gräntz:

Tänk vilka olika jultraditioner vi har, så intressant

#25 - - Marianne :

Så god torsken ser ut, fisk är ju lättare för magen så klart de får plats med massa godsaker....;)