Jul i Europa - Lucka 14 - Ungern

Glöm inte att vara med i denna julkalenders tävling för att ha möjligheten att vinna en personlig souvenir från Barcelona, tävla HÄR!
 
Boldog Karacsonyt! är en fras du kommer ha nytta av om du någon gång ska fira jul i detta land och det betyder så klart God Jul! Vi har nu rest vidare österut i denna kalender och befinner oss i Ungern där det stora firandet av jul sker den 25 december. På julaftonskvällen kläs granen och presenter till barnen läggs under granen som de sedan får på juldagsmorgonen som gåvor från änglar eller Jesusbarnet.
 
Bild lånad från www.budapestchristmas.com
 
Tomten, eller Mikulas som han kallas, dyker upp i Ungern redan den 6 december och får hjälp att dela ut julklappar till de snälla barnen av en ängel. Då har barnen ställt ut sina skor och stövlar på fönsterbräden för att få dem fyllda med presenter. Mikulas har ofta även sällskap av en så kallad djävulspojke vars uppgift är att slå de stygga barnen med ett gäng torra kvistar.
 
Bild lånad från www.primaskolka.net
 
När det ungerska folket sätter sig till bords för julmiddag så är ofta huvudrätten fisksoppa som ofta har sällskap av stekt fisk, kåldolmar och framförallt deras juldessert Beigli, som är en sockerkaksrulle med bl.a. valnötsfyllning.
 
Bild lånad från www.recipeler.com
27 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Jul, Julfirande, Julkalender, Julmat, Jultomte, Ungersk jul
#1 - - Znogge:

Ungern och Budapest är väl värt ett besök. Tyvärr var vi där innan julförberedelserna var i gång men besöket gav mersmak!

Svar: Du säger det, roligt!☺
Kattis

#2 - - Natalia:

Jag tycker serien är sevärd :) Men det är ju lite olika beroende på vad man gillar :)

Har en tävling på bloggen där du kan vinna massagelotion o ljus, var gärna med om du inte redan är det :D

#3 - - Sara Ekman:

Ungern vill jag gärna besöka :)

#4 - - Linda:

Spännande :-)

#5 - - Marianne :

Då kan man hota med djävulspojkens ris istället för att tomten inte kommer till barn som
"inte är snälla" ;) (skämtar)

#6 - - NICOLE:

Alltså bilden! Ser så mysigt ut :)

Svar: Eller hur! Man vill ju bara åka dit direkt!
Kattis

#7 - - A M:

Vilken rolig tävling! Gud vad gott det ser ut på den sista bilden!!

#8 - - Annie:

Den översta bilden var helt magisk ;)
Ja jag älskar vinterbilder :)

Sv: Åh tack för att du röstat på mig! :)

Kram

#9 - - Lena i Wales:

Vilken kul kalender! Jag har missat så mycket när jag varit på Sverigebesök och inte hunnit läsa någon blogg. Men har tagit igen nu. Roligt med traditioner och mat från olika europeiska länder. Hos mej kommer det om Wales.
Ha det bra!

#10 - - Erika:

Den bakelsen såg inte dum ut :)

Svar: Inte alls!☺
Kattis

#11 - - Julia Svensson:

Åh vad gott!!

#12 - - Veiken:

Den där sockerkaksrullen skulle inte sitta fel alls. Europa laddar inför alla helgerna...

#13 - - Petra:

sv ja det har varit en tufft natt helt slut efter dagen ska lägga mig tidigt i kväll tänkte jag kommer upp ett inlägg hur det gick hos läkaren senare ikväll eller i morgon.

aha okej äter mycket fisk och kyckling så det är bra

#14 - - Sandra:

Haha även här ska barnen bli bestraffade! Spännande att de får julklappar i sina skor! Lite som en julstrumpa ju!

#15 - - Jessica Högberg:

Som du jobbat med denna kalendern. Kul, tack!

Svar: 😄
Kattis

#16 - - Maria at Inredningsvis:

Men herregud vilken vacker marknad :) Jag passar på att önska dig en riktigt GOD JUL & Gott nytt 2017:)

Idag tipsar jag om en butik med riktig lyx & glamour på bloggen!

LOVE Maria

#17 - - jessy :

Åh så mys :D

- Svarade på samma fråga på en annan som ställde samma fråga i kommentarsfältet i inlägget ''spraytan''

#18 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så roligt :)

#19 - - Sofie:

Annorlunda det där med djävulen som följer med och slår de stygga barnen, haha! ;)

Svar: Haha allt för att få snälla barn!😛
Kattis

#20 - - Anita:

Gott... :D

#21 - - Gabriella :

Intressant!!

#22 - - Tilda Barkselius:

Intressant att tomten kommer redan den 6:e :)

#23 - - ullie:

mummsigt det såg ut
ja men ja har oxå alltid kokat upp ingefäran men de säger den gör mera nytta om den bara ligger i det varma o drar sej som te liksom o sen i me det andra så ja prövar om det hjälper mera . är rätt starkt men bara det hjälper

#24 - - Jasmine:

(Sent) Svar: Tack för din kommentar. :)
Kram

#25 - - Henrik Olsson:

Ungern är också ett land jag skulle vilja besöka :)

#26 - - Bambi:

Ungern är ett ställe som jag aldrig riktigt tänkt på att besöka. Men det verkar så himla fint :D

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#27 - - JoJo:

omg den där marknaden skulle jag vilja besöka! *.*

Svar: Jag med!:D
Kattis