Jul i Europa - Lucka 22 - Italien

Glöm inte att vara med i denna julkalenders tävling för att ha möjligheten att vinna en personlig souvenir från Barcelona, tävla HÄR!
 
Vi börjar närma oss slutet på denna julkalender och julafton är inte många dagar bort nu så vad vore väl bättre än att låta kanske ett av europas mest förvirrande länder få börja runda av. Italien som land är ganska ungt och består av tjugo olika regioner som alla har sin egen historia och tradition. Både för turister och invånare är det ofta svårt att veta vad som gäller när det t.ex. handlar om trafik och politik men en sak är säker, överallt i landet finns regler när det gäller mat och dryck och dessa ska följas för att inte bli utfnissad, uttittad eller utskälld. 
 
I detta katolska land är julkrubban den viktigaste dekorationen som återfinns i alla kyrkor och i många hem men det är heller inte ovanligt att istället hitta en julgran i vissa hem och på många torg. Vissa firar stort på julaftonskvällen medan andra på juldagen, det som binder samman firandet är Jesus födelse och såklart all mat som ska ätas. Oavsett om det är middag på julafton eller jullunch på juldagen, oavsett vad som serveras så gäller det att mentalt förbereda sig på en måltid som tar många och långa timmar. Det är endast bröllopsmåltider som tar längre tid i Italien.
 
Bilden är lånad från www.onedayinitaly.com
 
Jul firas ofta hos mor- eller farföräldrar, alternativt hos den i släkten som kan erbjuda det största matbordet. Julmåltiden inleds ofta med en aperitif som t.ex. kan vara någon form av antipasti och till detta dricks gärna ett mousserande vin som Prosecco. Sedan är det dags att sätta sig till bords för I primi (förrätten) som är pasta i olika former. Lasange är en vanlig primirätt, likaså tortellini och cannelloni. Mätta på pasta är det dags för secondi och här gör kötträtterna entre, allt ifrån lamm och kyckling till kanin, rätterna beror på familjens och regionens traditioner. Till köttet serveras potatis och årstidens grönsaker tillsammans med rött vin. Mätta än? Det är dags för efterrätt nu som t.ex. är den traditionella tiramisú eller annat bakverk och när du är sockerstinn ställs kakan nedan fram, en Panettone som köps i färgglada kartonger i alla italienska mataffärer innan jul. Till slut känns doften av espresso och det serveras med en liten grappa för att hjälpa matsmältningen på vägen.
 
Bilden är lånad från www.italy24.isole24ore.com
 
Annandag jul är ofta en "familjefri" dag när italienarna antingen är hemma eller träffar vänner över en bit mat och den yngre generationen tar ofta tillfället i akt att gå ut och festa. Många italienare har julledigt ända fram till 6 januari som är la Befana. Enligt sägnen är la Befana är gammal ful, men gåvmild, dam som smyger in i hemmen för att fylla barnens strumpor med godis och denna sägen är så befäst i landet att många barn tror att la Befana är tomtens fru.
#1 - - Anita:

Men myys!

#2 - - A M:

Bara älskar dina sådana inlägg!! Jag har varit i Rom, underbart fin stad!
sv; Ja men verkligen!! :D

#3 - - Znogge:

Rom är en alldeles underbar stad så har du inte varit där kan jag verkligen rekommendera ett besök. Maten var fantastisk men det är sällan man blir besviken i Italien. En liknande kaka äts alltid i Brasilien till julen. Inte världens godaste tyckte jag men traditioner är viktiga.

Ha en bra dag!

Svar: Hehe verkar inte vara så många italienare heller som egentligen tycker den kakan är god!😋
Kattis

#4 - - Sara Ekman:

Tiramisu är gott :D

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#5 - - my:

Intressant :D

#6 - - elin:

Roligt att läsa! Hoppas allt är bra med dig? :)

#7 - - jessy:

Men va gott brödet ser ut, blir ju sugen på att smaka allt när du laddar upp massa mat från alla ställen hahah :D

#8 - - Annie:

Så tjusiga bilder! :)

Sv: Tack så mycket för dina fina ord! det värmer! :)
Bra att du jobbar på att vara snäll mot dig själv- Du är ju den viktigaste i ditt liv<3

Hoppas Du får en bra dag*

Kram

#9 - - Julia Persson:

Himla intressant att läsa :)

#10 - - Erika:

Maten lät inte så "julig" där, så olika det kan vara :)

#11 - - Tuva Björnwall:

kul att läsa :D

#12 - - Henrik Olsson:

Det är många år sen jag var i Italien sist, och skulle gärna vilja åka dit igen - speciellt till Rom och Venedig! :)

Svar: Två riktigt fina städer att uppleva!☺
Kattis

#13 - - NICOLE:

Det är ju verkligen såå roligt att få läsa om traditioner och historia i ett land =)

#14 - - Carolina Thoor:

Roligt att läsa om. Jag trodde att dem firade i Colosseum. Eftersom att du visade en bild på byggnaden. Det hade varit maffigt. Trotts många människor som faktiskt har dött och tragiskt nog kämpat för sina liv i den här byggnaden, är det ändå fascinerande och jag skulle så gärna vilja åka till Italien och titta närmare på Colosseum :)

Sv; ja, oerhört sköönt med en nylagad och fräsch bil! Och en oerhört glad pojkvän för den delen haha :D
Jaså! Vad skönt att du är extra långledig nu. När börjar du jobba igen, nästa tisdag? :)

Haha, ja det är förstås sant ^^,

#15 - - Amanda:

Spännande att läsa! 😃

#16 - - Veiken:

Det är inte bara vi som äter halvt ihjäl oss över jul. Det verkar vara en epidemi! :) GOD JUL var du än är!

#17 - - marianne cargus:

Italienares julbord har inte så stor likhet med vårt ser jag, jag har varit på östra kusten en vecka och jisses vad mat...4 rätter varje mål...

Katter är ju helt underbara, så himla nyfikna och ska vara med överallt, en av de förra som jag hade la sej ofta i en kasse och sov när jag packat upp all mat...

#18 - - Alice:

Hahah åh, det är så kul att läsa om andra länders jultraditioner!

#19 - - Julia Svensson:

Åh så gott det ser ut!

#20 - - Natalia:

Blir ju sugen på att boka resa ;)

Svar: Haha jamen gört!😀
Kattis

#21 - - Johan:

Oj shit, ja, hunrig lär man ju garantera inte vara efter det där iaf! :)

SV: Jag hade inte heller fastnat för podar innan i höstas, men nu är jag helt fast och lyssnar massor. Det har blivit ett av mina största fritidsintressen, att chilla och lyssna på en bra pod :)

Jag vet faktiskt inte om jag skulle våga beställa det på restaurang heller :P haha

Så får jag önska dig en riktigt god jul om vi inte hörs mer innan dess, Kattis! :)

#22 - - Anonym:

vill så gärna åka tillbaka dit :D

Svar: Förstår det!☺
Kattis

#23 - - Ida:

Åh älskar Italien! :)

Svar:
Kattis

#24 - - Tilda Barkselius:

En skulle ju smälla av utav den måltiden känner jag :) Himla kul att få läsa om deras traditioner!

#25 - - Hemmamammafru.bloggplatsen.se:

Det har varit ganska mycket tjat om att vi ska ha en vit jul. En vit jul som inte menas snö utan alkoholfri jul. Å det tycker jag självklart är bra.. Men det är inte heller något som jag upplever som ett problem i min familj. Vi nöjer oss lika väl med julmust som något annat. Även om jag gärna dricker lite vin eller en snaps till sillen. Shit jag tycker jag framstår som en alkoholist hur jag än formulerar mig. Men alla som känner mig vet att så inte är fallet.
Något som jag upplever som ett större problem är mobiltelefonen. Den däremot tycker jag är en grej som INTE hör hemma på julafton!!! Julafton ska firas med närvaro!!! Därför kommer jag att checka ut från cybervärlden kl 15.00 när Kalle Anka börjar och låta min mobil sova fram tills att julafton är över!!! Är vi överens?!
Jag ska fira julen med mina nära och kära!!! Ska vi köra en dill?
Vem är med mig på detta???
Min bloggadress: http://hemmamammafru.bloggplatsen.se