Jul i Europa - Lucka 3 - Frankrike

Nästa stopp gör vi i Frankrike i denna kalender, är det någon av er som varit där runt jul? Deras julfirande skiljer sig lite från vårt svenska och det skiljer sig även mellan de olika provinserna men övergripande så sker det stora julfirandet den 25:e december. Den 24:e december är en vanlig vardag men mot kvällningen samlas familjer och äter en festmåltid tillsammans och runt midnatt lyssnas det på Påvens tal och julen skålas in med champange.
 
Den franska julmaten kan skilja sig en del mellan provinserna men generellt sett kan vi säga att den har lite mer gourmet över sig än vår svenska. Ankbröst, kastanjer, skaldjur, kalkon, ostron, gåslever, nötter, dadlar och desserter i form av både tårtor och ost är vanliga. Både vin och champange dricks till all denna mat.
 
Bild lånad av www.christmas.redeoutdoor.com
 
På juldagen är det sedan dags för julklappar då Pere Noel kommit på besök under natten. Inför tomtens besök är det vanligt att franska barn ställer fram skor vid eldstaden för att tomten ska fylla dem med klappar. I vissa hem kan du finna en julgran men i i stort sett alla hem finns en julkrubba och det är den centrala juldekorationen i Frankrike.
 
Bild lånad från www.vadärdenvärd.se
#1 - - Zyllah:

Vad roligt att läsa om. Det här med att fira hela julafton den 24:e är väldigt typiskt svenskt, annars är det alltid den 25:e som gäller. <3

#2 - - Jessica Högberg:

Lite mer troende än oss alltså😉

Svar: Kanske lite mer ja!😉
Kattis

#3 - - jessy:

Härligt :D

#4 - - Henrik Olsson:

Jag har tyvärr aldrig varit i Frankrike, men skulle gärna åka dit någon gång :)

Svar: Finns mycket att se i Frankrike så det är värt ett besök eller två!☺
Kattis

#5 - - Sarah:

åh tack =)

#6 - - Sofie:

Så himla kul att läsa sådant här, riktigt roliga inlägg! :)

Svar: Vad roligt att höra!😀
Kattis

#7 - - Znogge:

Jag har bara varit i Frankrike under sommarhalvåret men ostron, vin och champagne känns väldigt franskt ;-) Lite mer som nyårsmat dock om man ser på det med svenska ögon.

Ha en bra kväll!

#8 - - Fanny:

åh har aldrig varit i Frankrike vid jul.. Bara på skollov vilket varit vid påsk eller vid höst.. hmm...

#9 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

Så roligt att få läsa om hur det firas jul runt om i världen :)

#10 - - Tuva Björnwall:

kul att läsa :D

#11 - - Alice Lindström:

Verkligen ett lärorikt inlägg!

#12 - - Sara Ekman:

Jag har bara varit i Frankrike på våren :)

Svar: Samma här!😋
Kattis

#13 - - Veiken:

Intressant. Jag har inte firat jul i Frankrike. När jag bodde i Schweiz åkte jag till Sverige över jul.

#14 - - Boel:

Intressant :D

#15 - - MALIN:

Frankrike är ett så himla mysigt och fint land! Kram

Svar: Jaaa!😊
Kattis

#16 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Spännande att få veta mer om hur julfirandet går till i andra länder :)

#17 - - Erika:

Så kul att läsa om detta :)

#18 - - Linda:

Är inte sååå jätteförtjust i fransk mat,hehe. Men vin o champagne, funkar!
Svar:Men eller hur det gör dom verkligen. Kul verkligen! AHA där kanske vi har tricket, kommer ju upp så många området där man söker liksom!
Åh ja kommer nog en dag för det också:=)

#19 - - FREEDOMtravel:

Jag har inte varit i Frankrike över jul, men jag skulle gärna uppleva en fransk jul. De verkar äta riktiga delikatesser :) Hälsningar från Kroatien!

#20 - - Christine's Stories - Cape Town Edition:

Vad roligt att läsa detta när jag precis skrivit ihop en text just om att fira jul i Frankrike till Jennifers (Forever Abroad-bloggen) julkalender med reseberättelser :)

Ungefär så var min upplevelse om jul i Paris!

#21 - - marianne:

Jag skulle trivas bra vid detta julbordet....skaldjur och champagne,
jag tror jag ska införa det på vårat julbord ;)