Jul i Europa - Lucka 7 - Finland

Det finska julfirandet är på många sätt väldigt likt vårt svenska och deras ord för jul, joulu, kommer från svenskans ord jul. Precis som i Sverige firas julen den 24 december och det börjas med pynt och julmys i god tid innan men vissa av våra traditioner är också olika.
 
En tradition som sträcker sig långt tillbaka är firandet av Pikkujoulu, "Lilla julen", som inträffar lördagen innan första advent. Detta är en dag för lugnt firande med familjen och en liten gran ställs upp som de små tomtenissarna kan lämna mindre julklappar under. Tyvärr blir detta ett mindre vanligt sätt att fira för varje år i familjekretsar och istället är vanligt att firmafester arrangeras runt denna tid och kallas för Pikkujoulu.
 
Bilden är lånad från www.linkk.se
 
Visste ni att det finska folket är riktiga hejjare på att skicka julkort till både släkt och vänner? Runt 50 miljoner julkort skickas varje år och många gör korten själva.
 
Inget julfirande utan julmat och det finska julbordet innehåller väldigt mycket som vi svenskar känner igen som t.ex. julskinka, rödbetssallad, sill och lax men också deras lådor av olika slag. Kålrotslåda, morotslåda och potatislåda är vanliga. Till efterrätt serveras praliner, pepparkakor, tårtor och de finska julstjärnorna som är en smördegskaka fylld med plommonmarmelad. Den finska julmiddagen antingen inleds eller avslutas sedan med den traditionella julbastun.
 
Bild lånad från www.kryddburken.se
25 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Finsk jul, Julfirande, Julkalender, Julstjärna, Jultomte
#1 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

Lät spännande med "lilla julen" och otroligt många julkort som skickas :)

#2 - - Natalia:

Intressan läsning :D

#3 - - moamedalicia.blogg.se:

kan tänka mig att Finlands julfirande påminner lite om våran :)

#4 - - Christine's Stories - Cape Town Edition:

Kul att läsa om hur finnarna firar jul. Det är intressant det där att alla nordiska länder firar jul den 24 december och överallt annars firas julen den 25 december. Smördegskakan såg för övrigt riktigt god ut!

#5 - - Emma Broberg :

Härlig läsning!

#6 - - Petra:

sv ja det är förfärligt tycker jag. Är snart 24 år och tänker på döden jag är livrädd när jag väl har somnat att jag inte ska vaknar upp ur sömnen drömmer mardrömmar när jag väl har somnat så får hjärtklappning och panik.

Nä jag kan inte pratar med henne utan vill hellre prata med en kurator med sånt här

#7 - - Znogge:

Tvärtemot i Sverige då för här minskar visst antalet julkort som skickas med post varje år. Tror det är en generationsfråga.

#8 - - Natalia:

Gårdagens tävling är nu avslutad!

Det är redan uppe en ny tävling på bloggen :D

#9 - - Tuva Björnwall:

kul att läsa :D

#10 - - jessy:

Underbara finland!

#11 - - Gabriella:

Väldigt roligt och intressant inlägg!!

#12 - - Erika:

Vad goda de julstjärnorna lät! :)

#13 - - Linda:

AH men gud, vi som knappat har posten kvar,hihi..
Svar:Ja det hoppas jag med, men det känns som att allt är under kontroll. Börjar ju bli riktigt rutinerad;)
Jamen sååå gott ju!

#14 - - LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Åh vad kul att läsa!

#15 - - my:

Vad intressant :D

#16 - - Fanny:

haha oj finland räknade jag inte att läsa om! Vilken överraskning :D Och jäklar vad många julkort de skickar....

Svar: Hehe kul att jag kunde överraska lite där!:) Rätt skoj att dom är så duktiga på att fortfarande skicka julkort
Kattis

#17 - - NICOLE:

Åh så mysigt och idylliskt :) Härligt med flitiga julkorts-skickare :)

#18 - - marianne cargus:

Kålrotslåda är ju såååå gott, min f.d. svärfar var finländare och nu lever jag med en finländare, f.d svärfar gjorde kakor med katrinplommon i, det var nog en variant av de stjärnor med plommonsylt du berättar om.
Jag ska absolut införa något från det spanska julbordet...och champagnen haha

#19 - - Henrik Olsson:

Det är bra gjort av våra finska grannar! :)

Jag skickar dock själv inga julkort alls, men föredrar ju julkort framför epost! :)

#20 - - FREEDOMtravel:

Äter de karelska piroger på julen oxå? De är iaf väldigt goda :)

Svar: Finns absolut en del hem som även äter piroger runt jul...dom är jättegoda!:D
Kattis

#21 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Så kul, gillar verkligen din julkalender :). Fakta och sedan så unik :)

#22 - - Christina:

Det låter som ett mysigt firande finnarna har :)

#23 - - Lillgarden:

Vad kul kalender!

Sv: var så skönt att barnen samarbetade lite!
Hoppas du haft en bra dag!

#24 - - Linnea Aurora:

Åh, gillar den här serien!!

#25 - - Johan:

Alltså, vilken koll du har! Gör du research innan varje lucka, eller är det här kunskap som du har tack vare ditt intresse för resor? :)

SV: Tack! Det känns bra, särskiilt med tanke på hur det har sett ut genom åren!
Jag är verkligen ingen målskytt, det är defensiven som normalt sett är min starka sida, men den extra offensiva nötningen som jag har kört nu på senaste har gett resultat :)

Haha ja, vi får väl se ;)
Du vet, det där med bakning är ju inte min starka sida direkt :P haha