Resetips - Acheron river vid Ammoudia

En bit söder om Parga ligger den lilla staden Ammoudia (som för övrigt verkade stängt ner nästan helt för säsongen i oktober) och här hittar du även floden Acherons utlopp i Joniska havet. Acheron är en 58 km lång och mytomspunnen flod som är ett väldigt populärt turistmål lite längre innåt landet. I floden eller i närheten kan du paddla kajak, åka forsränning, rida, bada, fiska och mycket mer.
 
Just vid deltat där floden möter havet är det väldigt populärt att fiska och vi träffade på fem herrar med spön när vi var där.
 
Enligt den grekiska mytologin så kallades Acheron för "suckarnas flod" och var en av fem floder som utgjorde den grekiska underjorden och gränsen mellan de levandes värld och de dödas, Hades. De nyligen avlidnas själar sägs ha transporterats längst denna flod av färjemannen Charon och över till de dödas rike. De som inte kunde betala Charon dömdes till att vandra längst flodens strand för all evighet.
 
Det delvis kalla och klara bergsvattnet har även historiskt sett tillskrivits helande krafter och eftersom floden ibland ses som en gren av floden Styx så badar många här i hopp om kanske till och med odödlighet. Floden Styx (hatets flod) är en av de andra fem floderna av underjorden och är kanske mest känd som den flod demiguden Achilles doppades i som liten för att bli odödlig, ja förutom i den hälen hans mor höll honom i som alltid var hans svaga del och så småningom ledde till hans död.
 
Vi badade dock inte när vi var här så jag kan tyvärr varken intyga eller dementera dess påstådda krafter.
 
#1 - - NICOLE:

det är såå intressant med all den här historian och "vad som sägs". :)

#2 - - Anita:

Läckert!

Svar:
Kattis

#3 - - Veiken:

Jag har badat i några "ungdomens källa" men det har definitivt inte bitit på mig! jag måste nog ta till andra medel!
Läckra bilder Ammoudia!

#4 - - Sandra SG:

sv: tack för din omtanke! Hailey mår bra och hade enbart en reaktion på nytt kosttillskott som vi ger henne. Linus verkar må bättre och går fint och har enbart små sår kvar.

#5 - - Days by Johanna:

Så vackert och intressant fakta! :)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#6 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Blir mer och mer sugen på att besöka Parga i framtiden 😍.

Svar; ska bli jätteskoj med bloggflytt! Och roligt att du redan har röstat :D

Svar: Hehe förstår det!😊
Kattis

#7 - - Gabriella :

Såå fint!!

Svar: 😊
Kattis

#8 - - Natalia:

Vackert!

#9 - - Amanda:

Så vackert!! :)

Svar:
Kattis

#10 - - Amanda:

Den näst-sista bilden var urfin!

Svar: Tackar!😀
Kattis

#11 - - jessy:

Så vackert! :D

Svar: 😀
Kattis

#12 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så mysigt det ser ut :)

#13 - - Annorlundadiganos:

Hej! Min blogg handlar för det mesta del av min vardag och livet om mina diganoser m.m. men också för mitt intresse för djur, tränning, familjen. Följ gärna mitt liv som ett annorlunda liv med fler diganos m.m.. Du får gärna kika in vetja! Min bloggadress: http://nouw.com/annorlundalivdiganos

#14 - - linda:

Åh, där skulle jag mer än gärna njuta!

#15 - - Julia Svensson:

Åh så fina bilder!!

Svar: Tack så mycket!☺
Kattis

#16 - - Sussi:

Härliga bilder.
Tänk så mycket "skrönor" det finns världen över. Spännande med det här vad man trodde förr i tiden.. :)

Vi har superbra relation till varandra på mitt jobb. Vi har kul tillsammans. Vi träffas regelbundet utanför jobbet med och går på bio och har aw och sånt också. Jättekul.

#17 - - freja:

så vackert vatten ! roligt att få veta lite historia bakom :) kram !

Svar: Vad roligt att du tycker det!☺ Kram
Kattis

#18 - - Julia Johansson:

Vackert :D

Svar: 😀
Kattis

#19 - - Julia Jansson:

Så fina bilder!!

Svar: Tackar så mycket!☺
Kattis

#20 - - Sarah:

tyvär blev det väre mamma skulle komma men hon kan inte =/

Svar: Trist!
Kattis

#21 - - Tuva Björnwall:

så fint!!

Svar:
Kattis

#22 - - Sandra:

Åh vilken vacker stad och va roligt att besöka ett ställe som är så mytomspunnet!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#23 - - Julia:

ser härligt ut =)

Svar:
Kattis

#24 - - Linda:

Gud vad häftigt vilken historia!!
Svar: Ja det gör ju det,hehe...åååå gud det hade ju varit helt fantastiskt att åka dit i 1 vecka, men räcker en vecka där tänker jag? Finns säkert mkt att se!

#25 - - Linda:

fina bilder.

Svar: Tackar!☺
Kattis

#26 - - CAICAIS:

Vilket fint ställe!

Svar:
Kattis

#27 - - Henrik Olsson:

Härliga bilder! :)

Men bara att solen syns är skäl nog att resa bort nu :)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#28 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

jag skulle ha badat satan..!!

Åh, jag började med Linas matkasse just efter ett bloggtips :D Underbart!!

#29 - - moamedalicia.blogg.se:

åh vilken mysig plats. hoppas du haft en bra vecka? ja jag brukar gilla dina vackra bilder på instagram :) kram

Svar: Helt ok vecka hittills, tack!😊 kram
Kattis

#30 - - Tilda Barkselius:

Gud så fint det ser ut!

Svar: 😊
Kattis

#31 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Så fin plats!

#32 - - Johan:

Det hade ju varit lite coolt att bada där annars :)

SV: Haha ja, det kan man väl kanske säga ;)
Trots att det har varit ganska lugnt med tävlingar och så nu under hösten. Saker att göra har jag ändå haft :)
Jo, det var en tanke som slog mig också, varför lågutbildade väljer cig istället för att spara de pengarn och kanske, kanske ha råd med lite mer hälsosam och aningen dyrare mat, men enligt något dokument där som jag läste så kan det bero på låg motståndskraft för grupptryck eller ett sätt att hävda sig jämt mot övriga samhället, men jag vet inte...

Det var modellen du fick med där utifrån vad jag kunde googla mig till. Det är ett par Bludio, stämmer det? :)

Det låter bra! Kan jag haka på eller? :P