Resetips - Parga - The 5 senses restaurant

Vid det här laget så antar jag att ni märkt hur viktigt det är med mat för min del och hur mycket jag gillar att prova olika ställen när jag är ute och reser? Är maten viktig för dig när du är på resande fot?
 
Ibland hittar man riktiga pärlor dock som man bara måste återvända till både en och två gånger och The 5 senses är precis en sådan restaurang som vi besökte tre gånger under vårt besök i Parga.
 
Du serveras alltid denna lilla förrätt med paprikayoghurt, vitlökssmör, oliver och bröd när du kommer hit utan extra kostnad.
 
Vid första besöket testade vi lammlägg marinerat i rosmarin och honung med ugnsstekt potatis...det vattnas fortfarande i munnen när jag tänker tillbaka på denna rätt.
 
Vid andra besökt slog vi på stort och beställde in en 3-rätters meny som inleddes med förätterna fetaost med soltorkade tomater samt stekt bläckfisk på en bädd av kikärtsmos. Kikärtsmoset var det enda jag önskade hade varit lite bättre kryddat.
 
Huvudrätterna blev sedan en Ceasarsallad för herrn och fläsksida för mig med strips och grönsaker. Två fräsha och välsmakande rätter!
 
Som avslutning delade vi sedan på denna väldigt goda "cheesecake" gjord på frozen yoghurt och toppad med en körsbärssås. Ni som följer mig på instagram har sett denna skapelse tidigare.
 
Besök nummer tre och tillika vår sista kväll i Parga...inte kunde jag undgå att testa deras burgare då heller? På denna fanns rikligt med ost, bacon och ägg och det smakade väldigt bra....men ännu en gång en burgare som inte riktigt kunde slå TRAP.
 
Sambo valde istället denna klassiska köttgryta och var väldigt nöjd med sitt val och fetaosten på toppen.
 
Som avslutning blev det så en kardemummakaka med glass och honung och chokladsfären nedan som var fylld med hallon och apelsin. Alltså denna chokladsfär...jag var sååååå nära på att slicka ren tallriken när skeden inte längre fick upp något. Gah kan vara den av de bästa efterrätterna jag ätit men så älskar jag choklad också!:P
 
Summa sumarum...är du i Parga så måste du äta här åtminstone en av kvällarna men tänk på att är det högsäsong så är det bäst att boka bord i förväg då det är en väldig populär restaurang som även ligger i samma byggnad som ett hotell.
#1 - - marianne:

Oj vad gott allt ser ut, hur kan man välja? ;)
jo visst är maten viktig, att råka hamn på "fel" ställe kan förstöra humöret.

Jag reser ju inte mycket, men har ett par "måste-äta-på" ställen i Danmark, det ena ligger i Skagen och heter Bodilles Kro, det andra ligger i Tversted och heter De 2 Stuer, lägg det på minnet ;)

#2 - - Miss Tosse Queen:

Så gott och vilka fantastiska bilder :)

Svar: Ja tur i oturen så känner jag ju igen signalerna. Tack snälla du! :)

#3 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Älskar den där "förrätten" man får 😍

#4 - - NICOLE:

Tycker också att mat är otroligt viktigt när man reser :) Tycker det ser så gott ut på bilderna :D

#5 - - Petra:

Sv det är lite bättre idag som tyr är har ingen feber nu som tur är men fortfarande svullen i halsen.

Ska till tandläkaren i morgon så jag hoppas det går bra trots halsontet.

Har inte märkt någon skillnad första natten men tror det kanske blir bättre efter några dagar

Okej jag förstår

Min email är konstig just nu då jag inte kan skicka mail eller ta emot Mao så du kan kanske skicka receptet via meddelande på Instagram eller skriva receptet här kanske?

#6 - - Sandra:

Åh wow va gott det såg ut!! Härligt att de serverar en liten förrätt utan extra kostnad! Sånt gör mig mycket glad! Och vilka härliga efterrätter! Jag älskar också choklad!

#7 - - Anonym:

ser supergott ut allt :D

#8 - - Erika:

Ser så gott ut! Maten är väl ganska viktig, men det beror helt på :)

#9 - - Boel:

Mums vad gott!

#10 - - Fanny:

tycker absolut mat är viktigt!! Man får ju testa på nytt :D

#11 - - Sara, 31 år Stockholm [email protected]:

Mat är jätteviktigt för mig också när jag är ute och reser. Så kul med nya smaker :)

#12 - - jessy:

Va gott allt ser ut att vara! :D

#13 - - LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Ser riktigt gott ut! :)

#14 - - Henrik Olsson:

Lammlägg låter väldigt gott - och såg väldigt gott ut! :)

#15 - - Veiken:

Visst är mat viktigt när man är ute och reser! Jag vill gärna äta där lokalbefolkningen äter och även deras rätter. Däremot klarar jag inte bläckfisk. Gammalt segt tuggummi.... jag testar lite då och då med samma resultat, tyvärr!

#16 - - eva linah:

såå gott!! <3

#17 - - Linda:

Ah gud så gott! Har du varit på en sådan där blindrestaurang?Dvs man går in på restaurangen och äter i totalt bäcksvart mörker. Då skall man tydligen uppleva smaker utan dess like! Kommer inte ihåg vad dessa restauranger kallas men sett att det finns i Köpenhamn bland annat.
Svar:Ja exakt, tänker ju kanske i dom banorna men inte för att hitta nytt folk utan mest för att knyta bra kontakter, men är kluven som sagt ifall det kommer ge något.
Ja fick världens bästa pizza i rom i Trastavera MEN någon dag efteråt fick jag oxå världens sämsta pizza där..hehe.
Ja jisses undrar om det räcker med städ i 1 vecka efteråt*asg*

#18 - - Gabriella :

Tycker verkligen att maten är viktig när man är utomlands!!

#19 - - Julia Svensson:

Åh gud vad gott!

#20 - - MALIN:

Vad gott det ser ut :) Kram

#21 - - Sandra SG:

mums massa god mat! Den sista såg för jädra go ut!

sv: Tack, jag hoppas du hade en bra dag!

#22 - - Znogge:

Maten är verkligen halva nöjet med resan så klart att man passar på att njuta av det goda!

#23 - - Amanda:

Åhh så gott allt ser ut!!

#24 - - Carro:

wow! hur god såg inte hamburgaren ut?! MUUUUMS!

Svar: :D
Kattis