Mer än ouzo

Alla som varit i Grekland har nog också blivit bjuden på en ouzo eller två? En dryck som blivit känd världen över som Greklands nationaldryck och som ofta dricks med vatten eller is och får då en grumlig, mjölkaktig färg.
 
Min favorit av denna aniskryddade dryck är denna från ön Lesvos och jag sippar den helst utan både vatten och is, vad tycker du om ouzo? Många gillar inte aniskryddan men som tur är finns det mycket annat gott att dricka på plats i Grekland.
 
Raki
Alla ni som varit på Kreta vet att du knappt kan handla eller äta någonstans utan att få en hutt Raki, även detta en spritdryck med smak av anis. Ännu vanligare i Turkiet och personligen tycker jag inte den smakar det minsta likt ouzo och undviker gärna att dricka ren Raki. På Kreta kan man dock få tag på Raki som smaksatts med honung eller t.ex. kanel och det tycker jag smakar mycket bättre än den rena varianten.
 
Tzipouro och Zivania
Brandy gjort på pressresterna efter vinframställning och påminner en del om vodka till smaken. I Grekland dricker du tzipouro och på Cypern Zivania och jag fick lära mig en jul att det är detta man dricker på vintern, inte ouzo!
 
Metaxa
Detta är min fars favorit av de grekiska spritdryckerna och det är en blandning av brandy och vin som jag själv aldrig riktigt förstått mig på men den är väldigt len i smaken.
 
Grekiskt vin
När vi pratar om grekiskt vin tror jag många per automatik tänker på det berömda Retsina vinet som även går att köpa på vårt eget systembolag i Sverige. Retsina har en rätt speciell smak (kådaliknande) som inte faller alla i smaken men jag tycker det passar sig ypperligt i matlagning. Men innan ni dömmer ut alla grekiska viner så vill jag tala om att det finns så många andra viner som framställs i Grekland och som smakar utmärkt, både röda och vita. Några av mina favoriter kommer från öarna Samos och Kefalonia.
 
Öl
Alla är vi inte vindrickare och det vet grekerna om så det görs även en del trevlig öl i landet, varav en av de mest kända är Mythos.
 
Mythos tillsammans med t.ex. Alpha är väldigt ljusa och lättdruckna öl, men gillar du något med lite mer smak skulle jag rekommendera att du testar Fix dark.
 
Med detta inlägg vill jag inte på något vis i världen uppmana någon att dricka alkohol som inte vill det utan se det mer som ett informativt inlägg så det blir lättare att förstå valmöjligheter på plats. Lättare att tacka nej till något om man vet vad det är men också lättare att välja något gott till maten om det är så! Vad skulle du helst välja?
#1 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Gillar inte alls ouzo 🙈.
Men grekiskt vin är gott :)

Svar; Tuva-Li säger tusen tack 😘🌸

Svar: Grekiskt vin är ofta jättegott!☺
Kattis

#2 - - Julia Svensson:

Bra tips!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#3 - - ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Spännande att läsa :D. Dryck är intressant :)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#4 - - Jessica Högberg:

Inhemsk mörk har jag inte provat, får bli det nästa gång!

Svar: Tycker jag definitivt att du ska göra!☺
Kattis

#5 - - MALIN:

Älskar Grekland men klarar verkligen inte av ouzo haha... Kram

Svar: Haha ouzo är inte för alla!😋Kram
Kattis

#6 - - Amanda:

Spännande, aldrig hört talas om någon av dessa 😃

Svar: Hehe man lär sig något nytt varje dag!😋
Kattis

#7 - - LIL' BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Nice! Ska tänka på det om jag någon gång åker till de olika platserna :) På Mallorca var det champagne som gällde. hah.

#8 - - Anita:

Ouzo är sååå äckligt.... haha :D

Svar: Haha ingen ouzo för din del med andra ord!😛
Kattis

#9 - - jessy:

Jag är väldigt kräsen av mig haha, men hade nog kunnat tänka mig att smaka en klunk av varje av nyfikenhet!

Svar: Tycker jag definitivt du ska prova!☺
Kattis

#10 - - Linda:

Gud så intressant :-)

Svar: Roligt att du tycker det!☺
Kattis

#11 - - Lena i Wales:

Hej!
Vad kul att du hittade till mej, så jag hittade till dej! Tack för din kommentar hos mej!
Jag gillar inte sprit för smakens skull, inte av någon princip.
Öl tilltalar mej inte heller.
Däremot går vin ganska bra ner genom min strupe, även det grekiska.
Ha en trevlig weekend önskar Lena från Wales

#12 - - Sofie:

Intressant och veta, roligt du tipsar om lite annorlunda saker som man vanligtvis inte tänker på.😊

Svar: Tackar så mycket!😀
Kattis

#13 - - Znogge:

Jag skulle föredra vin! Ett gott rött sådant passar mig bäst :D

Svar: Vin är fint det!☺
Kattis

#14 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Ouzu och Mythos hade lockat mig mest :D Älskar att man får en ouzu på maten på så många restauranger :D

#15 - - Olivia:

sv. åh ja :D
kramis

#16 - - Johanna Utterberg:

Nu blev jag ju sjukt sugen på Mythos, Retsina, Ouzo och Raki, bästa semestrarna när man fick njuta av greklands bästa drycker!! :)

#17 - - Days by Johanna:

ouzo har jag testat men det är många herrans år sedan så jag har glömt vad jag tyckte haha

#18 - - JoJo:

sv; ja deras design är såå snygg vilket gör det ännu roligare att handla deras produkter :)

hur läge blir ni i grekland? :)

Svar: Endast två dagar tiĺl!😭
Kattis

#19 - - marianne:

Lite beroende på vad det ligger på tallriken....men kanske en mörk öl innan tallriken kommer in?
Ouzo tycker jag om :)

Svar: Absolut så spelar maten roll! En Fix Dark är aldrig fel i väntan på mat!😉
Kattis

#20 - - natalia:

Kul inlägg :D

Svar: Tackar!☺
Kattis

#21 - - Ida Lindborg ♡:

roligt inlägg!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#22 - - my:

Roligt att läsa :D

Svar: Tackar!:D
Kattis

#23 - - Mallan:

Men vilka bra tips! :) Raki är ingenting för mig, haha.

#24 - - Jasmine:

Jag tycker det var bra av dig att skriva ett sista förtydligande stycke i detta inlägg.

(Sent) Svar: Ja, helgen blev fin. Spontanitet är något jag försöker bli bättre på - i synnerhet eftersom att oplanerade äventyr ofta blir de mest minnesvärda. :)

Kram

Svar: Tack så mycket och roligt att du uppskattade det!:)
Kattis

#25 - - JoJo:

sv; oh ja, och det älskar jag! :D
åh trist att ni inte stannade längre. hoppas att du får åka dit om inte allt för länge igen :)