Det här med Kinesiologi

Ordet Kinesiologi betyder rörelselära och utövarna utgår ifrån att vår hjärna med hjälp av nervinpulser styr allt i vår kropp vilket i sig inte är särskilt konstigt. När du har ont eller mår dåligt så beror det på en obalans i kroppen som gör att dessa nervimpulser störs och Kinesiologi går ut på att hitta vilken typ av obalans det är och sedan behandla den.
 
Igår provade jag Kinesiologi för första gången och jag gick dit med viss skepsis och okunskap kring metoden, men det skulle visa sig vara en väldigt vettig metod. Jag har länge haft problem med vänster axel och huvudvärk på vänster sida av huvudet och bad därför om hjälp med detta. Genom ett antal muskeltester kunde kvinnan konstatera att flera av mina muskler runt axeln slutat vara aktiva vilket då tvingat framförallt en av de andra att överarbeta och vara konstant spänd. Inte så konstigt att man har ont i huvudet om vissa muskler är konstant spända! Efter att ha konstaterat vad problemet var så gick hon vidare med att testa vad det berodde på genom att utföra samma muskeltester igen medan jag fick använda andra armen till att indikera antingen mental orsak (handen på pannan), synen (fingrarna mot ena ögonlocket), näringsbrist (fingrarna mot läpparna) eller muskulärt/skelett (fingrarna placerade bakom örat). Mitt problem med axeln/huvudvärken visade sig vara en kombination av muskulärt/skelett och mentalt vilket inte alls är konstigt då jag är stressad och har sömnsvårigheter just nu samtidigt som jag är sne i ryggen pga lite revben som hamnar snett med jämna mellanrum. Med andra ord så prickade hon helt rätt utan att jag sagt ett ord om detta utan hon kunde visa på dessa resultat utifrån hennes tester.
 
För att behandla detta jobbade hon med att aktivera mina inaktiva muskler genom att arbeta med muskelfästen osv, inte helt smärtfritt men hon fick min superspända muskel att slappna av och de övriga att börja arbeta igen vilket även gjorde att min huvudvärk släppte för första gången på länge. Kommer jag gå tillbaka? Absolut! Om hon kunde nå dom resultaten på en halvtimme så är jag väldigt nyfiken på vad hon kan göra på en fullständig tid. Jag har även ont i en fot och en dödlig skaldjursallergi som jag är nyfiken på om hon kan göra något åt. Så är du som jag, en skeptiker som inte testat innan kan jag rekommendera dig att göra det för detta var inget flum utan egentligen en metod som utgår ifrån hur vi vanemänniskor fungerar och reaktioner som är inpräntade i vår reptilhjärna sedan generationer tillbaka.
27 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Kefalonia, Kinesiologi, Test, avkoppling, naturfoto, prova på
#1 - - Sofie:

Aldrig hört talas om något sånt, så himla bra metod det verkade va! :)

Svar: Väldigt bra lär jag säga!☺
Kattis

#2 - - Tilda Barkselius:

Låter otroligt intressant!

Svar: Väl värt att prova!☺
Kattis

#3 - - Ida Lindborg ♡:

mysigt!

#4 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Spännande och skönt att huvudvärken släppte! Hoppas att det håller i sig nu 🌸.

Svar; ja idag var det verkligen skönt med lite städhjälp 🙈

Svar: Ja det hoppas jag också!☺
Kattis

#5 - - Gabriella :

Hade ju varit riktigt bra ifall hon kunde göra något emot allergin!!

Svar: Ja verkligen....tänk om jag kan äta räkor i framtiden!😀
Kattis

#6 - - Sussi:

Åhh vad skönt att huvudvärken släppte. Även om det bara är för en stund. Förhoppningsvis med fortsatt behandling kan du bli av med det för alltid :)

#7 - - MALIN:

Hoppas att du har haft en härlig onsdag :) Kram

#8 - - Amanda:

Spännande! :)

#9 - - Julia Svensson:

Himla fin bild!!

Svar: Tack så mycket!☺
Kattis

#10 - - Olivia:

sv: åh tack :D
kramis

#11 - - Johanna Utterberg:

Gud vad häftigt och intressant!

#12 - - natalia:

INtressan läsning!

#13 - - Angelix:

Vad roligt att det blev bra resultat!! <3

Svar: Verkligen!😀
Kattis

#14 - - Anita:

Så fint !

#15 - - Johan:

Intressa! Den behandlingsformen har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är den etablerad här i Sverige eller är det något nytt? Kan i vilket fall tänka mig att det kan hjälpa en hel del! :)

SV: Haha tack!
Det var en väldigt bra och lyckad helg i England får jag faktiskt säga och engelsmännen fic verkligen jobba för att knäcka oss, så jag tror nog att de var nöjda med helgen de med :)

Haha, då vet jag inte vilken ö du är ute efter :P
Men någon av Paxos, Antipaxos eller Panagia kanske? ;)

#16 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Gud så intressant!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#17 - - Jessica Högberg:

Så spännande!
Är inte skeptiker men har inte heller provat

#18 - - Linnea Aurora:

Alltså tycker saker som dessa är så coola, har inget behov av att besöka en kinesiologist just du, men OM jag behöver i framtiden ska jag satsa på det! Och vad skönt att hon, på bara 30 min, kunde hjälpa dig med så pass mycket!!

#19 - - moamedalicia.blogg.se:

Altså. Är såå ffascinerad av dom som jobbar med detta. Hur kan dom veta allt det här? 🙈😍

Svar: Bra fråga...känner mig väldigt förundrad fortfarande lär jag säga!😛
Kattis

#20 - - Lillgarden:

Låter spännande!

SV: Nej loppor har man inte sett sedan man gick i skolan så var kul pyssel.
Anna var mycket piggare redan på kvällen tack och lov. tror det blev lite många kallsupar på simskolan bara!

Ha en fin dag!

#21 - - Carolina Thoor:

Intressant. Ja, kinesiologi är intressant! Kul att du har fått svar på vad som har hänt :)

Sv; ja, men se 2:an då. Vet inte om den är sämre eller bättre än 1:a, men minns att jag blev nog lite mer skräckslagen utav 1:a filmen. Men ja, då tror vi på samma sak. Att den är baserad på sann händelse, men ändå är lite nya saker för att kunna göra en sevärd film. Som typ alla filmer är nu för tiden! :)

#22 - - Anonym:

de skulle ja verkligen behöva :)

Svar: Då tycker jag du ska testa!☺
Kattis

#23 - - Veiken:

Otroligt bra! Det gäller att våga för att vinna! Hoppas att du blir allt bättre! :)

#24 - - Tuva Björnwall:

spännande :)

#25 - - my:

Vad roligt med positiva resultat :)

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#26 - - Days by Johanna:

Så intressant, tack för du delade med dig :)

Svar:
Kattis

#27 - - Sandra:

SÅ himla spännande! Det känns som att jag borde prova detta!!