Resetips - Cannes - Fort Royal

1687 anlände en mystisk fånge bärandes en järnmask till ön Sainte-Marguerite och Fort Royal. På order av Louis XIV fick hans järnmask under inga omständigheter tas av. Ni har säkert hört historien eller rent av sett filmen Mannen med Järnmasken med Leo DiCaprio? Här satt verklighetens Mannen med Järnmask fängslad i 11 år och du kan besöka hans cell i det kungliga fängelset. Detta är alltså ena delen av museet jag nämnde i gårdagens inlägg.
 
Gamla vackra kanoner utanför och nedan ser ni just den cell som under 11 år var den mytomspunne Mannen med Järnmaskens hem. Ja det är en liten eldstad ni ser och enligt forskning var även cellen inredd med en säng, gardiner, klädkista och ett litet matbord med två stolar. Av någon anledning hade jag förväntat mig en replika av järnmasken eller liknande i cellen så blev lite besviken när den var helt tom.
 
I fängelset finns flera celler och varje cell har en vägg prydd av en målning, olika målningar för varje cell.
 
Utanför bevakas varje hörn av fortet av fåglar. Det är ett fort med lång historia som sträcker sig ända tillbaka till 1568 och det är ett fort som varit med om kring, ockupation, renovering och ombyggnationer. Det är ett fort där det kungliga fängelset endast är en liten del.
 
25 kommentarer publicerat i Frankrike
Taggar: Cannes, Fort Royal, Foto, Ile Sainte-Marguerite, Resa, Sevärdheter, Tips
#1 - - Netti Starby:

Jag har sett filmen och vad häftigt att ni har besökt fängelset. Vilken upplevelse! <3 Kramis

#2 - - åsa i åsele:

Intressant. Jag väntade mig dock en bild på järnmasken - huvva nu blev det lite läskigt tänkt ;-) hjärnmask...

Svar: haha hjärnmask...läskigt!
Kattis

#3 - - Anita:

Trevligt tips !

Svar: :)
Kattis

#4 - - Linda:

Ser superfint ut <<3

#5 - - Annie:

Intressant att du berättar lite historia ;)
Vilka målningar .. ;)

Hoppas att Du får en bra skärtorsdag! :)

Kram*

#6 - - Mie Evnice:

Vad vackert!

#7 - - elin:

Sv: åh tack så mycket , är verkligen super nöjd!!

#8 - - Linnéa:

Haha, ja så här långledig har jag inte varit på flera år :p

Låter riktigt kul, hoppas ni får en toppenhärlig utekväll då :)

#9 - - Znogge:

Vilket intressant museum! Men även jag hade förväntat mig att järnmasken fanns på plats där i cellen... Men trots avsaknaden av den var det garanterat ett intressant besök!

Kram och trevlig skärtorsdag!

#10 - - Fanny:

alltså wow, uppskattar att alltid lära mig nya saker när jag klickar in här på din blogg. Alla fort och slott har ju sina historier, tycker det är så häftigt!!

sv: Tänkte göra ett inlägg framöver om allt hur jag planerat min resa till Australien! Får se när det kommer upp :*

#11 - - Sussi:

Vad okunnig jag känner mig nu. Har inte läst eller sett filmen om vad mannen i järnmasken var för en filur. Googlade precis och är lite mer påläst nu haha. Bättre sent än aldrig ;) Jag får väl ta och se filmen med.

Jag berättar efter jag läst böckerna om dom var bra eller inte. Trevlig påsk på dig :)

#12 - - Erika:

Men så häftigt :)

#13 - - eva%2520linah:

åh va fint!! <3

Svar: :D
Kattis

#14 - - Henrik Olsson:

Truten verkade ha det rätt gott där i solen! :P

#15 - - Linda:

Brrr, får rysningar mannen med järnmasken. Undrar vad han hade begått för brott?
Svar: Hihi men eller hur! Min kära fästman tröttnade halvvägs men kommentaren kom inte förrän i slutet,hehe. Älskar vampyrserier ju! Hade ju varit så himla ballt ifall vi kunde få till det! Kan vi inte göra en gemensam lista och lägga upp på våra bloggar o länka varandra med vår idé ;)?

#16 - - Bella:

Åh vad spännande! Men jag har aldrig sett den filmen faktiskt, måste se den!

#17 - - Carolina Thoor:

Spännande. Aldrig hört talas om mannen med järnmasken eller sätt filmen, men du lyckades fånga mitt intresse! :)

Sv; ja, det är underbart. Det värsta just nu är att båda är sjuka och i behov utav hjälp. Då vi båda bodde hemma hade vi varandras familjer som kunde hjälpa oss. Just nu är det jag, som inte ens mår bra, som tar hand om Niclas. Han är helt sängliggandes.. :(
Tack, vi fick en bra torsdag. Hoppas du också fick det :)

#18 - - The Queens Diary:

Härliga bilder :D

Svar: Tackar!:D
Kattis

#19 - - Days by Johanna:

Förstår du blev lite besviken när cellen var tom, hade med velat se hur det såg ut då :)

Nu ligger mitt inlägg om din vinst uppe <3

#20 - - Marianne :

Det är verkligen så värdefullt att liknande byggnader och målningar är väl bevarade...jag kommer inte ihåg om jag sett filmen, men jag lyssnade på boken för några år sen.

Nä det skulle bli tomt och rastlöst utan att ha sina intressen kvar


Önskar dej en fin påskhelg

#21 - - ullie:

Tack snälla va rar du är .
hoppas att du får en fin start på påsken vi kanske ses på blåkulla :D

#22 - - Heléna:

Så fina bilder! Synd att järnmasken inte fanns att se i cellen där han hölls inlåst. Hoppas du har haft en fin skärtorsdag fina Kattis :D Kramar <3

#23 - - carolines:

Så häftiga bilder!

Svar: Tackar!:)
Kattis

#24 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Så vackra bilder och så härliga bilder :)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#25 - - madabouttea.se:

Fint!