Mat att minnas del 1 - Medelhavsgrönsaker

Som ni säkert redan vet så gillar jag att äta god mat, det ni kanske inte vet är att jag även gillar att laga till den goda maten. Mycket av den mat jag väljer att göra hemma är även förknippad med vissa minnen från resor så jag tänkte faktiskt dela med av några av just dessa rätter. Inspirationen till denna serie av "Minnesmat" fick jag när Ljuva Julia tyckte jag borde ha en matblogg med tanke på vad jag ätit till middag veckan innan. Så tackar så himla mycket för den komplimangen och idén. Jag kan inte lova hur ofta dessa inlägg kommer eller hur många  de blir till slut men jag lovar att om någon av er vill dela med sig av någon rätt som ni förknippar med härliga minnen så får ni vara en del av serien (självklart med länkning till er blogg). Vi börjar starkt med rätten Medelhavsgrönsaker som sedan toppas med bl.a. mozzarella och prosciutto.
 
För 4 portioner av grönsaksblandning behöver du:
1 zucchini
1 aubergin
1 paprika
1 fänkål
10 champinjoner
2-3 kvistar av färsk rosmarin
Hacka zucchini, aubergin och champinjoner i centimeterstora tärningar och skiva paprika och fänkål, glöm inte att ansa fänkålen först bara. Under tiden du hackar grönsakerna värmer du upp ugnen till 200°C tillsammans med en ugnsplåt. Plåten ska alltså vara varm när du lägger i de hackade grönsakerna och strör över hackad rosmarin. Ringla olivolja över grönsakerna och smaksätt med lite salt och peppar innan du rör om. Ställ in blandningen i ugnen i ca 10 min.
 
Under tiden som grönsakerna är i ugnen så värm upp en torr stekpanna som du rostar solrosfrön i. Ta fram lite mozzarella (60-65 g/port) och skär i bitar. Dela ett par oliver på mitten och plocka sedan fram lite prosciutto. Servera tillsammans med grönsaksblandningen enligt nedan och du kan även med fördel ringla över lite balsamicovinäger för extra smakt. Supergott jag lovar!
 
Minne: När jag äter denna rätt tänker jag på Italien, de goda grönsakerna vi fick serverade till fisken på en restaurang utanför Venedig och den fantastiskt goda mozzarellan vi åt i Rom.
 
#1 - - My:

Åh vad gott :D

#2 - - Znogge:

Men så gott och vilka minnen det väcker... För visst är halva nöjet att njuta av den goda maten!

Krram

#3 - - Hanna:

Mums :D

#4 - - Netti Starby:

Vilken bra idé av Julia och så himla gott allt ser ut! :-D Kramis

#5 - - sarah :

åh tack ska du ha =)

#6 - - Amanda:

Mums vad gott finns inget bättre än medelhavsmat<3

#7 - - Bella:

Men gud vad gott!

#8 - - FREEDOMtravel:

Det där med mat och minnen kan jag verkligen relatera till! Vi har många gånger blivit inspirerade till maträtter utomlands. Imorgon skriver vi om raclette på bloggen. Men något eget raclettejärn, nej det blir det inte ...

Svar: Ska in och läsa om osten omgående!:D
Kattis

#9 - - Linnea:

Mums vad smarrigt!

#10 - - Linda:

såg gott ut :)

#11 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

vilket underbart minne och vilken bra representation av det :D ÄLSKAR att du gjorde detta inlägg! <3 MERA MERA MERA!!

Svar: Jag lovar att det kommer mera!:D
Kattis

#12 - - Anita:

Wow, gott :D

#13 - - åsa i åsele:

Hm jag har aldrig smakat solrosfrön... vad jag vet ;-)

Kul med recept och tillhörande matminne :)

#14 - - NICOLE:

God mat är så viktigt och härligt =) Livet ska bestå av smarrig mat helt klart ;)

#15 - - Natalia:

Ser riktigt gott ut :D

#16 - - Natalia:

Ser riktigt gott ut :D

#17 - - Johanna Utterberg:

Åh vad gott! :D Älskar medelhavs-inspirerad mat! ;)

#18 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★:

Man har faktiskt en tendens att bli hungrig i den här bloggen ;)

#19 - - ullie:

nej men det är skoj som ja brukar säga det kommer ett recept då o då när ja orkar :D
fina bilder tar du ju alltid så ingen fara där inte kram på dej

#20 - - Liene Svärd:

Vad gott!

#21 - - marianne:

Åhhh Tack!
Vad gott det ser ut, min hjärna började genast arbeta...vad har jag hemma av dessa saker, och vad behöver jag handla?! Haha

Ja, han projicerar sin egen ilska på mej....inte alls ovanligt, men trist.
I går var han på bättre humör.

Kram

#22 - - PhotoJelly:

Ser så himla gott ut :D!

#23 - - elin:

Mums så gott det där såg ut!<3

#24 - - Sarah:

Så kul me ett recept :)

#25 - - Annie:

Vad duktig du är med mat! ;) och kul att läsa :)
Ser väldigt gott ut och fint upplagt med, det tilltalar ögat ;)

Hoppas du får en fin söndag<3

Svar: Tack så mycket!:)
Kattis

#26 - - Linda:

Gu så fräscht och gott!

#27 - - Sara Ekman:

Mums :)

#28 - - Julia:

Va gott!

#29 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det mesta äter jag, men inte mozzarella! :P

#30 - - Biggeros:

Så gott och fräscht det ser ut Kattis!! Ingen dum idé att tipsa om lite goda medelhavsrätter=)
I mitt hushåll har det blivit många goda fruktjuicer. Speciellt min rödbetsdricka som jag spetsar med apelsiner och lime// trevlig Söndag🤗

Svar: Mums den juicen lät riktigt god!:D
Kattis

#31 - - Pauline Hurtig:

vad roligt med recepttips!

#32 - - Linnea Aurora:

Åh, låter och ser mycket gott ut! MÅSTE lära mig tycka om championer!!

#33 - - Carolina Thoor:

Men mums så gott! :D

Sv; ja, det var det verkligen! :D

#34 - - Linnea Kinis:

mums :)

#35 - - Gabriella :

Åh såå gott!!

#36 - - Days by Johanna:

Ser smarrigt ut :)

#37 - - Jasmine:

Roligt att du har ett matintresse och känner glädje i att inspirera andra. :)

(Sent) Svar: Tack för orden. Denna sommar bjuder på mindre varmt väder, visst är det så. Vi håller tummarna för en varmare augustimånad och en ljummen sensommar.

Kram