Mat att minnas del 2 - Fyllda grönsaker

Vi fortsätter serien om "minnesmat" med lite fyllda grönsaker, missade du första delen så kan du kika på den här. För denna rätt finns inget fast recept utan jag kör lite på känsla men vi börjar med att införskaffa aubergin och zucchini, en av varje räcker till två portioner. Skölj grönsakerna och skär av ändarna, dela dem sedan i två lika delar på längden. Med hjälp av en sked gröper du sedan ur halvorna, spara kanter runt hela gropen för att lättare hålla fyllningen på plats. Smörj in insidan med lite olivolja och placera sedan halvorna i en ugnsform med skalsidan uppåt. Placera formen i mitten av ugnen och låt grönsakerna mjukna i 10-15 min i 200°C.
 
Medan grönsakerna är i ugnen så förbereder du fyllningen, vid detta tillfälle valde jag strimlad kalkon (500g) tillsammans med hackad vitlök och delar av auberginen som gröptes ur tidigare. Allt steks och kryddas med salt, peppar och kanel. Du kan självklart ha köttfärs, lammfärs eller cornfärs som fyllning också, det är bara att välja som du vill.
 
När fyllningen är klar tar du ut grönsakerna från ugnen och vänder på dem, förhoppningsvis har de fått en fin färg som på bilden nedan. Fyll grönsakerna till bredden och toppa dem sedan med lite riven ost, själv valde jag en blandning av cheddar och mozzarella men vilken ost som helt funkar. Ställ in plåten i ugnen igen i ett par minuter så osten hinner smälta.
 
Servera sedan med lite yoghurt eller en sallad.
 
Minne: Kvällar i köket med mamma och mormor på Cypern när vi äntligen kunde göra och äta mat som far och bror inte gillar.
#1 - - Ida Gratte:

Mums så gott! :)

#2 - - World by Tina:

Klart du får låna mitt matminne, tips är till för att delas=)

Svar: Härligt!😀
Kattis

#3 - - Anita:

Wow, gott!

#4 - - åsa i åsele:

Låter gott, funderar på att testa :)

Mat är ju minnen, mat är ju en viktig del av livet.

Kan berätta en mathistoria för Dig :)

Min moster avskydde bruna bönor och då hon gick i skola typ under senare del av -50 talet så var bruna bönor vanlig skolmat.

Min moster klarade inte av att äta, kunde absolut inte svälja dessa bönor, men hon fick inte lämna matsalen förrän hon ätit upp.
Så hon lyckades på nått vid knövla ner bruna bönor i sina byxfickor,
tänk Dig 50talets snäva byxor ;-)

Min mormor hade väl inte varit så glad då hon upptäckte de fastklistrade bruna bönorna i byxfickorna, fettfläckar och ja tydligen var det svårt att få rent ;-)

Denna historia har jag fått höra typ 100 gånger under min uppväxt då det blivit prat om mat jag inte gillar, dålig skolmat etc.

#5 - - Johanna Utterberg:

Åh vad gott! Älskar sån här mat :)

#6 - - Asylmammaallts%2525252525252525252525252525252525252525252525252525252525E5%252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520fy%252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520bad:

Åh så gott😍 Min sambo gör en liknande rätt och det är verkligen så gott! Tror att skillnaden kan vara kryddorna...men är lite osäker. Ska testa din version också😍👍🏻

Svar: Ja gör gärna det och säg gärna vad du tycker!☺
Kattis

#7 - - Liene Svärd:

Verkar gott :)

#8 - - Amanda:

Men MUMS!

#9 - - znogge:

Mmm... så gott det lät!

Kram och ha det riktigt bra :D

Kram

#10 - - marianne:

Å mums vad gott!

Vi brukar ofta göra denna rätt :)

Ja, i morgon blir det resa för mej också, det ska bli skönt, även om det inte blev som jag planerat denna gången heller.

hoppas du har det fint på din ö,
kram

#11 - - Åsenslantliv:

Ser riktigt gott ut! :)

#12 - - Hanna:

Men åååh så gott !!

#13 - - Elin:

Mums så gott det där såg ut!<3

#14 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det där såg gott ut :)

#15 - - Bella:

Fylld zucchini är en utav dom godaste saker jag vet, åhh! Nu får ni se upp, får jag nos på doften så lär ni få oväntat besök haha ;)

Svar: Haha du är så välkommen så!😀
Kattis

#16 - - Natalia:

Mums :D

#17 - - Amanda:

Det såg för gott ut<3

#18 - - Denise:

Så gott det ser ut! :D

#19 - - Gabriella :

Åh så gott!!

#20 - - Linnea Kinis:

och det där såg häftigt ut :)

#21 - - Ida:

Men alltså gud vad gott!

#22 - - Linda:

Gud så gott!

#23 - - Netti Starby:

Fyllda grönsaker är verkligen sjukt gott! :-D Kramis

#24 - - Lillemmish- mode - inspo :

smarrigt gott gotti gott gott !

kram

#25 - - Frida G Svensson:

åh herregud, det ser UNDERBART ut!

#26 - - NICOLE:

Men det verkar ju gott! =) Det ska jag spara i minnet ;)

#27 - - Norahsmamma:

Se supersmarrigt ut!

#28 - - Julia:

Va gott!

#29 - - Sara Ekman:

Gott :D

#30 - - Annie:

Vilket härligt inlägg och kul att läsa! :)
ser himla gott ut ;)

Sv: Jag är kvar på katthemmet, har fått det förlängt till slutet av oktober Och det känns skönt. Har gått upp lite i tid och handlägg har undrat om jag kan gå upp mer redan nästa vecka men det känns inte som det kommer funka just nu. Haft lite mer dippar och så nu.. Hälsan kommer först :)
Tänkte ev skriva ett inlägg om det nån dag ;)

Kramar!

#31 - - Sussi:

Men jisses så gott det såg ut, och enkelt :) Jag tänker mig köttfärs i. Tack för tips. Passar perfekt som fredagsmat när man inte orkar göra något allt för komplicerat men ändå vill ha något lite speciellt :)

#32 - - My:

Gott :)

#33 - - Tove:

Så fin blogg, hoppas du haft en grym dag!!

Svar: Tackar så mycket!☺
Kattis

#34 - - elin:

Hoppas du får en toppen bra kväll<3

#35 - - Pauline Hurtig:

mumsigt!

#36 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Åh så gott det låter :)

#37 - - Linda:

Åh så gott!! Men nu njuter du av grekisk mat i stora lass!
Svar: Ja underbart, nu känner man sig fin igen;) Haha vad annars liksom om inte Grekland. Letar febrilt efter resa nu, men verkar si sådär. Löser sig säkert! Kan ju alltid hoppas!

#38 - - Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv :

Men mums! Måste testa :D

#39 - - ullie:

åhh men mumms va gott det såg ut
ja javet bättre med proffs beslut men blev ledsen o besviken men förstår ju ändå

#40 - - JossanHaugen:

Detta är verkligen något som jag måste göra och bli bättre på, verkar så enkelt och så gott :) Är intresserad av mat, så all mat gör mig inspererad :)

Svar: 😀
Kattis