Uppsala slott

Uppsala slott, hem till landshövdingen och museum och platsen där beslutet togs om Sveriges deltagande i det 30-åriga kriget bland annat. Slottet ligger på en höjd över staden och det var hit jag och min far gick efter att ha passerat Svandammen i gårdagens inlägg.
 
Slottsträdgården var något som intresserade min far, som är kyrkogårdsvaktmästare till yrket, och de pyramidformade buskarna fick beröm. Trädgården är sedan länge donerad till Uppsala universitet av Gustav III och längst bort ser ni Linneanum som upprättades i slutet 1700-talet och är ett orangeri.
 
Slottet byggdes som en befästning och ingick i den serie borgar som Gustav Vasa och hans söner lät uppföra som skydd mot både inhemska och utländska fiender.
 
Högst upp på slottsgården finner ni Gunillaklockan som göts första gången 1588 och är uppkallad efter Drottning Gunilla som skänkte den till slottskyrkan. Totalt sett ringer klockan 150 gånger 06:00 och 21:00 varje dag och har haft digitaliserad ringning sedan 80-talet. Här stod vi ett tag och njöt av utsikten innan vi promenerade vidare ner mot Stadsparken.
 
#1 - - åsa i åsele:

Ni ser ut att haft tur med vädret :)
Dessutom verkar Ni haft en fin dag.

Svar: Jadå det hade vi!☺
Kattis

#2 - - Linnea Kinis:

kul att gå runt där och kika :)

#3 - - elin:

Så fina bilder!<3

#4 - - Znogge:

Har aldrig varit i Uppsala men klockan bär ett vackert namn ;-)

Kram

#5 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Kyrkogårdsvaktmästare låter så himla himla roligt!

Svar: Han verkar trivas!☺
Kattis

#6 - - Bella:

Så himla fint!

#7 - - JoJo:

så fint :) jag har aldrig varit i uppsala men det är så många som säger att det är en jättefin stad.

Svar: Verkligen en fin stad!☺
Kattis

#8 - - Hanna:

ja det tycker jag ! :D
åh jag som var i uppsala för några dagar sen, älskar staden!

Svar: Samma här!:D
Kattis

#9 - - Biggeros:

Jag känner igen slottet i Uppsala!!
Även den fina botaniska trädgården. Jag kan gå där i timmar och beundra både slottet och trädgården. Nu blir det nog fler turer dit när jag ska till Uppsala// kram och trevlig helg🤗

#10 - - Jessica Högberg:

Så vacker plats, mycket fint fångat med kamera och ord

#11 - - Netti Starby:

Åh jag älskar gamla slott och så himla fint! :-D Kramis

#12 - - Carolina Thoor:

ÄLSKAR inlägget! Jag själv var just där du är på bilderna förra söndagen. Riktigt fint! :D

Sv; ja, men så är det verkligen! Jo, men det hade vi. Vi hade en underbar resa runt om i landet hihi :D
Mm, det blir nog att sälja bilen tyvärr. Eftersom att killen snart ska bege sig till Norrköping och plugga måndag-fredag och vill vi åka någonstans kan vi ta oss runt komunallt. Jag vill heller inte ha den till mitt jobb, då jag inte tycker om att köra i stan eller så finns det inte parkeringar. Vilket också är oerhört jobbigt. Så att det får bli som det blir, utan bil :( :)

Hihi det hoppas jag innerligt! Vill gärna vara med i tävlingen. Ska se efter :D

Svar: Underbart att höra!:D
Kattis

#13 - - sarah :

aaa det är det =) kommer bilder på bröloppet sen

#14 - - Felicia:

vilka fina bilder

Svar: Tackar!:)
Kattis

#15 - - Julia:

Vackra bilder!

Svar: Tackar!:)
Kattis

#16 - - NICOLE:

Ser fint ut! Där har jag aldrig varit :)

#17 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Åh så vackert! Tack för all information också, lärorikt inlägg! :)

Svar: Tackar!:)
Kattis

#18 - - Days by Johanna:

Förstår han gillade buskarna, gillade med dem

#19 - - Gabriella :

Åh såå fint!!

#20 - - Annie:

Fina bilder från Uppsala :)
Hoppas Din lördag är bra! Min lördag har varit allt annat än bra.
Få se om det kommer nåt inlägg om det imorrn om jag orkar :)

Kram

#21 - - Angelix:

fina bilder!!

Svar: Tackar!:)
Kattis

#22 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Åh så vackert det ser ut att vara :)

#23 - - Emma :

Ser tjusigt ut

#24 - - marianne:

Det ser verkligen pampigt ut med buskarna och gångarna fram till Lineanum.

S
Sv, Ja så får det bli, en lunch med en bloggvän ;) nu ska jag bara funderat när jag kan åka upp igen ;)

Ha en riktigt härlig söndag,
kram

#25 - - MALIN:

Vad vackert det ser ut :) Kram

#26 - - ullie:

jätte fina foto det är så fint där me kanalen o allt.
Trevlig helg önskar ja dej i fortsättningen kram kram

#27 - - Pauline Hurtig:

vad fint!

#28 - - Felicia:

fint :D