Resetips 3.8 - Rom - Vatikanstaten

Kanske är det lite resfeber som spritter i kroppen så här en tidig morgon innan det är dags för avresa, som vanligt blir det lite sämre närvaro här under tiden men ni är alltid välkomna att hänga med på instagram för lite mer liveuppdatering: @stellaefoto
 
Lite pinsamt insåg jag häromdagen att ett av inläggen från vår Romresa låg kvar i utkast här, inte okej att ni har fått undra sedan i våras om vi besökte Vatikanstaten när vi var där.;) Klart att vi gjorde det och vi var inte ensamma trots att det inte var en "Påvedag" vi var där. Här inne finns mycket vackert att se som jag rekommenderar er att uppleva en gång i ert liv men tro inte att ni är igenom och ute på ett nafs utan räkna med att lägga en dag här om ni vill se allt från St Peterskyrkan och Sixtinska kapellet till museum och de vackra trädgårdarna.
 
 
Oj, bara två bilder i detta inlägg tänker ni nu och ja, det blev ingen full tur för oss under denna resa. Jag själv gjorde turen för många år sedan när jag var här senast och lovar att det är en speciell känsla att stå och titta upp i taket i kapellet, häftigt! Denna gång hade vi lite ont om tid men det var framförallt en extremt framfusig guide som förstörde vårt intresse nästan direkt vi kom innanför gränsen. Han högg tag i armen på mig och började erbjuda oss sätt att gå före i kön och när vi nekade följde han efter och ville veta varför och fortsatte att tjata. Så jag gick fram till stängslet vid Petersplatsen och fotade kyrkan och sedan vände vi och lämnade Vatikanstaten för den gången. Skulle inte förvåna mig om vi gick och beställde varsin Spritze istället på något café.
 
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Underbart!

Svar:
Kattis

#2 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så mysigt :)

#3 - - Annie:

Hoppas ni får en underbar resa! :)
Och härligt väder ;)
Njuut :)

Kramar

#4 - - Bella:

Fina bilder!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#5 - - Natalia:

Vad snällt av dig att du vill tipsa :)
- Vi åker tidigt på sommaren (runt 10juni)
- Budgeten per person är ca 5000-7000kr
Och precis som du skriver, jag vill kompinera sol och bad (fina stränder) med lite mer "upplevande" saker, sådant som man kanske inte ser i Sverige ;)
Och det är bara en veckas resa :)

Kram!

Svar: Inga problem, du har fått tre alternativ på din blogg nu med lite förklaring kring varje!:)
Kattis

#6 - - Hanna:

Så fint!

Svar:
Kattis

#7 - - Julia Svensson:

Såå fina bilder!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#8 - - Ellen Gräntz:

Så pampigt!
sv: Åh vad roligt! Bra idé. Hoppas det går fortsatt bra med boken. Vill också sätta mig ner och börja knåpa på ett manus någon dag.

Svar: Ja vad skoj, det tycker jag verkligen att du ska göra!☺
Kattis

#9 - - znogge:

Rom är verkligen en fantastisk stad! När vi var där fick vi köpa en "skip the line biljett" för att slippa vänta i två timmar. Så långa var köerna redan på morgonen. Nackdelen med storstäderna...

#10 - - Linnéa:

Haha, nä verkligen inte. Lyssnar på hans "crazy Little partygirl", supergammal :)

#11 - - Ida Lindborg ♡:

Så fina bilder!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#12 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Att stå på taket av kapellet var verkligen min bästa upplevelse när vi var i Rom/Vatikanstaten, så fantastisk utsikt man möts av efter att ha kämpat sig igenom alla trappor ;)

Svar: Ja verkligen!😀
Kattis

#13 - - Boel:

Fina bilder!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#14 - - marianne cargus:

Men vilken tråkig guide, de ska väl få besökaren intresserad och inte irriterad?

Haha...toka! Jag vet ju inte hur det ser ut nu, men huset borde stå kvar..jag åkte längs ån, under järnvägen, jag tror huset borde stå där jag svängde upp på Brynäsgatan, ett gammalt med torn. Det är inte så viktigt egentligen, men det är ju jätteroligt att se dina foton. Jag bodde ju på semester sjötullsgatan 12 (tror jag) i hörnan så jag såg backen och till höger var parken.
Ha en fin semester
Kram

#15 - - JoJo:

rom verkar vara en sån fin stad :)

#16 - - Heléna:

Så fina bilder! Hoppas resan till Palma har gått bra! Jag har lagt till dig på Instagram nu så jag kan hålla mig uppdaterad :D Kram <3

#17 - - Linda:

Ja gud verkligen speciellt att vara där som vi var förra året! Påven var ju där & allt helt galet!!
Svar: Ja det var det verkligen!! Ja hihi det vill de säkert men det med jobb osv, vill man ju ha löst innan. Bäst vore ju om man fick ett jobb där man fick valet att flytta t ett varmare klimat,hehe.

#18 - - Lillgarden:

Åh Rom, det är en sån dit vill jag plats!

Sv: Så kul att jag fick följa med båda barnen varsin dag och se hur dom har det i skolan och vad dom gör hela dagarna.
Utomhusträningen fick minsann mannen ta, haha,
Stå ut och frysa är inte min melodi, då servar jag hellre hemma.

Ha en fortsatt fin vecka!

#19 - - Gabriella :

Taaack för tipset, jag som ska till Rom!!

Svar: Perfekt ju!☺
Kattis

#20 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Vackra Rom <3 det finns så mycket att se där.

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#21 - - Amanda:

Där har min pojkvän vart, vill också verkligen åka dit 😍

Svar: Det tycker jag du ska göra!☺
Kattis

#22 - - MALIN:

Har varit här en gång! Otroligt vackert! Kram

#23 - - Anonym:

Så cool att du har varit där! :D

Svar: 😀
Kattis

#24 - - ullie:

ja tyckte det va för långt at gå hade ont i knä då oxå så maken va där själv men gillade det Han fick gå dit två ggr då ena gången gick han dit tappade o pajade kameran sen fick han gå dit igen ta nya kort med köpe kamera ha ha gud men tja bilder blev det ju

Svar: Det var bra gjort av honom att ta två svängar där för nya foton!😀
Kattis

#25 - - Veiken:

Vi var där för några år sedan och såg hela härligheten. Tyvärr var det alldeles för mycket folk där för att kunna njuta fullt ut. Jag åker nog inte tillbaka och trängs en gång till, men det är fantastiskt att ha sett det på plats!

Svar: Håller helt och fullt med, blir inget återbesök för egen del heller!😛
Kattis

#26 - - Josefine:

Bra tips!!

Svar:
Kattis

#27 - - Linda:

Dit vill jag åka i vår!!

Svar: Åk!😀
Kattis

#28 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Det ser underbart ut, vilken mäktig upplevelse det måste vara!

#29 - - Sara Ekman:

Är så vackert där inne! :)

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#30 - - Carolina Thoor:

Mysigt! Vad trist att guiden var så framfusig. Det är hur jobbigt som helst :/

Sv; ja, helt underbart ibland! Tackar, ja, det är härliga nyheter som väntar oss och självklart ska jag dela med mig utav dem härliga nyheterna då jag får dem! Hoppas på att samtalet kommer idag eventuellt imorgon. Längtar längtar! :D

#31 - - Henrik Olsson:

Jag har varit i Rom, men aldrig Vatikanstaten! En dag kanske! :)

#32 - - NICOLE:

Åh vad kul med en resa! :D Och jag kan tänka mig att det där var en upplevelse!

#33 - - deninrekampen:

Precis som det ska vara då ;) Vi firar ju 10 år detta året med, vi vet inte hur vi ska fira det, men 10 år känns ju ändå som något att fira kanske, känns stort för mig iaf :)

Kram

#34 - - Jeanette:

Men vad roligt! :) Har alltid velat åka till Rom

Svar: Tycker jag du ska göra någon gång!☺
Kattis

#35 - - ISA:

Så himla fint ändå, vill till Rom igen! det enda jag minns från när jag var där va typ hur varmt det var ;) haha

#36 - - My:

Så fint :D

#37 - - Sara, 31 år Stockholm [email protected]:

Underbara bilder!!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#38 - - Erika:

Hoppas ni får det superfint nu :)

Svar: 😀
Kattis

#39 - - Nina Bergquist:

Åå har alltid velat att åka dit..

Svar: Kan jag rekommendera att göra en gång i livet i alla fall!☺
Kattis

#40 - - Therese:

Men så fint :D

#41 - - Ida:

Åh vad fint!! <3

#42 - - MALIN SUNDIN - MOM TO BE:

dit vill jag resa!

Svar: Förstår det!☺
Kattis