Frågor och svar del 2

Det var ju faktiskt några fler frågor ni hade och det är hög tid för mig att svara på dem (missade ni första delen så finns den här) så vi börjar med en fråga jag fick av både Amanda och Louise:
Vad är det bästa med att blogga?
Enklaste frågan hittills tror jag, ni så klart. Alla härliga människor jag "lärt känna" genom bloggen är det absolut bästa med att blogga, fortfarande lika kul varje gång någon av er lämnat en kommentar här hos mig.
 
Vidare undrar Johanna:
Vad jobbar du med?
Jag jobbar som projektledare inom stål- och gruvindustrin, kan lugnt säga att det är en ganska mansdominerad branch så de senaste 7 åren har inte alltid varit helt enkla alla dagar.
Hur länge har du och din kille varit tillsammans?
13 ½ år är vi uppe i nu!:D
 
Annie undrar:
Har du någon stor dröm i livet?
Ja, jag har flera. En av dem är att någon gång ge ut en bok och resten behåller jag nog för mig själv ett tag till.
Har du något drömyrke?
Som liten var mitt drömyrke Barnläkare, när jag blev lite äldre ville jag bli Åklagare, sen ville jag bli Ingenjör och sedan Projektledare. Idag är jag ju Logistikingenjör och jobbar som Projektledare så mitt nya drömyrke skulle kunna vara att bli Reseskribent och Resefotograf. 
 
Emelie vill även veta:
Ditt bästa reseminne?
Oj vad svårt att välja ett enda minne, måste jag? Kanske när jag var på min mosters bröllop på Cypern (och ja, filmen Mitt stora feta grekiska bröllop baseras på verkliga traditioner) eller sittandes på balkongen, spelandes kort med lite snacks på bordet i solnedgången på Samos. Det skulle också kunna vara att vandra in i solnedgången längst Fanari road på Kefalonia eller nyårsafton i Barcelona.
Din största dröm?
Min absolut största dröm är att både jag själv och de jag håller kär ska få må bra och känna lycka och glädje åtminstone en stund varje dag samt ha förutsättningar att uppnå sina mål i livet. Djupt och flummigt jag vet men jag vill verkligen att det ska vara så. Om ni däremot hade hoppats på mer personliga drömmar så hänvisar jag till mitt svar lite längre upp i inlägget om att vissa drömmar vill jag behålla för mig själv ett tag till.
Hur gör du för att varva ner?
Beror lite på vad jag behöver varva ner ifrån faktiskt men något som fungerar ofta är att gå ut på en promenad och ta med sig kameran, andas frisk luft, låta kroppen röra på sig och hjärnan släppa allt förutom att hitta motiv att fota. Ibland är det läsning eller lite serietittande som är medicinen eller att bara få vara ifred en stund och skriva eller redigera foton.
Favoritfotoobjekt?
Det jag tycker är absolut roligast att fota är nya platser när vi är på resande fot, hamnar med vackra båtar är ett exempel på objekt som ligger mig lite extra varmt om hjärtat.
 
Nästa på tur med en fråga är Norahs mamma Sofia som undrar:
När fick du upp intresset för foto?
Intresset fanns redan i mellanstadiet men i brist på utrustning så riktade jag då uppmärksamheten mot bild istället och ritade/målade mycket. Först i gymnasiet när jag kunde välja någon fotokurs vaknade det till liv igen och så fick jag även extrajobb hos FujiFoto center i Märsta. Snart kunde jag köpa min första egna kamera och på den vägen är det.
 
I mitten av förra veckan slängde även Åsa in följande frågor efter att ha läst första delen av Frågor och svar.
Kommer du från Grekland/Cypern?
Min mor kommer från Cypern ja och jag har släkt som bor både där och i Grekland.
Pratar du Grekiska?
Jooo men inte riktigt så bra som jag skulle önska, hjärnan låser sig allt för ofta när jag ska prata ibland så får jag inte fram en vettig mening.
Är du uppväxt i Sverige?
Yes, far är svensk så jag är född och uppvuxen i Sverige men har spenderat större delen av somrarna på Cypern eller i Grekland under uppväxten.
 
Slutligen är det Heléna som får stå för de sista frågorna denna gång:
Favoritmaträtt som du kan äta flera ggr/veckan?
Ugnstekt kyckling, jag skulle kunna äta kyckling en gång om dagen om jag var tvungen utan problem. Till det skulle jag välja ugnstekt potatis som jag också skulle kunna äta varje dag och om möjligt lite grekisk sallad till!
Av alla platser du besökt, vilken är den bästa såhär långt rent upplevelsemässigt?
Hmm svår fråga men tror att Barcelona blir svaret för där finns i stort sett allt. Strand, stadsliv med shopping och god mat i många former, konst och historia, vackra byggnader och trevliga invånare. Det finns verkligen något för alla i denna stad att uppleva och tycka om.
#1 - - Netti Starby:

Kul läsning från frågestunden och vad länge ni har varit tillsammans! <3 Kramis

#2 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag visste inte att du jobbade inom det, det låter spännande :) Projektledning är ju ett stort ansvar! Jag har sökt en tjänst som projektledare för ett konstprojekt på 50%. Hoppas :D :D

#3 - - Linda:

Gud så roligt att få ta del av dina svar :-D

#4 - - Natalia:

Roligt att läsa :D

#5 - - Natalia:

Roligt att läsa :D

#6 - - znogge:

Så roligt att få veta lite mer om dig och det var en hel del nytt! Nu har jag lagt upp ett första bildspel från Parga.

Kram och ha en bra dag!

#7 - - Hanna:

Ja och man tycker ju sånt är konstigt, kan dom inte ha normala kläder !

#8 - - Denise:

wow vad länge ni har hållit ihop! :)

#9 - - Anonym:

Vad roligt med en frågestund! Alltid kul att få lära känna andra bloggare lite mer :)

#10 - - Natalie:

Vad roligt med en frågestund! Alltid kul att få lära känna andra bloggare lite mer :)

#11 - - Linnéa:

Härliga frågor & svar :p

Haha, nä dom där morotsmuffinsarna är mmmm <3

#12 - - Jessica Högberg:

Härliga svar!
Hur går det för Grekland? Trodde det var på "bättringsvägen" men jobbade med en grek i helgen som tyckte sanningen låg långt ifrån det...

#13 - - åsa i åsele:

Tack för svaret på min fråga :)

Har ju liksom aldrig tänkt nationalitet på Dig - eller nån annan bloggare - vi kommer ju alla från blogglandia :)
Men då Du hänvisade till släkt började jag fundera...

Kul att få veta mer om Dig <3

#14 - - Bella:

Roligt att få läsa dina svar!

#15 - - elin:

Rolig läsning<3

#16 - - Emma :

Kul med frågot o svar :D

Sv; jo de är väldigt taskigt.. får hoppas lillen blir bra fort :/

#17 - - Erika:

Gillar verkligen att få läsa alla svaren :)

#18 - - Cindy:

Fint innlegg og gode svar!

#19 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Så härligt inlägg :)

Svar: Tack!☺
Kattis

#20 - - Amanda:

Super kul att få läsa svaren :)

#21 - - Emilia:

Åh så roligt att läsa :D

#22 - - Veiken:

et är inte lätt att svara på alla frågor man får, men så roligt och trevligt att läsa! :)

#23 - - Norahsmamma:

Åh vad roligt att läsa mer om dig:)))

#24 - - Gabriella :

Såå roligt att läsa!! :D

#25 - - Annie:

Men vad kul att läsa! :)
Visste inte att du härstammade delvis från Cypern, så kul :)
Har varit på Cypern 1 gång ;) kul var det! ;)
Intressant att läsa alla svar <3

Kramar!

#26 - - Marianne :

Så nyfikna läsare du har, det är ju bra för då får även jag veta en hel del om dej och dina drömmar...haha

Ja Sandvik är en stor arbetsplats i Sandviken...och inte bara där.

Kram

#27 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

13½ år är verkligen imponerande! :)

#28 - - Linda:

Ah hade inte en aning att du hade påbrå från Cypern, så din mamma är från cypern alltså, roligt! Därför du är mycket i Grekland?
Svar: Naw så omtänksamt, ja behöver man eller inte kommer att utnyttja dem så kan man alltid tävla o ge bort dem ;) hehe.
Oh ja det tvivlar jag inte på för det är fantastiska bilder på ditt Grekland verkligen!!

#29 - - Sussi:

Många intressanta frågor och svar :)
Hoppas din dröm med att ge ut en bok kommer slå in. Är det en resebok du vill ge ut?
Vilka bra yrken du velat ha. Mitt barndoms drömyrke var att bli busschaufför. Så blev det inte ;)

#30 - - Asylmamma:

Åh! Barcelona är helt fantastiskt! Älskar det 😍 Och då gillar jag egentligen inte storstäder...

#31 - - Days by Johanna:

Så kul och läsa. Speciellt mina frågor haha.

Eller det retar jag mig med på, kan man inte skriva det rakt ut, skit i det... eller skicka till dem du vill berätta det för.

#32 - - NICOLE:

Såå kul att läsa :) spännande jobb :D Och vad kul att det är Barcelona som du tycker är det bästa =)

#33 - - Ida - foto & häst:

Så roligt att läsa! :)

#34 - - MALIN:

Väldigt kul att läsa :) Hoppas din onsdag varit bra! Kram

#35 - - Louise:

Jätte kul att läsa dina svar! 😃 Hoppas din dröm om att släppa en bok kommer hända kommer lätt köpa den! 😃

Svar: Vad glad jag blir!:D
Kattis

#36 - - ullie:

kyckling är det här oxå HR mycket som helst . helst var dag me :d roligt me frågor kram o fin morgon dag

#37 - - Johan:

Jag håller med dig om vad som är bäst med att blogga. Nu är ju inte jag så jätteaktiv längre, vilket så klart hämmar tämpot jag lär känna folk i via bloggen, men att lära känna folk som man aldrig hade lärt känna utan bloggen, det är fantastiskt tycker jag :)

Shit vad länge ni har hållt ihop, inte illa!!!

SV: Ja, det känns väldigt bra att släkt och familj finns här i närheten, både så att de kunde hjälpa till med själva flytten, men även så att det går smidigt att hälsa på sen :)

Ah okej, då är jag med!
Men jämfört med svenskt kafe, var på starkhetsskalan ligger det grekiska då, mer åt det starka eller mer åt det svaga hållet? :)

Haha ja, åren går fort, men på den punkten var det fasen bättre förr :P haha