Gefle Metal Festival 2017

Förra helgen var det dags igen för stadens rockfestival, numer kallad Gefle Metal Festival, och som så många år tidigare kände vi att ett besök var på sin plats. Först ut för vår del var Fleshgod Apocolypse som tyvärr hade problem med ljudet till en början men som ändå bjöd på en härlig show. Musiken de spelar är väldigt teknisk och melodiös samtidigt som den är tung, ypperligt gungvänlig musik från dessa italienare enligt min mening.
 
Näst på tur var Heaven shall burn som drog upp tempot en aning för dagen och sångaren bjöd på fantastisk energi på scenen precis som han brukar. Hans röda skjorta visar tydliga bevis på att han håller ett högt tempo hela spelningen igenom och detta var dagens höjdpunkt för min del.
 
Ända in på kvällningen bjöd Gävle på ett stålande väder och när Amon Amarth klev upp på scenen sken solen fortfarande. Om Fleshgod Apocolyps har en förkärlek till Renässansen så går det nog ingen omärkt förbi att Amon Amarth gillar Vikingatiden och här bjöds det på scenshow i form av både pyroteknik och krigandes vikingar. Ett alldeles utmärkt slut på kvällen med andra ord och jag tror det fanns fler än oss som var nöjda med spelningarna, många av dem fortsatte även dagen efter men då valde vi att lyssna till musiken från vår balkong istället.
 
Nu är jag lite nyfiken på hur många av er läsare som känner till något av dessa band eller lyssnar på liknande musik?:)
31 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Festival, Foto, Gefle Metal Festival, Musik, Vardag
#1 - - Sara Ekman:

Kul :) Känner inte till de banden

#2 - - Sandra SG:

så roligt med festival!

sv: tack så jätte mycket! :D

#3 - - Linnea Kinis:

aldrig hört talas om dom :)

#4 - - Norahsmamma:

Ser härligt ut:)

#5 - - Linda:

Åh så härligt :-D

#6 - - Bella:

Åh jag var inte där men fick minst sagt ta del utav det hela ändå, eftersom jag bor nära Gasklockorna. Aldrig har mitt ICA varit så befolkat, haha.

Svar: Haha ja man stötte på väldigt många hårdrockare på de närliggande butikerna!😛
Kattis

#7 - - Ida Gratte:

DÄr hade man ju velat vara! Grymt ju!

#8 - - åsa i åsele:

Nix, jag vet icke vilka de är... har hört talas om Fleshgod Apocolyps,
men jag skulle ljuga om jag sa jag kände till dem.

Vi pratade om Gävle igår kväll, vi ska ut med husvagn ett par dagar å funderade på om vi skulle ändra på våra planer å kanske ta oss till Gävle eller Leksand... vi vill ju ha sol, sommar å chans till bad för Elin.
Lite varmare än de 14, 15 + grader vi haft under juli månad.
Jag är ju svag för Dalarna :)

#9 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Åh så roligt :D. Hört mycket om den festivalen :)

#10 - - elin:

Åh så kul med festival/konsert<3

#11 - - Linnéa:

Åh vad kul, vill också gå på festival 🤗

#12 - - Sarah:

Va kul för dej som gillar festival :)

#13 - - Days by Johanna:

Låter som ni hade det kanon. Inte hört talas om banden innan, men lyssnar inte jätte mycket på sån musik :(

#14 - - Netti Starby:

Oj vad roligt och jag känner inte till dom! :-D Kramis

#15 - - Nimo:

Åh vad härligt det låter!

#16 - - Biggeros:

Jag känner tyvärr inte igen någon av dessa band=/ Härligt att få skåda dessa live. Häftigt med vikinga inspirerande scenen🤗

#17 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det är inga jag känner igen faktiskt :P

#18 - - Carolina Thoor:

Känner faktiskt inte igen någon utav banden, men låter hur mysigt som helst!! Vi ska snart bege oss till Gävle jag och pojken min, så det var synd att vi missade denna spelning då :/

Sv; ja, det var riktigt mysigt! Ja så underbart :D

Gud så skönt! :D Vad ska du göra under din semesteR?

#19 - - Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv :

Kul med festival :)

#20 - - Amanda CL:

Har aldrig lyssnat på dem, jag lyssnar på väldigt blandat, just nu typ ingen musik alls :P Utan bara ljudböcker och poddar

Vad trevligt att vara där :)
kram

#21 - - Gabriella :

Lyssnar inte på sån musik men låter jätteroligt ifall man gör det!! :D

#22 - - Linda:

Nope absolut inte min typ av musik jag är nog raka motsatsen till metal, *asg*
Svar: Ja men äntligen, tack! Kul att du gillar min nya sida!! Ja jag trivs, lite ovant än bara ;)

#23 - - marianne:

Jag har aldrig hört dessa band tidigare, googlade och insåg att du nog kanske skulle gilla sonens musik....jag är ju "lite äldre" hehe, men gillar nästan all musik, Amon Amarth är min favorit av dessa tre som du nämner.

Sv: Tänk att jag redan glömt min fantastiska vecka på Island och mina fåglar på Öland...."mycket vill ha mer" jag har ju haft två underbara veckor tidigare...så att det blev skräp nu kan jag nog stå ut med, när jag tänker efter ;)
Vi var nog alla lite chockade och jag tror han inte tänkte klart....
Jo hitintills har jag haft en toppenhelg.

(Om du är nyfiken på sonens musik, Psycotic jam, när han var ung, Fuck Frakie numer)

Kram

#24 - - Johanna Utterberg:

Vad kul med festival! :)

#25 - - ullie:

min man som älskar allt med gävle ( mest ishockey då ha ha ) undrar om han gillat detta.
ja tack bara att acceptera kanske men ja vill ju bli pigg direkt kram kram

#26 - - Asylmamma:

Jag känner faktiskt inte till några av banden och det är inte riktigt min typ av musik. Men det ser verkligen kul ut att hänga där tillsammans med andra likasinnade ❤️

#27 - - Erika:

Vad roligt med festival :)

#28 - - Frida G Svensson:

känner mig som en tant men jag tycker typ metal är obehagligt.

Svar: Hehe det är inte för alla!😛
Kattis

#29 - - Emma :

Kul med festivaler :D

sv; AH okej :) Jag hade en Nikon innan men har bytat til Canon, jag tycker den är lättare att hantera o leka med :)

#30 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Inte hört talas om de banden. Är inget heavy metal fan, mer en lover av klassisk rock. :) Men snygga bilder och kul att vara på en sån festival. Kram

#31 - - Louise:

Inte hört nån av dom faktiskt men hänger inte riktigt med 😂