Resetips - Karpathos - Menetes

På väg hem från Lefkos tog vi vägen genom den lilla bergsby Menetes som inte alls ligger långt ifrån varken Amoopi eller Pigadia. Även om byn är liten och det är lite trångt på vissa ställen så rekommenderar jag ett besök här även om det endast är för att stanna upp lite kort för att titta på utsikten. Eftersom vi redan hade fikat i Lefkos så gjorde vi inte det här men det finns möjlighet att ta en bit mat eller en kopp kaffe här uppe mellan husen om man vill.
 
Precis i utkanten av byn finns ett monument du kan gå upp till med hjälp av ett gäng trappor och härifrån är utsikten ännu mer spektakulär. Precis som monumentet i Finiki är denna staty en påminnelse och hedring till de modiga människor som stred i revolutionen och frigörandet av ön 1944. Det var nämligen i denna lilla by som allt började den 5:e oktober 1944.
 
Att ta sig upp till detta monument kan dock vara lite läskigt en riktigt blåsig dag vilket var något vi fick erfara denna dag. Väl uppe fick jag hålla hårt i kameran för att kunna fokusera och på väg ner fick jag sätta mig en stund i trappan tills vinden mojnat något så jag kunde fortsätta. Men inget ont som inte för något gott med sig för det var tack vara att jag satt där som jag kunde fånga denna härliga vy nedan som så vackert visar på de grekiska ö-vägarna. Sa någon rally?
 
#1 - - Netti Starby:

Vad läskigt att det var så blåsigt men så fint det är! :-D Kramis

#2 - - Frida:

Åh så fint!!x

#3 - - Sofia Werlin - mammaliv & hälsoliv :

Vilken härlig utsikt! 😍

#4 - - NICOLE:

Det här måste jag lägga på minnet! Så fint med små byar :)

#5 - - Ronja:

Härliga bilder!!

Svar: Tackar!😀
Kattis

#6 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Det är verkligen något speciellt med bergsmiljöer och att ta foton från höjder :). Vackert :)

#7 - - åsa i åsele:

Oooups det var då inte nån dålig krokig väg, förstår Du tänkte rally :)


Kanske har jag spammat lite på Insta ;-)

#8 - - Annie:

Roligt att läsa! ser riktigt mysigt ut :)
Hoppas Du får en fin onsdag<3

Kram

#9 - - Linnéa:

Härliga bilder där :)
Jodå, svetsfirman jag är på heter K-Svets.

#10 - - Lillgarden:

Wow så häftigt!

SV: Det var riktigt gott! Laxen var både gravad och varmrökt om jag fattade det rätt!
Somnade rätt lätt så fort huvudet nudda kudden!

ha en fortsatt fin vecka!

#11 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Jag får lust att cykla ner för dessa serpentinvägar :P

Svar: Haha förstår det!☺
Kattis

#12 - - Amanda CL:

vad fint! Så häftigt när de bygger hus precis vid klippor :)
kram

#13 - - Sandra SG:

du bjuder på helt magiska bilder, ser så underbart ut!

sv: ja det är ju viktigt att det känns bra med bloggportalen ! :D

#14 - - Carolina Thoor:

Tjusigt & det är så fint med monument tycker jag! Härligt att du även fick en bild på ''rally'' banan (:'D) men läskigt att det blåste så värst!

Sv; javisst :D
Haha, tror du det? Jag känner att jag inte vågar men samtidigt vill jag göra det och trotsa rädslan :P

#15 - - elin:

Fina bilder!<3

Svar: Tackar!☺
Kattis

#16 - - Bella:

Så vackert!

#17 - - Ida:

Fina bilder :)

Svar: Tackar!:)
Kattis

#18 - - Erika:

Vad fint med sådana statyer :)

#19 - - Liene Svärd:

sv: Det var det. Kände mig så sedd :)

Fina bilder!

Svar: Tackar så mycket!:)
Kattis

#20 - - Linnea Kinis:

såg superfint ut :)

#21 - - åsenslantliv:

Så vackert! Kramar

#22 - - Heléna:

Underbara bilder! Ser verkligen helt fantastiskt fint ut! Förstår att ni hade det bra och vilken tur att varken du eller kameran flög bort :D Kramar fina Kattis <3

Svar: Tackar!:)
Kattis

#23 - - Veiken:

Så härligt. Vackert som bara den. Det gäller att ha tungan rätt i munnen eller rättare sagt fötterna på rätt ställe när man är på äventyr! :)

#24 - - Gabriella :

Wow så fint!!

#25 - - MoaKandelin:

Så fint :)

#26 - - Sara Ekman:

fint :)

#27 - - marianne:

Så vackert den ligger högst upp på berget, när du berättar om blåst, trappor och sitta och vila på nervägen känner jag igen mej....det var jag ju med om på Island....usch!

Det är väl bara James Bond och hans skurkar som kör rally på dessa vägar...;)

Det är nog önsketänkande att han ska ta hänsyn.

Kram

#28 - - ullie:

fina bilder som alltid
ja men nu har de lovat fint väder i hela sverige from i morg så ja hoppas o håller tummarna