Resetips - Karpathos - Olympos

Högt uppe, närmare bestämt 230 meter över havet, i de norra delarna av ön finns den vackra byn Olympos med sina ca 400 invånare. Detta blir vår första riktiga anhalt på vår biltur under vår tredje dag på resan när vi hyr bil. Bilen är en halvpigg liten Peugeot 207 som vi hyr i tre dagar från firman Sixt. Byn ligger ca 40 mil från huvudorten Pigadia och vägen är asfalterad hela sträckan men vill man inte köra själv går det utmärkt att ta båten från Pigadia till kuststaden Diafani. Diafani ligger ca 8 km ifrån Olympos och den sträckan trafikeras av buss. Oavsett från vilket håll du kommer så är det en fantastisk vy du möts av när byn blir synlig mellan bergstopparna.
 
Idag är husen i byn målade i vackert färgglada kulörer men när den byggdes upp 600-800 år e.kr gjordes de i natursten för att smälta in i omgivningen bättre. Att byn byggdes upp på just denna plats var för att skydda den och deras invånare mot pirater som var vanliga i området.
 
Länge var byn isolerad men nu för tiden är den väldigt välbesökt av turister och brukar kallas för ett levande folkmuseum och visst kan du se mycket historia här bland byggnaderna, äta traditionell mat på någon mysig taverna och se traditionellt klädda äldre kvinnor. Längst den stora gatan i byn säljs många vackra hantverk som t.ex. broderade dukar. Det var ett av dessa hantverk som även blev vinsten i souvenirtävlingen.
 
Men det gäller även att se upp för till viss del har denna by blivit så populär att den närmast blir en turistfälla i vissa fall för förutom vackra hantverk säljs även väldigt många vanliga souvenirer här också som du i vissa fall kan köpa till en billigare peng i Pigadia. Trots detta tycker jag detta är en väldigt vacker by som är värt ett besök och de äldre damerna är vackra i sina traditionella dräkter där de sitter och broderar.
 
#1 - - Linda:

Åh, det ser så mysigt ut!

#2 - - Ida Jansson:

Wow vilken utsikt 😃

#3 - - Carolina Thoor:

Åh herregud så fint! Jag skulle verkligen vilja åka till Grekland och uppleva en massa där :D

Sv; ja, det är det verkligen. Det där var en recention hiih ^^,

#4 - - Znogge:

Vilken underbart vacker by! Men jag kan tänka mig att den snuddar på att bli en turistfälla just av den anledningen. men är man turist så är man ;-)

Kram

#5 - - Netti Starby:

Så otroligt vackert och jättebra tips! :-D Kramis

#6 - - elin:

Åh vilket bra resetips!<3

#7 - - åsenslantliv:

Så vackra bilder!

Svar: Tackar!:D
Kattis

#8 - - Bella:

Så vackert!

#9 - - cindy:

åå herlig<3

#10 - - åsa i åsele:

Väldigt fint. Husen är ju som tavlor.

Jag kom att tänka på ön Santorini,
vet inte riktigt varför... men kanske för att jag gillade ön å tyckte det fanns likheter med Dina bilder.

svar, jo jag har viss koll på hur långt jag går :) vanligtvis har jag runkeeper på, jag vill ju oxå veta, dessutom tycker jag det är ett bra sätt att veta att the dogs faktiskt får komma ut.

#11 - - Annie:

Vad kul att ni hyrde bil och fick se olika glimtar från ön! :)
Sånt är bäst tycker jag, så mysigt och roligt :)
Vackra bilder :)

Kram

#12 - - marianne cargus:

Så fantastiskt vackert denna by ligger, och vilken utsikt...
När du nämner de gamla kvinnorna som sitter och syr, kommer jag att tänka på stig-helmer....nen det var ju i Spanien...
Kram

#13 - - NICOLE:

Ojoj så vackert! Så mäktigt också när det ligger så högt :)

#14 - - Linnéa:

Haha, nä rena drömstarten, och egentligen börjar ju den "riktiga" semestern först imorgon :)

#15 - - Emma :

Åh så fint!

#16 - - Emilia:

Alltså det ser så mysigt ut, vill också utomlands!

Svar: Förstår det!:D
Kattis

#17 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Riktigt härliga vyer :)

#18 - - Veiken:

Det finns pärlor som knappast turisterna kommer till i stora mängder. tyvärr upptäcks dom snart, men det är roligt med det genuina. Fina bilder på den lilla byn Olympos!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#19 - - LIL' BABUSTYLE - Here's my story:

Wow så fint!

#20 - - MALIN:

Ser otroligt vackert ut :) Kram

#21 - - Sussi:

Vilken underbar by. Så himla fin! :)

#22 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Gudars vad vackert det är med naturen och de där byarna ♡ Tack för att du delar med dig. Hopas du har det bra. Kram

#23 - - Gabriella :

Woow såå fint!!

#24 - - Julia:

Så vackert!

#25 - - Ida - foto & häst:

Så vackra bilder :)

Svar: Tackar!😀
Kattis

#26 - - Erika:

Wow, älskar utsikterna :)

Svar: :D
Kattis

#27 - - Anonym:

Fin blogg. Halkade in här av en slump och undrar vad jobbar du med normalt? Är du fotograf?

Svar: Tack så mycket!☺ Fotot är min största hobby idag men till vardags jobbar jag som projektledare inom stål- och gruvindustrin.
Kattis

#28 - - Norahsmamman:

Fantastiska bilder.

Svar: Tackar!☺
Kattis

#29 - - Lillgarden:

WOW så vackert!

SV: Ja men så är det nog! Får hoppas det hittar hit lite bättre väder så vi kan köra och hitta på lite saker utanför hemmet så kanske det lossnar lite.

Jätte taggad på att tälta men ack så nervös med för att åka med en 1½ som är helt i sin egen lilla värld!

Hoppas ni haft en fin dag!

#30 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

ÅH! Känner hur jag gärna vill tillbaka till dessa breddgrader någon gång i livet igen, så fina bilder :)

#31 - - Amanda:

Underbara bilder<3

Svar: Tackar!☺
Kattis

#32 - - la WIB:

Grekland är ju bara såå vackert. Själv befinner jag mig i skrivande stund på Santorini, en en annan grekisk paradisö i Medelhavet. Blev kär minuten vi landade på ön!