Panorama Medelhavet

I söndags satte vi oss i bilen och körde ner till Älvsjö, med ett stopp i Märsta för att hämta upp mina föräldrar, för att besöka mässan Panorama Medelhavet. Det är tydligen fjärde året som denna mässa hålls i Stockholm men första gången i Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö.
 
Majoriteten av medelhavsländerna är representerade här tillsammans med många av de resebolag som flyger dit. Resebolag och hotell håller i tävlingar där du kan vinna presentkort eller fullständig resa och nu håller vi tummarna för att mina svar var rätt och att mina svarslappar dras som vinnare!;)
 
Vid flertalet montrar var det även möjligt att provsmaka lite olika delikatesser.
 
Vi smakade sötsaker från flera länder, oliver från Grekland, olivolja från Italien, ostar från Spanien, Italien och Frankrike och provsmakade lite vin. Dock tycker jag att just matdelen av denna mässa kunde varit lite större med lite mer variation och provsmakning. Och framförallt tycker jag att vid ett sånt här tillfälle så kunde svenska staten ha släppt sitt alkoholmonopol och låtit utställarna sälja en begränsad mängd vin för i denna monter dök ett av mina absoluta favoritviner från ön Samos upp. Detta är en sort som vårt systembolag inte köper in så jag fick nöja mig med en liten provsmakning bara.
 
Och till lunch vart det självklart grekiskt...eller? Ja det kallades i alla fall för en grekisk hamburgare och kan ni gissa vad som var på för att göra den "grekisk"? Dippsåsen på sidan av var självklart tzatziki men vill inte påstå att detta var någon höjdarmåltid direkt.
 
För att summera så tyckte jag att det var väldigt roligt att besöka denna mässa med alla inspirerande foton och resmål. Alla tävlingar och möjligheter att vinna tillsammans med ett gäng mässerbjudande gjorde det snabbt värt bilresan ner. Och just det, bäst av allt var att vi "råkade" spontanboka en resa då Apollo hade halva priset-erbjudande på utvalda resor till Grekland, självklart slog vi till på en resa i slutet av sommaren!;)
34 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Foto, Grekisk mat, Helg, Mat, Medelhavet, Mässa, Resa
#1 - - Netti Starby:

Oj vad roligt och så spännande att ni fick provsmaka från olika länder! <3 Kramis

#2 - - Znogge:

Vilken intressant och inspirerande mässa. Hoppas dessutom att ni har turen på er sida. Håller med om att man kunde släppt på alkoholmonopolet där just under mässan men tydligen inte...

Kram och trevlig tisdag!

#3 - - åsa i åsele:

Så kul att Ni bokade en resa "bara så där" :) oftast tänker å funderar man ju lite mera innan det blir av (eller inte blir något alls eftersom man tvär ångrar sig).

Grekisk hamburgare för mig är ju typ fårkött :)
I alla fall var det så på Rhodos ;-)

Tråkigt det där med vinet, håller verkligen med Dig.

#4 - - Julia Svensson:

Åh vad gott!

#5 - - Natalia:

Jättefina bilder och jättegod mat ser det ut att vara ;)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#6 - - freja:

Vad kul med mässa, maten såg spännande ut :D

#7 - - Angelica:

Åh, vilka vackra bilder & maten ser fantastisk ut!

#8 - - A M:

Gud vad roligt, jag har inte hört talats om det. Ser fantastiks fint och gott ut! :D
sv: JA mums det var mycket gott. <3
Kram

#9 - - Henrik Olsson :

Jag håller tummarna! :)

#10 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

åååh vad roligt att ni köpte en resa:D Längtar efter att få läsa om den! Grekiska burgaren var ju lite... märkligt. Man kan väl köra grekisk kryddning och grekiska ostar åtminstone :P Men att få provsmaka sitt favoritvin igen är ju toppen :D

#11 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Vad kul att gå på en sån mässa. Man blir ju lätt inspirerad. Kram och hoppas du haft en bra start på veckan. Kram

#12 - - NICOLE:

Aldrig varit på något sånt :) Så fint, och vad god maten såg ut =)

#13 - - Gabriella :

Åh så roligt!!

#14 - - Heléna:

Så roligt det låter :D Kul att smaka mat från olika länder :D Hoppas du har haft en bra dag fina du :D Kramar <3

#15 - - Moa Kandelin:

Åh så fina bilder.

Svar: Tackar!☺
Kattis

#16 - - elin:

Sv: Roligt att du tycker det , det gick faktiskt förvånansvärt bra att jobba i dag ändå :)

#17 - - My:

Gott :D

#18 - - Beatrice:

Du tar så himla fina bilder!

Svar: Tack så mycket!☺
Kattis

#19 - - Linda:

Åh vad härligt med utställning :-)

#20 - - Liene Svärd:

Va kul att man kan vinna en resa :)

#21 - - LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

låter som en intressant mässa! skulle gärna gå på en sån :)

#22 - - Emma :

Så spännande!

#23 - - Frida:

Ja jag hade verkligen en riktigt bra helg :)
ååh vad mysigt! Saknar att gå på spännande mässor i Älvsjö. Brukade hjälpa till där under designmässorna hos Broste när jag var yngre

#24 - - Sarah:

ok låter kul =)

#25 - - Erika:

Men så kul och vad smarrigt det såg ut! Inte helt fel med en resa inbokad heller :)

#26 - - Biggeros:

Så trevligt att mässan blev en inspiration till er Greklandsresa:)Annars ser det lite frestande ut med matprover från olika länder. Trevlig kväll

#27 - - Fanny:

oj, det hade man ju nästan velat se och uppleva. Verkade ändå bra<3

#28 - - Days by Johanna:

åh trevlig mässa. Håller tummarna för du vinner. Och jag håller med, på såna mässor borde det vara okej och sälja vin som kanske inte går och få tag i här.

#29 - - Julia Persson:

Mycket gott!

#30 - - Tilda Barkselius:

Den mässan lät ju otroligt trevlig!

#31 - - Linnéa:

Åh, fantastiska bilder :p

Tack, jag hoppas att jag kan somna tidigt ikväll <3

Svar: Tackar!☺
Kattis

#32 - - Sara Ekman:

åh så fint! :)

#33 - - marianne cargus:

Du kan väl bli importör av det goda vinet? Sen kan du sälja till vissa utvalda bolag...;)

Jag är som sagt väldigt dålig på att vila ;)
Kram

Svar: Tanken har faktiskt slagit mig...kanske är dags att kolla lite mer noggrant vad det skulle innebära!
Kattis

#34 - - FREEDOMtravel:

Vad kul att ni bokade en resa!!! Vi hade tänkt gå på mässan, men det blev inte av tyvärr.