Arbetsglädje

Visste ni att arbetsglädje är ett begrepp som de nordiska länderna är i stort sett ensamma om att använda? Detta var ämnet som behandlades under gårdagens eftermiddagsföreläsning på jobbet. Föreläsaren hette Thomas Eriksson och blandade humor med fakta, praktiska övningar med igenkännande exempel och en mängd tankeställare. Det jag framförallt tog med mig från denna föreläsning var att du själv styr väldigt mycket över din arbetsglädje genom den inställning och de tankar du väljer att ha. Power of the mind helt enkelt. Avslutningsvis fick vi 7 stycken glädjetips av honom och hela tiden satt jag och väntade på att han skulle säga choklad men det fick inte plats på hans lista tydligen.
 
Däremot ska jag försöka återge hans tips till er...så mycket jag kommer ihåg så kan ni ha det med er under denna onsdag.
1. Uppmärksamma saker som går bra
Vi är jätteduktiga på att se när saker är fel eller trasiga, vi borde vara lika bra på att uppmärksamma det som faktiskt är bra och fungerar också.
2. Bjud på uppskattning
Hur många gånger har du tänkt något fint om en annan person utan att tala om det? Bli bättre på att faktiskt tala om för andra när de gör något du uppskattar.
3. What can I do for you?
Bli bättre på att både erbjuda och be om hjälp.
4. Välj dina tankar
Precis som det låter, negativt tankemönster kan ändras till ett mer positivt bara man vill.
5. Bus och lek
Gör tid för bus och lek om dagarna, skoja med kollegor och se till att skratta då och då.
6. Lyssna generöst
Det är viktigt att ta sig tid att verkligen lyssna på andra när de har något att säga och klarar du av att lyssna på ett klagomål och samtidigt höra den verkliga önskan bakom det så vet du att du lyssnar generöst.
7. Ät choklad
Hur mycket jag än gräver i minnet så kan jag inte komma på vad det sjunde tipset var så ni får mitt chokladtips istället, men jag lovar återkomma om jag kommer på tipset senare under dagen.
 
34 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Arbetsglädje, Foto, Föreläsning, Natur, Vardag
#1 - - Netti Starby:

Vilken spännande föreläsning du lyssnade på och vilka bra punkter. Jag brukar busa och skoja med mina kollegor om dagarna! :-D Kramis

#2 - - FREEDOMtravel:

Intressant att "arbetsglädje" är ett nordiskt begrepp, det hade jag ingen aning om!

#3 - - åsa i åsele:

Egentligen väldigt självklara men ändå svåra råd,
att fokusera på det som går dåligt är ju något de flesta av oss är väldigt bra på.

Att berömma andra är svårt,
på den tiden Elin gick dagis var jag noga med att uppmärksamma förskolans personal när jag tyckte de gjort bra saker,
på samma vis jag sa till när jag ansåg något var fel.

#4 - - Bella:

Så bra tips!

http://nouw.com/bellss

#5 - - Linda:

Åh, ändå intressant :-)

#6 - - Sara Ekman:

bra tips :)

#7 - - FeliciaO - Everyday / Fashion / Modeling:

Bra tips:)

#8 - - Amanda CL:

Bra tips!
Choklad är ju bra ;)
kram

#9 - - marianne:

Det är bra att bli påmind om dessa saker, jag känner igen allt, men praktiserar bara en dal....eller försöker praktisera det, ibland är det svårt att tänka positivt när allt går åt skogen.
Choklad är beroendeframkallande...kroppen kräver en liten ruta riktigt mörk choklad varje dag...;)

Att lyssna på böcker i sängen är ett nytt påhitt, det är ett perfekt sätt att slappna av på och somna när man är uppe i varv. Det händer att jag tappar bort mej i tankarna ibland, men då får jag gå tillbaka...
att lyssna på bok är perfekt när jag är ute och jobbar på gården, samt när jag städar inne, jag har ingen ro att läsa, och ibland förstår jag inte vad jag läser (utmattningen) när jag bodde i sthlm läste jag på bussen men här finns inga möjligheter för mej att åka buss till jobbet....tyvärr.

Önskar dej en toppendag,
kram

#10 - - Anita:

Fina bilder :D

#11 - - Lillgarden:

Vilken bra lista!

SV: Vad skönt att man inte är ensam om att känna så med en missad måltid!
Alltid undrat hur dom gör som hoppar över mål och bara kör på! Jag mår SKIT rent ut sagt och blir rent svimfärdig om jag inte äter som jag ska....

Hoppas veckan börjat bra!

#12 - - Lena i Wales:

Positivt tänkande är alltid viktigt, om det gäller arbete eller något annat.
Bra att teckna ner dessa stolpar och tänka på dem.

#13 - - Pink Unicorn Metalhead:

Ja det tycker jag absolut att du ska :)
Kul och bra inlägg! Håller helt med. Jag brukar faktiskt följa de tips som du skriver i listan. Speciellt berätta för personer om jag tycker de gjort något riktigt bra. Det är viktigt att alla trivs på jobbet och känner sig uppskattade och att de alltid kan fråga om det är något, bästa motivationen :)

#14 - - Erika:

Kul med en bra föreläsning :)

#15 - - LIL' BABUSTYLE - Vem sa att man inte kan läsa tankar?:

Jättebra inlägg! Det är så sant att man oftast själv "bestämmer" hur bra man ska må på sitt jobb. Det beror på vad man har för inställning till jobbet och livet. I början av min praktik älskade jag det. Jag älskade att gå upp varje morgon och träffa alla vovvarna! Sen tog ångesten och smärtan över, migrän dag ut och dag in, och orken försvann. Likaså min arbetsglädje...

Svar: Förstår att det är tufft att hålla arbetsglädjen på topp så!
Kattis

#16 - - NICOLE:

Det lät himla intressant verkligen och jag är absolut inne på samma spår - power of the mind =) Choklad borde dock varit med, ja ;))

#17 - - Linnéa:

Så bra inlägg där :p
Haha, ja jag vill handla sååååå mycket nytt :)

#18 - - Louise:

de 7e tipset lät bäst ;)

Svar: Eller hur?
Kattis

#19 - - Natalia:

Underbart att läsa :D

#20 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Jag gillade skarpt det sista att äta choklad ♡ men jag tror alla tipsen är oerhört värdefulla för att man ska må bra. Tack för dem! :) Kram

#21 - - Piezes:

Så intressant! Men det stämmer verkligen! kram

#22 - - MALIN:

Vilka bra tips! Kram

#23 - - Sussi:

Väldigt bra råd tycker jag. Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats och med mina arbetskollegor så jag använder gärna ordet arbetsglädje. Även om det ibland kan vara lite tufft jobbmässigt..

#24 - - Annie:

Vilket bra inlägg, kul att läsa! :)
Vilka bra punkter :)

Sv: Ah det vart massa kattmys och kattlek idag ;) *ler* :)

Kramar

#25 - - EVELINA:

Helt rätt att du lägger med choklad på listan tycker jag, man mår ju så mycket bättre alltid av det :D

Låter annars som en jätteintressant föreläsning, och bra tips – jag visste inte att vi i Norden är så gott som ensamma om ordet "arbetsglädje", säger en del om vår arbetskultur/arbetsdisciplin kanske? :)

#26 - - Emelie Andersson :

Väldigt bra :)

#27 - - Days by Johanna:

låter som en bra föreläsning och bra tips. Hoppas du kommer på det sista :)

Haha ja jag hade med velat vara med på det planeringsmötet de hade.... men jag vet inte om jag skulle vilja ha hennes som chef....

#28 - - elin:

Roligt med föreläsningar , älskar sådant , de känns som om man lär sig så mycket nytt!

#29 - - Ida:

Kul att läsa! :D

#30 - - Amanda:

Så bra tips!

#31 - - ullie:

synd inte choklad kom för de gillar ja
nä tack vännen det e samma skit o ja orkar inte mera . ska till dokt 23 maj o det känns som en evighet dit suck

#32 - - J:

Så sant!! Somliga saker behöver man öva på att göra

#33 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★:

Låter onekligen som en spännande föreläsning :)

#34 - - Katta:

Grymma tips :D