Reslusten ökar

Enligt Aftonbladet och senaste Sifo undersökningen så är vi svenskar mer ressugna än någonsin och vi vill gärna besöka nya platser när vi reser. Jämfört med förra året vid samma tid så har bokningarna för i år ökat med 14 % och hela 47 % av oss svarar att de vill upptäcka nya resmål. En av sommarens uppstickare är tydligen Kroatien dit resorna har ökat med 27 % sedan förra året och i vintras visade Vietnam på liknande ökning. Så vad vill jag förmedla till er genom detta tro?
 
Jo, lite längre fram i artikeln står även top 10 av svenskarnas favoritresemål och det två länder som toppar listan (för typ 100:e året i rad känns det som) är Spanien och Grekland. Haha så äventyrslystna är vi alltså egentligen, vi säger nog gärna att vi vill besöka nya resmål men när vi väl ska boka så gillar många sina favoriter bäst ändå.
Hela top 10 är:
1. Spanien (1)
2. Grekland (2)
3. USA (3)
4. Italien (4)
5. Kroatien (6)
6. Frankrike (5)
7. Storbritannien (7)
8. Cypern (9)
9. Tyskland (ny)
10. Portugal (10)
Som ni ser så ligger flertalet resmål kvar på samma plats som förra året så nu undrar jag, denna fredag, vart väljer du att resa? Ny plats eller en gammal favorit?
#1 - - åsa i åsele:

Om jag kunde välja helt fritt oberoende hälsotillstånd ekonomi etc skulle jag vilja åka till USA :)

Tyskland, Berlin skulle jag oxå välja, jag var till Berlin innan jag blev sjuk å skulle vilja åter igen besöka staden.

Men jag får väl vara glad om vi tar oss ut med husvagnen ;-)

#2 - - Bella:

USA väljer jag, alla dagar i veckan!

http://nouw.com/bellss

#3 - - FREEDOMtravel:

Just nu är vi i Amsterdam :) Jo, en del vill väl hitta nya platser, men många verkar välja invanda destinationer också. Sedan spelar förstås priset roll. Spanien och Grekland är ju relativt billiga destinationer.

#4 - - marianne:

Jag är ju just i färd med att packa till Island som jag aldrig besökt, så jag måste väl svara att jag väljer att resa till en ny plats...haha
Men min tanke är att när man sparat ihop till en resa vill man vara säker på att det blir bra, så man väljer det man VET har varit lyckat tidigare, man vill liksom inte chansa och kanske "slösa bort" semester och kassan.
Man blir lite feg...

Idag får du glädjas åt veckans sista arbetsdag ialla fall hihi
kram

#5 - - znogge:

Vi väljer oftast ny plats för det finns så mycket att upptäcka. I år återvänder vi dock till Mallorca fast till en annan ort. Vi var på Mallorca för två år sedan men då fick jag först matförgiftning och sedan UVI så det var en tämligen misslyckad resa. I sommar tar vi nya tag.

Samtidigt så är det också mysigt att återvända om man hittar ett riktigt bra resmål så jag kan tänka mig båda delarna.

Hur tänker du själv?

Kram och trevlig fredag!

Svar: Samma här, blir både och för vår del. Vissa platser är så värda ett återbesök samtidigt som det alltid är skoj att se nya platser!:)
Kattis

#6 - - elin:

Hoppas du får en toppen bra fredag!<3

#7 - - Netti Starby:

Jag skulle gärna vilja resa till Grekland igen! :-D Kramis

#8 - - Jennifer Queen:

Spanien och USA är mina två favorit resemål :D

#9 - - LIL BABUSTYLE - Vem sa att man inte kan läsa tankar? :

Gud så svårt!! Älskar ju Spanien men vill ändå besöka alla fina platser som finns!

Svar: Haha kan relatera till den känslan!:)
Kattis

#10 - - Gabriella :

Åh jag har verkligen sååån reslust, och jag vill och ska resa till en ny plats vilket är Italien :D

#11 - - Linnéa:

Ja men absolut, prova pastan den är sååå god :)

#12 - - Louise:

Jag vill gärna tillbaka till cypern de här året :D

Svar: Det kan jag förstå!:D
Kattis

#13 - - Annie:

Jag skulle absolut vilja åka till Grekland ( nån av öarna ) typ sen sommar el tidigt höst , om det går ;)
Annars är USA ett resmål som jag absolut vill till också! ;)
Sambon har släkt i Los Angeles, så dit ska vi nån gång :) hade varit sjukt kul ;) ;)

Hoppas du får en fin fredag och helg<3

Kramar

#14 - - elin:

Sv: Kul att vi känner likadant , hoppas du får en toppen bra kväll!<3

#15 - - Linda:

Oj gillar ju alltid en ny plats men helt klart Kroatien ligger på min topp 1, likaså Portugal, Spanien & Italien är favoriter. Vart ses vi undrar jag ;)
Svar: Ja hihi var så roligt att titta på trots kylan men förhoppningsvis så får vi bättre väder nu!
Haha ja undrar vad han hade sagt ja, undrar vad grannarna hade sagt när balkonge hade brakat och at det rinner vatten ner hos dem *S* Den synen hade varit rolig att se! Ja gud ladda batterierna och sen på´t igen på måndag ;) Väntar också på ditt mail;)

#16 - - Days by Johanna:

Skulle med vilja åka iväg med min lilla familj. Men vet inte var. Lalandia känns lockande, men där kan vädret ju vara lika kasst som här i Sverige haha

#17 - - Bokstund:

Jag vill gärna resa till Grekland någon gång! Äskar grekisk mat och är väldigt inspirerad av antiken där.

Svar: Kan varmt rekommendera att åka till Grekland både en och två gånger för maten, folket, stränderna och kulturen!:D
Kattis

#18 - - My:

Vill åka till grekland, har aldrig varit där :)

#19 - - Ida:

Gamla favoriter haha! :D

#20 - - Erika:

Jag har ju inte varit och rest så mycket. Men de gånger vi har varit iväg så har det blivit nya ställen :)

#21 - - Carro:

en ny plats och en gammal plats varje sommar hade varit drömmen :D

#22 - - ullie:

grekland o cypern gillar ja där har vi varit ett antal ggr.

ja i år blir det ingen resa men hålla tummarna för en går ju

önskar en fin lördag o ja dagen va bättre idag skönt tack kramen

#23 - - Natalia:

Roligt att se :D

#24 - - Matilda Berlin:

Vill åka!!! Nytt ställe alla dagar i veckan =))

#25 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Jag älskar Grekland och reser gärna dit så ofta tillfälle ges!!

Svar: Samma här!:)
Kattis

#26 - - Boel:

Super fina bilder! :D

Svar: Tackar!:D
Kattis

#27 - - Linda:

Kul att Tyskland är med på listan :-D

#28 - - Jessica Högberg:

Nytt kan vara trevligt absolut men det man vet är bra...
Våran nästa resa går till Spanien 😉

#29 - - Carolina Thoor:

Det resemål jag skulle vilja ta och göra är då inte bland topp 10. Jag skulle så gärna vilja besöka Skottland! :D

Sv; hihi jaså? Vi får allt se ;)
Nej, absolut inte. Det är så skönt & jag har verkligen sätt fram emot min lånledighet! Dock så har jag sagt att det är okej att ringa in mig till imorgon om det så behövs. Men hoppas innerligt att de inte ringer in mig :'D

#30 - - Sussi:

Inser att jag besökt 5 av resmålen på top 10 listan. Inte illa, skulle vara kul att hinna besöka alla + några till innan man är så gammal att man inte orkar längre ;)

Svar: Ja skulle verkligen vara skoj att hinna med hela listan + lite till!:)
Kattis

#31 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag tror jag skulle välja Italien, där jag varit två gånger men bara i alperna och dolomiterna. Nu skulle jag vilja till staden någonstans. :D

#32 - - Dixi Wonderland:

Reser inte utomlands. Tycker det finns en massa vackra platser i Sverige som är värt att se :D

Svar: Sverige har väldigt många härliga platser att besöka, håller med!:)
Kattis

#33 - - Emelie Andersson :

Jag har inte varit så mycket utomlands så jag testar gärna något nytt :)

#34 - - Henrik Olsson:

Ja, man är sugen på att resa bort nu, men får stanna hemma trots detta :)

#35 - - Moa Kandelin:

Jag tycker om att resa till nya städer!

#36 - - Julia Persson:

Jag skulle nog vilja resa till USA ;)

#37 - - A M:

Spanien är verkligen poppis att resa till, själv har jag vart där runt fyra gånger! Älskar det!
sv: Haha det är inte så lätt alltid .. :P
Kram

#38 - - JoJo:

åh jag älskar att resa! :D skulle kunna göra det hur ofta som helst om jag hade möjlighet.

Svar: Samma här!!:D
Kattis

#39 - - NICOLE:

Jag väljer gärna nytt :) Är sugen på Italien, där har jag aldrig varit :) Och Prag är vi inne på för en liten weekend :)

Svar: Italien har många fina destinationer!:) och Prag vill jag också besöka!
Kattis

#40 - - MALIN:

Reslust har man alltid! Kram