Resetips - Dubrovnik - Botanisk trädgård på Lokrum

För dig som gillar blommor och andra växter finns en stor botanisk trägård att besöka på Lokrum där jag bland annat lärde mig att namnet Lokrum kommer från det latinska ordet acrumen som betyder "bitter frukt". Öns namn är med andra ord en referens till att de apelsin- och citronträd som växt här sedan urminnes tider.
 
Vid en av trädgårdens ingångar finns denna lilla kyrka och överallt runt den vittnar trädgården om den heta sommaren som varit i Medelhavet i år. Lite färg hittade jag ändå på min rundvandring och det finns mycket intressant information att läsa på tavlor för den intresserade.
 
Trädgården ligger på väg mot öns högsta punkt, Fort Royal, dit vi sedan begav oss för att en vacker utsikt över fastlandet. Men den utsikten får ni se en annan dag.
 
#1 - - Netti Starby:

Vilken härlig trädgård! :-D Kramis

#2 - - Znogge:

Det lät som ett intressant besök och den lilla kyrkan ser så fin ut.

Kram och god tisdagsmorgon!

#3 - - åsa i åsele:

Jag har nog aldrig besökt nån botanisk trädgård i hela mitt liv.
Har aldrig blivit så.
Fina bilder.
Bild nr på stenhuset är nog min favorit och även bild nr 4 gillar jag :)
kram

#4 - - Anita:

Men åh, något som skulle falla mig i smaken :D

#5 - - Emma:

åh nu längat jag efter sommar o skogen ju!!

#6 - - Sara Ekman:

så fint :)

#7 - - Jessica Högberg:

Vilken liten gullig kyrka!

#8 - - Lil babustyle - here's my story:

Fina bilder! Ser mysigt ut att strosa runt där!

#9 - - shazi:

så vackra bilder

Svar: Tackar!☺
Kattis

#10 - - Emelie:

Lika fina bilder som vanligt :)

Svar: Tack så mycket!☺
Kattis

#11 - - NATALIA:

Vackra bilder!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#12 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Åh vad fint. Blommor piggar upp så mycket!

#13 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

När det kommer till olika växter är jag väldigt okunnig, men man kan ändå njuta av en vacker trädgård!

#14 - - Amanda:

Så härliga bilder<3

Svar: Tackar!😀
Kattis

#15 - - Annie:

Så härliga bilder :) Mysiga att titta på nu när det är kallt och snö ute ;) *ler*

Sv: Åh så mysig och gosig kisse ;) dock jobbigt när man vill sova .. ,)
Hoppas du får sova bättre inatt :)
Annars kan du skicka kissen till mig några dagar, så får du sova hihi ;)

Kramar

#16 - - Linnéa:

Åh, sååå vacker trädgård, där hade jag mått bra :)

#17 - - Julia:

Ha en bra vecka! kram

#18 - - Bella:

Åh vad mysigt!

#19 - - Gabriella :

Åh så vackert!!

#20 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Vilken fin plats verkligen :)

#21 - - Marianne:

Vad fint :) jag älskar att besöka och titta på växter, kan gå hur länge som helst ocj njuta.
Är det nerium på fjärde fotot?

Kram

#22 - - Sussi:

Härligt att några färgklickar klarat sig trots torkan. Vilken söt liten kyrka.

#23 - - NICOLE:

Så mysigt med botaniska trädgårdar! :)

#24 - - MALIN:

Vilka fina bilder :) Kram

#25 - - ullie:

Detta hade nog varit bra för en vän med egen koloni o som gillar sånt det va så vackert o fina bilder kram kram

#26 - - Marianne:

Föll min kommentar bort?