Resetips - Parga

Tror inte att någon av er missat att jag nyligen varit i Grekland, närmare bestämt i Parga. Denna lilla, lite sömniga, kuststad i norra Grekland är ett väldigt mysigt resmål för den som inte vill ha ett allt för högt tempo på sin resa. Färgglada hus klättrar uppför berget och gör denna stad väldigt fotovänlig samtidigt som det skapar en rad trånga gränder som är utmärkta att promenera runt bland.
 
I kommunen Parga bor ca 2500 invånare och staden balanserar på gränsen mellan genuint grekiskt och turistigt (min egen åsikt). Staden är väldigt restaurangtät och har gott om mindre butiker som säljer souvenirer men har inte tappat den grekiska känslan. Något att vara medveten om är dock att reser man hit sent på säsongen, säg i oktober, så har en del hotell, restauranger och butiker redan börjat stänga för säsongen.
 
Mitt i staden finner man detta ankare som pekar upp mot den venetiska borgen som användes för att försvara staden förr i tiden.
 
Precis som alla andra platser i Grekland är vackra blommor och kyrkor något väldigt vanligt som gör städerna extra charmiga.
 
Parga och dess närområden är väldigt gröna och det finns väldigt gott om olivträd vart du än vänder dig, men inte bara det utan som ni ser nedan växer här även lime i samma storlek som apelsiner här.
 
En väldigt trevlig stad enligt min mening som jag kommer visa mer av här på bloggen men först var det någon som ville veta vad Sandra vann i tävlingen. Ni ser det på bilden nedan men kan också se det på hennes blogg HÄR!:)
 
#1 - - FREEDOMtravel:

Ser trevligt ut!

#2 - - Jasmine:

Alltså gud så magiskt!
Vill så gärna besöka Grekland men med en flygrädd pojkvän så blir det mest till ställen vi kan komma med bil till :(

#3 - - Anita:

Parga är helt underbart ställe, dit vill jag igen ! :D

Svar: Verkligen underbart! Kan också tänka mig ett återbesök dit!:D
Kattis

#4 - - Natalia:

Wow, vackert! :)

#5 - - Julia Svensson:

Åh så fina bilder!!

Svar: Tack så mycket!:)
Kattis

#6 - - jessy:

Vilket mysigt ställe! :D

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#7 - - Polly Svensson:

Så himla mysigt och fint. Jag har aldrig varit där faktiskt, tack för tipset. Härliga bilder. Kramis

Svar: Tack så mycket! Väl värt ett besök!😀 Kram
Kattis

#8 - - Tilda Barkselius:

Åh så härligt det såg ut, lät som en jättemysig stad!

Svar: Jättemysig!😀
Kattis

#9 - - Fanny:

städer som har färgglada hus är alltid mysiga för det blir så hemtrrevligt tycker jag :D

Svar: Väldigt mysiga!😀
Kattis

#10 - - ppoweritup.blogg.se:

Vilket härligt ställe!

Svar: Det är det verkligen!☺
Kattis

#11 - - Linda:

Ååå bara älskr krukorna! Skall nog anamma lite mer medelhav här hemma tror jag!
Svar: Ja det blir så fräscht med massa grönsaker och måltiden känns mer komplett & det blir mkt godare också! Kan tänka mig det...jaaaa en kryssning det ligger högt upp på min önskelista, dock Karibien kryssning då;) Samma med Italien finns ju så himla fantastiska platser att upptäcka där. Får nog bli en tur dit snart igen;)

#12 - - Znogge:

Ser väldigt mysigt ut. Vår son hade tidigare en halvgrekisk flickvän och just Parga var ett populärt resmål. Vår dotter arbetade ett halvår utanför Kalamata, i närheten av Messini. Mycket genuint och inte en meny på engelska!

Ha en bra lördag!

#13 - - CAMILLAESI:

så fina bilder :)

Svar: Tackar!:D
Kattis

#14 - - Julia Johansson:

Åh vad härligt det ser ut!:)

Svar: Riktigt mysig stad!☺
Kattis

#15 - - Amanda:

Gud så fint!

#16 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Ser så mysigt och fint ut! När Tuva-Li blivit lite större får det bli ett besök på någon barnvänlig grekisk ö 😍😍

Svar: Ja det tycker jag verkligen ni ska göra!😊
Kattis

#17 - - Lillgarden:

Man blir alltid så glad och lugn av dina bilder! Världen ser så vacker ut var du än är. Behövs i denna tid av krig och våld och terror...

SV: Tack! Var verkligen en sån dag som man bara vill gömma i hjärtat och att den aldrig ska ta slut!

Ha en fortsatt fin helg!

#18 - - Amanda:

Ser så mysigt ut där 😃

Svar: Det är det verkligen!:D
Kattis

#19 - - Carro:

meeeen hur mysigt verkar inte Parga vara då?
jag älskar Grekland!

Svar: Det är verkligen supermysigt!😊
Kattis

#20 - - marianne cargus:

Så fint med de färgade krukorna utmed väggen och på muren...

Svar: Fanns väldigt mycket fina krukor runt om i stan!☺
Kattis

#21 - - my:

Vad fint :D

#22 - - Linda:

Åh, Parga är verkligen vackert!

Svar: Verkligen!☺
Kattis