24 sanningar - Lucka 16 - Jag gillar att planera...eller?

Att planera eller inte är den stora frågan. I mitt jobb planerar jag dagligen för att lyckas med projekten och även i övriga livet tycker jag om att ha vissa bitar rätt uppstyrt. Veckans mat är ett typiskt sådant exempel som jag varje helg planerar upp så det ska bli så smidigt som möjligt i veckan. Jag tar mig tid att göra en matsedel, bestämma på vilka dagar som mat ska lagas och varje söndag gör jag lunchlådor för veckan. Allt för att möjliggöra större frihet gällande andra aktiviteter. Ja, jag gillar att ha saker och ting uppstyrt men har även lärt mig sedan min utmattning att världen går inte under av att det inte alltid blir som man tänkt, men det krävdes lite träning.
 
Dock har jag i vissa sammanhang lagt märke till att människor per automatik förväntar sig att jag ska ta på rollen som koordinerare/fixare just för att jag gör det så mycket i mitt jobb och verkar gilla det. Helt ärligt kan jag säga att det är skönt att slippa den rollen ibland också, precis som att kockar uppskattar att slippa laga mat ibland så uppskattar jag om någon annan kan fixa också. Men så klart beror det på sällskapet också, vissa gånger lär man ta på sig den rollen för att något alls ska bli gjort. 😉
20 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Foto, Jul, Julkalender, Vinter
#1 - - Netti Starby:

Jag är också en planerings människa :-D Kramis

#2 - - Annie:

Kul att läsa och förstår vad Du menar ;)
Jag är också en planerare och ordningsmänniska ut i fingerspetsarna men har lugnat mig lite på den fronten jag med sedan utmattning och depression.

Hoppas Du har en fin kväll<3 kram

#3 - - Linnéa:

Herregud vad jag instämmer på detta inlägg *hihi* :)

#4 - - NICOLE:

Förstår att det är skönt att slippa det ibland :) Planerar också en hel del, älskar att skriva i min kalender :) Och matplanering är ju toppen :D

#5 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Jag gillar också planering och det är spännande sånt där med vad folk har för förväntningar på en utifrån det :)

#6 - - Sara Ekman:

Jag älskar att planera :D

#7 - - Julia:

Ha en bra söndag<3

#8 - - ullie:

hade ju börjat bra med va vi skulle ha till mat o så vet inte vad som hände ja är inte duktig på att planera

#9 - - Johanna Utterberg:

Intressant inlägg och kul och få veta mer om dig :)

#10 - - Linnea Kinis:

ja man vill ju inte "jobba" hela tiden så att säga :)

#11 - - Alice Lindström:

Håller med om att ibland måste man ta på sig den rollen för att det ska bli gjort!

#12 - - Hanns:

Du är så duktig!

#13 - - Hanna:

Du är så duktig!

#14 - - Marianne:

Att planera och laga maten i förväg är väl toppenbra, om man jobbar heltid och dessutom har resväg finns ju inte så mycket tid på veckorna och man vill ju hinna/orka något annat också.

Sen jag fick min whiplashskada 91 har planering av dagar, varit nödvändig för att jag ska kunna existera, sen utmattningssyndromet för ett par år sen, är det så rörigt i huvudet så kan inte hålla någon tanke tillräckligt länge att jag kan planera...vilken rundgång va? Inte undra på att det mesta är kaos här. ..haha

Kram

#15 - - my:

Håller med! Vissa saker vill man ha uppstyrt men ibland är det skönt att släppa lite av kontrollen :)

#16 - - Dixi Wonderland:

Jag är kontrollfreak och vill ha koll på precis allt. Planerar alltid 1 vecka i förtid :P

#17 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Ja, så är det lite - folk förväntar sig att man vill göra samma sak på fritiden som på jobbet ibland.

#18 - - Anonym:

Förstår att det inte alltid är positivt när "folk" tar för givet att Du ska planera, styra upp å dem liksom icke behöver ta "sitt ansvar".
Tror det är väldigt vanligt, nån får ofta den rollen... funkar det oket så tas det typ för givet att även nästa å nästa gång.

Ha en fin 3dje advent, kram

#19 - - Saga:

vilken fin bild!

#20 - - Anita:

Vackert !