Souvenirtävling inför höstresan

Det går verkligen inte att förneka att hösten är över oss och här i Gävle är det ganska långt mellan solglimtarna så jag gör som jag brukar göra. Jag åker söder över i oktober helt enkelt och denna gång blir det till Kroatien. Självklart ska vi ha en tävling inför även denna resa där vinnaren vinner en souvenir som jag väljer ut från resmålet. Tidigare souvenirvinster i år har varit:
 
Ljuslykta från Kefalonia/Handväska från Karpathos/Lavendeltvålar från Cannes/Salt- och pepparkar från Palma
 
Tävlingen är enkel, svara rätt på första frågan så är du med i utlottningen. Svara även rätt på bonusfrågan så har du en extra chans att vinna. Alla som svarar rätt på frågorna får även en länkning här på bloggen.
 
Fråga 1: Vilken känd HBO-serie använder bland annat Dubrovnik som inspelningsplats?
 
 Bonusfråga: Vad heter den grönskande ö utanför Dubrovnik som också den fungerat som inspelningsplats för samma HBO-serie?
#1 - - Hanna:

Hehe ja han vet exakt vad som får en på riktigt bra humör 😍

#2 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Min favoritserie GAME OF THRONES och därmed vill jag vinna väldigt gärna ;)

Bonus som den nörd jag är: Island of Lokrum :D

Svar: Helt rätt gissat på båda frågor, tyvärr var det dock inte ditt namn jag drog som vinnare den gång!
Kattis

#3 - - Znogge:

Så härligt att åka till Dubrovnik! Helt klart ett resmål som står högt på min lista.

Jag gissar på Game of Thrones och ön heter Lokrum.

Kram och god söndag!

Svar: Helt korrekt!:) Tyvärr var det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång!
Kattis

#4 - - åsa i åsele:

Har noll koll, så min kommentar är utanför tävlingen,
var bara tvungen att säga att de där orange taken ihop med blått vatten och en grön ö verkligen är fint :)

Skulle kunna tänka mig en sådan tavla (om jag nu varit där personligen).

Jag hoppas Du har en fin söndag, kram

#5 - - Carolina Thoor:

Svar 1: GAME OF THRONES! Fyfasen vad coolt ändå att få gå runt där inne och titta. Jag som är ett stort fan utav den serien på senare tid är lätt intresserad utav att åka till denna ö. Jag hoppas innerligt att du berättar om resan och hade varit svinkul att få en sovunir därifrån! :D

Svar 2: Kastilac Gomilic gissar jag på!! :D

Svar: Rätt på första men tyvärr inte på andra frågan! Tyvärr blev det inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång!
Kattis

#6 - - marianne:

Blir en gissning här...
Kan det vara Game of thrones? Och ön Lokrum?

Svar: Inte alls en dum gissning, så bra gissning att det tog dig hela vägen till vinst denna gång! Grattis!:D
Kattis

#7 - - Netti Starby:

Så himla fina vinster! :-D Kramis

#8 - - Linnea Kinis:

ja nu är det höst!

#9 - - Linda:

Ska leta upp svaret :-D

Svar: Det tycker jag!:D
Kattis

#10 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Jag har ingen aning på någon av frågorna :P

#11 - - Mathilda:

Game of Thrones!

Svar: Jajjemensan!:D Tyvärr var det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#12 - - Natalia:

Oj den var svårt!

#13 - - Natalie:

Roligt med tävling! Hoppas du har det bra<3

#14 - - Bella:

Haha men åh packa med mig till Kroatien!

Svar: Haha ska försöka!;)
Kattis

#15 - - Amanda:

Så härliga prylar!

#16 - - mammatillmirakel.blogg.se:

På första frågan kan jag svara Game of thrones och på den andra frågan ger jag en vild chansning, kan det vara Lopud? ♡
Hoppas du haft en bra helg! Kram

Svar: Delvis rätt men tyvärr blev det inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#17 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Gud, jag har absolut INGEN aning..!! SÅÅÅÅ länge sedan jag ens var inloggad på HBO, så jag har säkert inte sett serien ens...

Åh, ja, alpresan är bokad sedan flera veckor tillbaka :D Ischgl i Österrike vecka 5 :D

#18 - - Gabriella :

Åh så roligt!! Har för mig att det är Game Of Thrones men vet inte vad ön utanför heter!!

Svar: Rätt gissat men tyvärr blev det inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång!
Kattis

#19 - - Sussi:

Åhh det måste vara den serie jag precis börjat titta på. Game of thrones :)
Ön heter Otok Lokrum.
Kroatien är så fint. Jag var där för ganska många år sen. Vi tog en tripp till Dubrovnic då :)
Nu kör vi vinst nr 3!!! :)

Svar: Helt rätt som vanligt, men tyvärr var det inte denna gång som blev vinst nr. 3.
Kattis

#20 - - Annie:

Har tyvärr ingen aning ;)
Så härligt med resa igen :)

Sv: Tack så mycket<3 Jag har en riktigt jobbig mensvärk, rätt less på den :/

Hoppas din söndag varit bra :)

Kramar

#21 - - Pauline Hurtig:

Game of Thrones :D

Svar: Helt korrekt! Tyvärr blev det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#22 - - Heléna:

Klart jag vill vara med och tävla! Jag älskar Dubrovnik och var där innan kriget bröt ut i slutet av 80-talet, så jag har haft förmånen att njuta av gamla stan och vandrat runt muren innan den krigshärjades. Så vacker plats! Det är Game of Thrones som är inspelad där och ön heter Lokrum :D Kramar fin du <3

Svar: Full pott även denna gång för din del, tyvärr blev det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#23 - - Angelica:

Vad härligt att få fly kylan lite!

#24 - - Anita:

Verkligen höst nu :)

#25 - - Bea:

Serien: Game of Thrones
Ön: Lokrum

Svar: Helt rätt! Tyvärr var det inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång dock!
Kattis

#26 - - Madeliene:

Fråga 1: Serien heter Game of Thrones

Bonusfråga: Ön heter Lopud

Svar: Rätt på första! Tyvärr blev det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#27 - - Kamilla:

“Game of Thrones

Ön heter Lokrum

Svar: Helt korrekt! Tyvärr var det dock inte ditt namn jag drog som vinnare denna gång.
Kattis

#28 - - Marianne :

WOW ....vilken tur jag har....tack tack :)
Och kram