Sockerstinn

Vi valde att betala för frukost på hotellet då det kändes mest bekvämt men vi fick snabbt erfara att fransmännen gillar sitt socker direkt på morgonen. Vi är båda väldigt ovana med denna typ av frukost (nutella, söta sylter, marmelader, yoghurtar o.s.v.) så det slutade självklart med att vi båda fick världens sockerrus med tillhörande hjärtklappning myror i byxorna. Denna typ av frukost är väldigt vanlig i Frankrike så ett tips är att kolla upp typ av frukost innan ni bokar.
 
Efter en stunds illamående behövde vi ju självklart göra oss av med lite energi också och hur gör man det på bästa sätt i en ny stad? Jo man börjar promenera runt så klart.
Pyramide du Louvre
 
Sagt och gjort så blev första stoppet hotellets nästa kända granne, Musée du Louvre, som så klart kryllade av vakter och besökare. Jag tyckte det var mycket folk och trängsel men fick höra att detta var en bra period för besök med "lite" turister och att det bara några veckor senare skulle bli värre då många asiatiska länder skulle ha ledigheter och börja dyka upp i Europa.
 
 
Efter Louvren fortsatte promenaden längst gatan Rue de Rivoli där du har en stor trädgård med fontäner, olika samlingsplatser, karuseller, löp/promenadspår och mycket mer på din ena sida och främst affärer och hotell på din andra sida.
 
Arc de triomphe du Carrousel
 
Från slutet av trädgården har du sedan en mycket fin vy över Eiffeltornet och det är många som kommer hit bara för att fota med tornet i bakgrunden. Jag fick själv agera fotograf åt tre olika par som frågade så snällt om de kunde få hjälp, jag hoppas de idag kan titta på bilden och minnas något bra.
 
Tour Eiffel

Efter trädgården Jardin des Tuileries kommer du till den stora trafikplatsen Concorde som sedan övergår i den berömda gatan Avenue des Champs-Élysées.
 
Luxor Obelisk
 
Place de la Concorde med Tour Eiffel i bakgrunden

Eftersom jag alltid har med mig kameran på mina promenader så tar dem lite längre tid än de säkert hade gjort för er och det är anledningen till att jag inte kom längre än till Concorde denna dag innan det var dags att vända.
 
Arc de Triomphe längst bort på Avenue des Champs-Élysées
 
Det finns mycket att se i denna stad och vi kan konstatera att två nätter inte är tillräckligt med tid för att hinna se och uppleva allt så boka en längre tripp om du vill hinna är mitt tips.