24 sanningar - Lucka 20 - Jag vill inte ha barn

Till min mammas besvikelse och mångas förvåning så är jag en av dem som inte känner suget efter att skaffa barn. Jag gillar barn i allmänhet och tycker det är lika mysigt att sniffa bebis som många andra men jag vill inte ha mina egna. Släkt och vänner har barn som jag gärna sitter barnvakt åt men är sedan nöjd över att "lämna tillbaka" dem efteråt. Jag säger inte att jag aldrig vill ha barn för det vet jag inte nu men nästan 34 år in i livet känner jag inte behovet. Skulle detta ändra sig längre fram så lutar jag även åt att det redan finns väldigt många barn i världen som behöver föräldrar så varför inte ta hand om ett av dem!?☺
 
Något som dock är lite jobbigt med detta är alla de människor som kräver en förklaring till varför jag inte vill ha barn. Som att jag skulle kräva en förklaring av alla som väljer att skaffa barn, nej jag både förstår och accepterar deras val och skulle uppskatta om fler kunde göra det med mitt väl också.
23 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Barn, Foto, Jul, Julkalender, Sigtuna
#1 - - Netti Starby:

Min syster vill inte heller ha egna barn och jag tycker att det är upp till var och en. :-D Kramis

#2 - - FREEDOMtravel:

Jag har också valt att inte ha egna barn, även om jag har två vuxna bonussöner. Jag fick också ofta frågor om detta förr (har avtagit efter 40...). Detta handlar om normkritik tycker jag. Måste alla vara exakt enligt normen? Bland tror jag att det var provocerande för andra. Som om jag ifrågasatte deras livsstil. Men det gjorde jag ju inte. Jag längtade bara inte efter barn.

Svar: Ja för vissa är det både läskigt och provocerande när man inte följer normen!😛
Kattis

#3 - - åsa i åsele:

Vissa saker - som att inte vilja ha barn - är troligtvis svårt att förstå av den enkla anledningen att det räknas som normalt att om två personer lever ihop ett längre tag så - typ SKA - dem vilja ha barn.

Det jag tycker är konstigt är att det är "helt okey" att fråga varför folk inte har barn utan att ens tänka efter före ifall det kanske inte är ett val, det finns många som icke kan bli gravida/har flera missfall bakom sig.

Jag håller med Dig att det finns många barn som skulle behöva föräldrar - det finns många föräldrar som aldrig borde fått barn.

Barn eller icke barn, valet är personligt.

Ha en fin onsdag, kram

#4 - - my:

Håller med om att man inte ska behöva förklara sig om en sådan sak. Antingen vill man eller inte :)

#5 - - my:

Håller med om att man inte ska behöva förklara sig om en sådan sak. Antingen vill man eller inte :)

Svar: Precis så!:)
Kattis

#6 - - Alice Lindström:

Så sant att man ska acceptera andras val!

#7 - - Marianne:

Först... otroligt vackert foto!
Sen....att välja att inte skaffa barn ses tydligen som något väldigt konstigt, jag kan tänka mej frågor på det, men enligt mej ska man inte behöva ursäkta sej eller ge någon som helst förklaring på varför man tar det beslutet, det är ens egen ensak och ingen som har rätt att ifrågasätta det.

Jag har ju två barn, den äldre var ett misstag och jag visste inte riktigt hur jag skulle ta hand om honom...den yngre var planerad men jag sa alltid att det var pappans, redan på planeringsstadiet.... han fick ta det huvudsakliga ansvaret.
Nu är de ju vuxna och jag försöker fortfarande vara en bra mamma...;)

Jag har svårt att umgås med barn....vet inte riktigt hur jag ska förhålla mej till de.

Kram

#8 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det är samma här faktiskt, några barn blir det inte! Däremot vet man aldrig om man träffar någon som redan har barn :)

Svar: Nä det är sant, så kan det ju bli!:)
Kattis

#9 - - Louise:

Alla vill vi olika och det låter fint om du nu vill ha barn i framtiden att då adoptera! :)

Svar: :)
Kattis

#10 - - Znogge:

Tyvärr är det nog en vanlig uppfattning att de flesta vill ha barn. Har man inga så tror majoriteten att det beror på att man inte kan få. Att skaffa barn är ett stort beslut och upp till var och en. Min systers och svågers dotter är adopterad eftersom det inte fungerade på den vanliga vägen. Ett beslut som de aldrig ångrat men självklart är det upp till var och en och man ska inte behöva förklara sig.

Kram

#11 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Känner flera som inte vill ha barn, tycker det är bra att man kan välja själv :)

Svar: :)
Kattis

#12 - - Dixi Wonderland:

Jag har aldrig velat ha barn och nu på senaste tiden har jag fått lite baby feeling men jag vet faktiskt inte om det blir av :)

Svar: Det är ju sånt som tiden får utvisa för oss båda!:)
Kattis

#13 - - Johanna Utterberg:

Kan tro att du får många följdfrågor på något sånt, men alla är ju olika och man tycker egentligen att folk borde förstå att alla inte vill eller känner samma behov av olika saker. Fast folk tar det som självklart och det blir ju fel att du ens ska behöva förklara dig!

Svar: Visst är det så!:)
Kattis

#14 - - Linnéa:

Jag vill verkligen ha barn nån gång i livet, men varför stressa...flera kompisar till mig var bara runt 22-23 år när dom fick barn. Men jag menar då vet man väl knappt vad man vill med livet. :p

Svar: Finns ingen anledning att stressa nej!:)
Kattis

#15 - - Emelie Eriksson:

Tycker verkligen folk borde kunna acceptera allas val eller vad man tänker och tycker. Kör hårt, med eller utan framtida barn! :D

Svar: Tack snälla!:D
Kattis

#16 - - Annie:

Väldigt bra ämne som Du väljer att skriva om. Känner faktiskt igen mig på den punkten också till viss del ;)
Varför ska man behöva förklara varför man inte har barn, jag frågar ju inte de som har barn, "men varför har Du barn?"
Bra skrivet!

Kramar!

Svar: Tackar!:D
Kattis

#17 - - NICOLE:

Fin text tycker jag :) Alla vill ju inte, och det tycker jag inte man ska behöva försvara eller förklara. Det är så du känner nu, och som du säger kanske det ändras, eller så finns det andra alternativ :) Kram

Svar: Tack!:)
Kattis

#18 - - Sara Ekman:

EXAKT likadant känner jag! Haha, vad jag känner igen mig på många av dina sanningar!

Svar: :D
Kattis

#19 - - Gabriella :

Du kräver verkligen inte en förklaring när folk frågar, alla borde acceptera ditt val!!

Svar: :)
Kattis

#20 - - Veiken:

Oj, oj! Människor borde ha nog av sitt eget och låta andra göra sina val ifred!!! Typiskt att ifrågasätta andras val......

Svar: Ja man kan ju tycka det!:P
Kattis

#21 - - Denise:

Jag har inte heller något sug efter barn (än!) och gillar inte heller andras ungar särskilt mycket. Min systers barn som jag också är gudmor åt gillar jag däremot och umgås gärna med dom men sen är det bra. :p

#22 - - Pauline Hurtig:

intressant läsning, för mig har barn alltid varit högsta drömmen

#23 - - buroyfoto:

Kjempefine bilder!

Svar: Tackar!:)
Kattis