24 sanningar - Lucka 4 - 8 olika språk

Ny vecka och bocken är nu officiellt invigd med pompa och ståt, jag var själv inte på plats igår men hörde fyrverkerierna på håll. Min fjärde sanning har jag valt att kalla 8 olika språk av den enkla anledningen att 8 av jordens språk betyder lite mer än övriga för mig. Svenska och engelska är de första två och dessa kan jag flytande (chockerande!). Nästa språk kan jag tyvärr inte flytande, trots att jag borde då det är min mors modersmål, och det är grekiska. Franska läste jag under sex år i skolan och bara älskar språket. Mycket har försvunnit sedan skolan men varje gång vi besöker Frankrike kommer mycket tillbaka. Spanska läste jag i tre år och det är enklare att lära sig än franska tycker jag. Jag läste även latin under ett år vilket gav en ökad förståelse för många språks uppbyggnad så innan min första resa till Italien passade jag på att även plugga lite italienska. När du läst både spanska och franska samt latin kan jag avslöja att grunderna i italienska inte är så svåra att greppa. Vid det här laget kanske några av er räknat ut att jag gick Samhälle/Språk på gymnasiet.
 
För er uppmärksamma så saknas fortfarande ett språk och det är, tro det eller ej, ryska av alla språk. När jag var 18 flyttade jag hemifrån i ca 6 månader och bodde då hos en rysktalande familj. Med ett par öron för språk och kunskaper om dess alfabet (det ryska har många likheter med det grekiska ) var det inte svårt att både förstå och prata lite efter ett tag. Hur många språk har du i ditt liv?
30 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Gävle, Jul, Julbocken, Julkalender, Språk
#1 - - Boel:

Spännande! Jag kan svenska, engelska och göra mig förstådd på spanska & tyska.
Sen förstå lite italienska och franska eftersom att en kan de andra språken.

Svar: Inte så tokigt det heller!☺
Kattis

#2 - - Netti Starby:

Vad kul att du kan så många språk och jag har ett jättedåligt språksinne. Kramis

#3 - - åsa i åsele:

Imponerande. Men blev förvånad... var helt övertygad om att Du pratade flytande grekiska... dels pga Din mor men även eftersom Ni så ofta tillbringar semester i Grekland.

Vissa dagar kan jag knappt svenska ;-)

kram

#4 - - Znogge:

Förutom svenska och engelska så läste jag tyska och franska i skolan. Sedan har jag gått kvällskurser i spanska, italienska och portugisiska. Dem senare språken talas med en salig blandning och jag har svårt att hålla isär dem. Tyvärr har jag också glömt för mycket...

Kram och ha en bra start på veckan!

Svar: Det var inte dåligt! Förstår att vissa av språken flyter ihop lite, har ibland samma problem med franska, spanska och italienska!😛
Kattis

#5 - - Marianne:

Språk är spännande, och jag önskar jag använt de jag en gång kunde....engelska, tyska och franska... (väldigt) lite finska och danska.
Numer hittar jag knappt orden i det svenska språket....har haft många hjätnskakningar och skyller på de ;)

Ha en finfin dag,
Kram

#6 - - Alice Lindström:

oj vad många språk!

#7 - - Angelica:

Men wow, helt fantastiskt att du kan så många ju! Jag talar engelska & svenska. Jag läste franska i grundskolan & italienska i gymnasiet, men eftersom jag inte använt dessa språk sen dess så tror jag nog inte det är så mycket att hänga i julgranen längre ;)

#8 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Åhh wow! Vad kul att läsa om dina språk. ✨
Hoppas du har en bra måndag.

#9 - - Sara Ekman:

Önskar jag kunde fler språk :) pratar svenska och engelska, sen kan jag lite spanska och franska :)

#10 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Jag kan bara engelska och svenska. Skulle vilja kunna finska också då mina farföräldrar födde i Finland men tyvärr har jag inte lärt mig så mycket. :)

#11 - - Sussi:

Men så duktig du är på språk! Önskar jag vore lika duktig för det är något man verkligen har användning för. Jag kan Svenska och Engelska. Jag lästa Tyska i skolan i 2 år men där har knappt någonting fastnat. Endast hur jag presenterar mig, räknar och några enstaka ord här och där. Senare i livet fick jag för mig att lära mig Spanska. Gick en kvällskurs men det var bortslängda pengar. Kommer inte ihåg något alls haha

#12 - - Amanda:

Så spännande och kul att få ta del av! :)

#13 - - Jessica Högberg:

Wow! Jag har mest Svenska och Engelska men kan förstå lite på kroppsspråk och enstaka ord... kanske ska jag läsa lite språk när jag är färdig syrra för att det är kul...

#14 - - Johanna Utterberg:

Men wow vad mycket språk du kan och har läst! :) Imponerande då jag är helt lost redan på engelskan, har inte huvudet till det helt enkelt ;)

#15 - - Annie:

Vad många språk du kan ! :)
För mig blir det nog 3 tror jag :) Svenska, engelska och spanska.
Spanskan är nog dock halv, glömt mycket :) Var längesen jag läste det ;)

Hoppas du haft en bra början på veckan ;)

Kramar

#16 - - Julia:

Ha en super bra vecka<3

#17 - - Anita:

Himla stilig bock!! :D

Svar; Jag funderar på Malta till nyår faktiskt... Har du varit där? :D

Svar: Så roligt!☺ Malta har jag tyvärr inte hunnit besöka än.
Kattis

#18 - - NATALIA:

Har Polska, Svenska, Engelska o kan liiiite Tyska ;)

#19 - - NICOLE:

Hoppas bocken får stå länge :) Kul att kunna mycket språk. Latin skulle jag också vilja läsa :)

#20 - - emelie andersson:

Oj imponerande! :)

#21 - - Jennifer:

Oj 8 språk.. Jag knappt svenska ibland känns det som :P

#22 - - JoJo:

kul att du kan så många språk :)

#23 - - Gabriella :

Åh så roligt att läsa, har läst spanska i fyra år men kan inte särskilt mycket hehe!!

#24 - - Linnéa:

Språk är något jag vill bli bättre på. Därför är det roligt när vi jobbar med internationella inhyrda personer eller kunder, så man får prata engelska... senaste projektet fick jag faktiskt glänsa med en del tyska. Har inte pluggat tyska sedan gymnasiet, så jag skulle verkligen vilja läsa upp min tyska på komvux - är som sagt 25% tysk :)

#25 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Spännande att läsa :D.

Bocken skulle så gärna vilja se den IRL, tyvärr har den brunnit vid alla tillfällen :(

#26 - - ullie:

åhhhh han e så finn älskar!! vi va där maken o ja söovädret 98 . en dag innanvi åker dit eller ja på natten till den dagen vi skulle åka o ja skulle få se den så eldades den upp =( åh ledsen men maken sann gävle säger den SKA brinna vart år så e det o ja lip a ha ha tom lille hade de tänt på bara föratt ja skulle få se den tror ja :D

#27 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Jag kan bara svenska och engelska, även om jag försökt lära mig franska och spanska :)

#28 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag kan svenska och engelska flytande, spanska rätt bra då jag läste fyra år och har en make från Ecuador... men sedan är det slut med språk tyvärr.

#29 - - Johan:

Haha, i språkväg har jag inte mycket att skryta med... flytande svenska och halvtaskig engelska + en del tyska är väl vad jag har att komma med :P

SV: Ja det är faktiskt hockeyklippen som går bäst på min kanal :)
Jag är inte heller särskilt bra på att kolla Youtube annars heller kan jag säga, så du är inte ensam om det...

Haha ja, det kan jag nog tänka mig att det gjorde :P

Hoppas allt är bra med dig!
Du får gärna ge en kort update om ditt liv sedan senast, för det var ju nästan en månad sedan vi hördes nu :)

#30 - - Pauline Hurtig:

så imponerad av de som kan flera språk