8 tips för att underlätta flygrädsla

För någon vecka sedan svarade jag på tre läsarfrågor i ett inlägg och passade samtidigt på att fråga er vad ni tycker om att flyga och det visade sig att fler av er ogillar det av lite olika anledningar. Det kan t.ex. handla om rädsla för höjder eller känslan av att inte ha kontroll. Som några av er vet så tampas min sambo med flygrädsla och därför tänkte jag skriva lite tips som hjälpt honom under åren, kanske kan det även hjälpa någon annan.
 
1. Planera innan avfärd
Gör en packlista och en "att göra"-lista så du kan checka av alla punkter innan du åker mot flygplatsen. Listorna hjälper till att minska stressen innan och alla tankar i stil med "har jag glömt någonting nu?" vilket gör dig mindre orolig och stress inför flygningen blir lättare att hantera.
 
2. Var ute i god tid
Åk hemifrån i god tid så du i lugn och ro kan klara av alla bestyr på flygplatsen. Är du ute i god tid kan du passa på att äta och dricka något gott innan, lyxa lite extra och försök koppla av. Vid riktigt tidiga flyg kan jag tipsa om att boka in en hotellnatt innan i närheten av flygplatsen och på så sätt få en extra lyxig och mysig start på resan.
 
3. Boka plats på flyget
Det kostar någon hundralapp extra men för den flygrädda kan det vara värt att boka sittplats innan för att garantera favoritplatsen. Alla tycker vi olika men ju längre fram i planet du sitter dessto "lugnare" och tystare resa kommer du att få. Långt bak i planet är ljudnivån från motorer ofta högre och du känner av planets rörelser bättre än om du sitter långt fram. För många är det även viktigt att antingen sitta på en plats nära gången eller vid fönstret så boka den plats som gör att du känner dig trygg och bekväm.
4. Klä dig bekvämt
Ta på dig dina favoritkläder så du kan sitta bekvämt under hela resan helt enkelt, undvik onödiga irritationsmoment.
 
5. Prata med flygvärdinnan när du kliver på planet
När du kliver på planet möts du ofta av en eller två flygvärdinnor/steward och det är ofta bra att tala om för dem om du känner dig orolig inför flygningen. Passa även på att fråga om vädret så får du veta om det förväntas någon turbulens eller inte så slipper du bli överraskad om det skulle hända. Personalen uppskattar även att veta om någon är flygrädd så de kan hålla lite extra koll och har lättare att förstå om du börjar må dåligt eller bete dig underligt på grund av rädsla.
6. Titta på flygvärdinnans reaktioner
Vid eventuell turbulens kan du alltid titta på flygvärdinnornas reaktioner för de har ofta varit med om värre och så länge de fortsätter utföra sitt arbete som vanligt så kan du själv vara lugn. Och skulle de mot förmodan bli ombedda att spänna fast sig så betyder det inte att det är någon fara och du kan alltid titta på deras ansiktsuttryck.
 
7. Ta med sysselsättning
Gillar du att läsa? Spela kort? Lyssna på musik? Titta på serier? Ta med din favoritsysselsättning på resa och få hjälp med att tänka på annat och få tiden att gå. Ogillar du starten kan ett hett tips vara att sätta på din favoritlåt i öronen, luta dig tillbaka, blunda och försvinna in i musiken.
8. Studera flygrutten innan
På youtube kan du hitta många klipp från flygningar och för vissa hjälper det att studera vissa rutter i förväg och lära sig så mycket som möjligt för att känna sig lite säkrare. Ska du t.ex. till en plats med kort landningsbana finns det garanterat film på hur inflygningen ser ut med svängar och nedgång. Bra att veta om sådana platser är att endast specialutbildade piloter får flyga dit som tränat länge på rutten. När du är redo finns även klipp som visar hur mycket turbulens ett plan faktiskt klarar utan att något farligt händer och när man inser det känns den "vanliga" turbulensen inte lika farlig längre.
 
Har du några tips du vill dela med dig av?
 
#1 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Åh, listor is life! Vet inte hur jag skulle klara av att fungera om inte jag skrev att-göra-listor hela tiden, haha ;) Superbra inlägg!

#2 - - Netti Starby:

Jag är inte flygrädd men det här var jättebra tips! <3 Kramis

#3 - - Biggeros:

Jag lider inte av flygrädsla. Bra tips!!

#4 - - Biggeros:

Jag själv lider inte av flygrädsla. Bra tips=)

#5 - - åsa i åsele:

Flyga är ju en sak ;-) ner kommer man alltid...

Nää allvarligt, jag förstår absolut dem som är flygrädda,
rädslan är ju sällan logisk.

Och även om det sägs vara lika säkert/farligt att flyga som åka bil så tror jag chansen för överlevnad är större i en bilkrasch än om ett flygplan störtar.

Min rädsla är ju en fobi ;-) jag är ju livrädd att vistas i båt eller på vatten, vill inte drunkna.
Helt galet jag vet. Men jag blir sjösjuk till å med på en brygga.

#6 - - Matilda Berlin:

Såå bra tips! Har aldrig varit flygrädd, tvärtom älskar jag det, men jag tror verkligen på dom för någon som är riktigt nervös över att stiga ombord =) Kram

#7 - - Linda:

Bra tips :-D

#8 - - Linda:

Bra tips :-D

#9 - - znogge:

Bra tips. Ska man åka långt tycker jag det är extra viktigt att ha bokat en bra plats men vi brukar boka även på kortare. Själv sitter jag gärna långt fram och vid ett fönster :D

Trevlig tisdag!

Kram

#10 - - Sara Ekman:

Bra tips :) Själv älskar jag att flyga och tycker det är rätt mysigt att sitta där högt upp i luften och bara ta det lugnt :)

#11 - - znogge:

Bra tips. Ska man åka långt tycker jag det är extra viktigt att ha bokat en bra plats men vi brukar boka även på kortare. Själv sitter jag gärna långt fram och vid ett fönster :D

Trevlig tisdag!

Kram

#12 - - Bella:

Så bra tips!

http://nouw.com/bellss

#13 - - Jennifer Queen:

Jag är så flygrädd så att det finns inte haha och den blev inte bättre när det började brinna där piloten sitter sist jag flög haha

Svar: Oj, ja sånna upplevelser brukar sällan lätta rädslan.
Kattis

#14 - - elin:

Åh vilka bra tips!<3

#15 - - Dixi Wonderland:

Bra tips :)

#16 - - Carolina Thoor:

Härligt härligt! Jag är en person som tänker för mycket, vilket inte är så roligt då man sitter på ett flygplan och har problem med trycket i öronen. Men sist vi flög till London gick det bra, båda gångerna. Hemresan var lite värre men det gick fortfarande bra! Bra med tips :)

Sv; ja, det var jätte skönt med en ensam dag hemma och bara rå om mig själv. Jo tack, det gick jätte bra för killen igår och idag är han återigen taggad på att arbeta! Tack, lite piggare känner jag mig, men inte jätte ^^,

#17 - - NICOLE:

Så bra inlägg och tips! Jag är inte direkt flygrädd men kan tycka att det är lite olustigt.. Men försöker tänka att folk faktiskt jobbar med det :)

#18 - - marianne:

Bra tips!

Jag är inte flygrädd men är duktig på att stressa upp mej över annat, så jag planerar och är ute i god tid....hellre vänta på plats än komma i sista minuten.
Här ligger alltid listor framme när jag ska iväg, så även nu när Islandsresan närmar sej...en dag såg jag att sambon skrivit upp soja på den...han läste inte utan trodde det var shoppinglistan haha.

Ha en fin dag,
kram

#19 - - Hanna:

Som mig då jag har många i hela namnet 😂

#20 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag har hört att det är ofint att ha "bekvämkläder" på flyget, så jag klär alltid upp mig lite trots att det inte är så skönt, haha >.<

Svar: Haha det har jag aldrig hört...eller så ignorerar jag det bara kanske!😛
Kattis

#21 - - eva liana:

bra tips <3<3

#22 - - World by Tina:

Jag är enormt glad över att jag inte lider av flygrädsla, jag är mycket räddare när jag kör bil haha. Vanligtvis somnar jag innan start och vaknar av landnings-dunsen, oavsett hur långa flygningar jag gör. Proffs på att sova. Och om inte det funkar dricker jag rödvin tills jag somnar, på långflyg är det ju dessutom gratis=)

#23 - - A M:

Jättebra tips! Själv älskar jag att flyga, speciellt starten och landningen hihi :P
sv: Tack det glädjer mig! Jag håller med, frisk luft ger en mer endorfiner under träningen!!
Kram

#24 - - FREEDOMtravel:

Jag har aldrig varit så förtjust i att flyga, men jag vill ju resa ... så jag flyger ändå! Och ju mer man flyger desto mer vänjer man sig tycker jag ;)

Svar: Så är det ju, lika säger sambon att det blir lättare ju fler gånger han flyger!☺
Kattis

#25 - - Louise:

Väldigt bra tips dom ska jag ta med mig nästa gång! Är ju super flygrädd :O

Svar: Det tycker jag du ska göra, hoppas det går bra!☺
Kattis

#26 - - Gabriella :

Såå bra tips, är riktigt glad över att jag inte är flygrädd!! :D

#27 - - Annie:

Vilka bra tips! :)

Hoppas du har en bra kväll :)
Nu är jag rätt trött, så blir nog en kväll i soffan ;)

Kramar!

#28 - - Linnéa:

Jag ska verkligen ge dom här tipsen till min faster - själv gillar jag att flyga :p. Tack för tipsen

Svar: Ja gör det, hoppas det kan hjälpa!☺
Kattis

#29 - - MALIN:

Väldigt bra inlägg! Har själv dock aldrig varit flygrädd! Kram

#30 - - Linda:

Skall be min gubbe läsa detta!
Svar: Åh dom är gudomliga deras produkter OCH från Grekland såklart! Jag fullkomligt älskar dem! Har några olika varianter från dem.

#31 - - Henrik Olsson:

Jag är inte rädd för att flyga, men undviker det i största möjliga mån ändå :)

#32 - - CAICAIS:

åh verkligen ett bra inlägg för mig som är så flygrädd!

Svar: Vad roligt att du tycker det, hoppas det kan hjälpa!☺
Kattis

#33 - - Days by Johanna:

Jätte bra tips!

Förstår dina tankar hur du tänker kring det. och så länge man ha tänk om så skall man inte göra ett sånt avgörande beslut. I mitt fall är jag rätt säker på barnfrågan att det är nej på den. Men jag väger ändå in Hugo i det, så det mest honom jag tänker på, eller vad vi gör. osv. ja jag vet inte haha.

Jag kommer se vad gynekologen säger när jag är där om det är p.staven eller om det är något annat och därefter ta ställningen :)

#34 - - Matilda:

Jättebra tips, jag har aldrig varit flygrädd men kan tänka mig att det uppskattas för den som är :)

#35 - - Natalia:

Så bra tips :D

#36 - - hellstromellinor.blogg.se:

Tack för tipsen!! Tycker själv det är så otäckt att flyga.

#37 - - ullie:

har landat på en utav de mista landbanorna det va äckligt annrs gillar ja flyga gör du ?
Tack fina du du är så rar <3

#38 - - Corina:

Gu så himla bra inlägg. Tusen tack för tips. Har blivit flygrädd de senaste åren. Vet inte om jag har nåt tips men en gång när jag flög och var riktigt rädd så berätta personalen att det e jätte säkert att flyga då planets vingar e jätte starka. De berätta att en gång vid ett oväder på Teneriffa så hade taket på flygplatsen blåst bort men att alla plan som landa klara det jätte bra 🙂

#39 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Fick verkligen panik av inlägget. Är rejält flygrädd, skulle kalla det en form av fobi. Bara av att se såna där bilder får mig att må dåligt :(. Än värre läsa texten, reste 2000 senast till och från Tunisien i nian, var där på klassresa.

2001 sen var det terrorattacken och då slutade jag flyga. Var nog för att jag mått så oerhört dåligt alla flygresor innan det.

Svar: Tråkigt att du kände panik av inlägget, det var inte alls min mening att någon skulle känna så utan ville bara dela de tips som hjälpt sambo att hantera sin enorma rädsla.
Kattis