Min lördag

Ännu en helg har passerat och den har varit bra men som vanligt alldeles för kort, åtminstone en dag för kort. I lördags var jag på tågstationen i Gävle lite efter 9 för att åka vidare mot Stockholm och som vanligt var jag ute i sista stund och kom till perrongen ungefär 2 minuter innan avgång. Tåget hade dock inte samma punktlighet utan dök upp en kvart efter avgångstid på grund av ett par otrevliga passagerare som polisen fick ta hand om i Gävle. Inget ont som inte för något gott med sig för tack vare förseningen hann jag in på stationen och köpte lite mellanmål vilket skulle visa sig välbehövligt någon timme senare.
 
Tåget rullade äntligen från stationen och jag skickade iväg ett kort sms till min mor om att jag skulle bli lite sen men att jag nu var på väg. När vi sedan ska lämna Arlanda så får vi stoppsignal pga en möjlig olycka och ingen prognos om när vi kan åka igen. Samtidigt som jag sitter fast på tåget anländer min mor till T-centralen som nyligen byggts ut och hon känner sig mer och mer stressad över att inte hitta. Att jag blir ännu mer försenad gör inte saken bättre men tillslut hittar hon någon anställd som kan visa henne till en utgång och sedan kan min far lugna henne över telefon. Hon hinner till och med shoppa ett par byxor innan jag kommer fram. Så varför berättar jag detta egentligen kanske ni funderar över...jo, under den timmen jag satt och väntade på att tåget skulle rulla vidare fick jag inte en sekunds stresspåslag eller oroskänslor trots att min mor väntade på mig. Hade detta hänt mig för ett år sedan hade jag garanterat suttit som på nålar på tåget, blivit irriterad över bristen på information och kommit fram till Stockholm både stressad och på dåligt humör. Med andra ord har jag gjort stora framsteg i mitt sätt att hantera oväntade situationer vilket jag just nu känner mig väldigt stolt över, det nya inre lugnet håller i sig.
 
För att återgå till det intressanta så kom jag så fram endast 87 minuter sent och det var en viltolycka som orsakade större delen av förseningen. Sedan shoppade vi dock loss och jag har numer en ny vinterjacka, nya täckbyxor och en ny gosig stickad tröja. Mor fick med sig byxor, stickad tröja och blus hem och vi fick även tid över för god mat och en pratstund. Totalt sett spenderade jag alltså över 4,5 timme på tåg i lördags men trots det skulle jag säga att det var en bra dag. Sambo hade även fixat kycklingtacos till kvällen när jag kom hem så jag klagar verkligen inte. Nu lär vi dock starta igång en ny vecka, är ni redo?
25 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Grekisk mat, Helg, Mat, Resa, Shopping, Stockholm, Tåg
#1 - - Netti Starby:

Oj vad struligt det blev men skönt att du kunde hantera lugnet! :-D Kramis

#2 - - Znogge:

Trots förseningen så fick ni en fin dag tillsammans! Själv hade jag nog blivit liiiite stressad...

Kram och god måndag för nu är den här!

#3 - - Hanna Karlsson:

Vad härligt att läsa om hur annorlunda du hanterar situationen nu. Att känna att man hanterar saker på ett bättre sätt än tidigare är ingen dum känsla. Kram

Svar: Verkligen ingen dum känsla!☺ Kram
Kattis

#4 - - åsa i åsele:

Bra gjort att behålla lugnet, det är svårt, men jag är glad Du känner att Du är på väg åt rätt håll.
Det är ju egentligen mycket här i världen som vi irriterar oss på helt i onödan eftersom vi ändå icke kan påverka, som försenade tåg och långa bilköer.

kram

#5 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Viltolyckor är alltid obehagliga :/

Tur att det bara orsakade försening för dig!

#6 - - Jennifer:

Yes jag är redo för en ny vecka :D

Du är utmanad i min blogg :D

#7 - - Sara Ekman:

Borde vara helg fredag, lördag, söndag ;)

#8 - - Amanda:

Åh vad tråkigt med förseningar! :(

#9 - - Marianne:

Vad mysigt med en mamma-dotter-dag <3
Men vilken tidsoptimist du verkar vara, själv vill jag gärna vara på plats löjligt långt i förväg...haha
Och grattis till hur du klarade av att hantera tågförseningen, att du behöll ditt lugn och kom fram till Sthlm med humöret på topp. Det är verkligen en skön känsla (även för mej) när jag läste dina rader insåg jag plötsligt att jag fastade i Alingsås i ca två timmar utan att bli stressad, då när jag åkte till Uppsala.

Så nu har ni shoppat och är redo för vintern....kan vi få se?

Fin sambo som fixat kvällsmat när du kom hem, det är skönt att bli bortskämd ;)

Ha en fin start veckan,
Kram

#10 - - Hanna:

Men mysigt ! <3

#11 - - NATALIA:

Superredo för en ny vecka :D

#12 - - Louise:

Förstår din mor hade med fått panik om jag inte hittade ut :P Men så segt att man ska behöva komma så sent! Men det är väl förståeligt om det är en olycka så iof!

#13 - - Annie:

Vad bra att du inte fick stresspåslag över det och att du är medveten om dina framsteg! :) Jag tror sånt är viktigt, att reflektera :)

Sv: Tack :) Tror dock inte att det blir så pga lite anledningar, men det blir som det blir .. hoppas det ordnar sig till slut iaf :)

Kram

#14 - - sarah :

låter som än spänade dag =)

#15 - - Gabriella :

Roligt att shoppa!!

#16 - - My:

Vilken otur att det var en viltolycka och jobbiga passagerare när väl det inte är fel på tåget haha... Tur du fick en lyckad dag ändå :)

#17 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Låter som du haft det intensivt :).

Jag är väl halvtaggad i alla fall, känns som det är mycket nu :)

#18 - - NICOLE:

Visst var helgen liiite för kort ;) Håller med! Och vilken tur ändå att tåget var sent när du också var lite sen :D

#19 - - Linnéa:

Låter som en fullspäckad helg det :). Och att nån lagar mat till än *mmm*

#20 - - MALIN:

Maten ser såååå himla god ut! Kram

#21 - - Jessica Högberg:

Jobbigt när man blir försenad men det finns liksom inte så mycket man kan göra åt det. Grattis till lägre stresspåslag!!

#22 - - ullie:

mmm så gott detta såg ut då ja vill me ha mumms <3
inte kul me förseningar o sånt

#23 - - Johanna Utterberg :

Och så skönt att känna att man gjort framsteg med sig själv och hur man hanterar situationer, jag har precis som du också ändrat mig sedan förra hösten och är betydligt mer harmonisk och lugn än jag var då. Då kunde jag gråta för allt, behövde ladda mentalt i tre timmar för att gå till affären (som dessutom var min förra arbetsplats) och fick panikångest-attacker med svår andning var och varannan dag. Så viktigt att ta itu med sig själv och sånt man mår dåligt över, så heja dig och ditt nya inre lugn! :)

#24 - - Pauline Hurtig:

så jobbigt med förseningar :(

#25 - - Emelie Andersson :

Åh så gott! Blev hungrig :)