Resetips - Dubrovnik - Fort Royal på Lokrum

Efter den botaniska trädgården passerar du igenom en olivlund innan klättringen upp mot Fort Royal börjar på allvar. Fort Royal är en borg på öns högsta punkt som började byggas av fransmännen och sedan slutfördes och nyttjades av österrikarna på 1800-talet.
 
Efter du passerat öns vattenreservoir svänger du upp på den stenlagda gången, som av öborna kallas, Path of Paradise. Gången är omgiven på båda sidor av vackra cypressträd och innebär en ganska brant klättring upp till borgen.
 
När ni kommer upp och ser utsikten över hela kustlinjen inser ni dock att det var värt den branta klättringen upp.
 
Vi var dock glada över att inte ha gjort denna klättring mitt i den stekheta sommaren då vi även i oktober blev ganska varma efter en stund. På väg ner kan du välja att gå samma väg tillbaka eller gå ner på andra sidan av borgen och ön. Vi valde dock att gå tillbaka samma väg då klockan började närma sig färjeavgång, såhär under lågsäsong går dem nämligen inte så sent in på kvällarna som under sommaren.
 
15 kommentarer publicerat i Kroatien
Taggar: Dubrovnik, Foto, Lokrum, Resa, Sevärdheter, Tips
#1 - - Netti Starby:

Oj villen vacker utsikt! :-D Kramis

#2 - - åsa i åsele:

Förstår Ni valde att passa färj-tiden, att bli kvar över natten hade kanske inte varit riktigt skoj.

Länge sedan jag läste Stephen King,
typ 100 år sedan ;-)
däremot har jag sett en del filmer baserade på Stephen King böcker.

Nu har kylan kommit, minus 12.l5 grader å det känns kallt.

Ha en fin onsdag, kram

#3 - - åsa i åsele:

minus 12.5 och inget annat... såg det blev nå tjall på siffrorna ;-)

#4 - - Znogge:

Vägen brukar vara mödan värd men under sommaren kan sådana uppstigningar vara väl påfrestande...

Kram och trevlig onsdag!

#5 - - Sara Ekman:

Trevligt :)

#6 - - Josäfin Andersson :

Så fina bilder :D

#7 - - My:

Åh vad fint :)

#8 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Jag kan tänka mig att det var varmt att traska upp dit, men tänk dig alla soldater och andra som fick släpa upp allt byggmaterial, utrustning etc :P

#9 - - Marianne:

Föreställer mej en mäktig känsla att gå den gången mellan cypresseträden....vacker utsikt och fantastiska foton (som vanligt)

Kram

#10 - - Denise:

Vilket häftigt ställe! :D

#11 - - Ida:

Så fina bilder!

#12 - - Pauline Hurtig:

ojojoj så fint! :D

#13 - - Annie:

Vilken mysig olivlund och mysiga bilder från Dubrovnik :)
Hoppas du har en fin kväll!

Sv: Ja eller hur, det är så störande .. ,) bara för att själv få följare, känns så ytligt ;)

Kramar

#14 - - Gabriella :

Åh så vackert!!

#15 - - ullie:

vännen det är min pappa som är jätte sjuk i cancer prostata . vi har inte träffasts på två år osams . nu har vi setts 2 ggr . jo ja skanar min pappa men inte mamma o jo det är gifta o har det bra men mamma har sårat en massa o ja vet inte om ja orkar mitt i allt mitt jobbiga o ta en dunst me henne för att träffa pappa innan det är för sent . nu har han haft två hjärtinfarkter på bara lite o ja e glad at vi sågs o även såg mina barn honom . men ja som du förstår ja skriver inte mycket om det då min släkt läser men ja ja det är jobbigt :(

Svar: Förstår att det är tungt vännen!!<33
Kattis