Resetips - Kefalonia - Melissani lake

Denna underjordiska sjö är en av Kefalonias stora turistattraktioner och för 5-6 euro/person kan du ta en kortare båttur med guide i sjön. Själva båtturen är rätt kort och det känns väldigt "turistigt" men jag kan samtidigt lova att detta geologiska fenomen är rätt häftigt att uppleva på riktigt. Det första du lägger märke till är den blå nyansen på vattnet och sedan inser du hur djupt det är och har du tur får du se de häftiga ålarna som lever i denna sjö.
 
 
Enligt den grekiska mytologin var detta nymfernas sjö och arkeologiska fynd tyder på att Pan hedrats här och att en av nymferna (vid namn Melissani) tog sitt eget liv i sjön när hennes kärlek till Pan inte besvarades.
 
 
Sjön glömdes bort under många år men återupptäcktes av en arkeolog 1951 och under en av många av öns jordskalv föll delar av taket på grottan in och släpper idag in solens strålar i mitten av sjön vilket gör det ännu vackrare. Vattnet i sjön är en blandning av söt- och saltvatten och smakar du på vattnet (som förövrigt alltid håller en temperatur på +14 grader, året om) på ytan så är det sötvatten men sticker du ner armen till armbågen ungefär och smakar på vattnet djupare ner så känner du sältan.
 
 
Trots långa köer och turistkänslan i båten så tycker jag ändå detta är en häftig och vacker upplevelse!:)
#1 - - Veiken:

Jag vill åka båt i den grottan - NU! :)

Svar: Haha det var rätt mysigt!😊
Kattis

#2 - - Mallan:

Åh men vilka vackra bilder! :)

Svar: Tack snälla!😊
Kattis

#3 - - Ebba:

Vad coolt! :D

#4 - - Anita:

Vackert! :)

svar; Vi bodde mitt i Rhodos stad! Kram

#5 - - Sofia Werlin - mammalivet & hälsolivet:

Så härligt 😍
Svar; ja men jag hoppas på lite lugn inför hennes kalas efter bloggmiddagen :)

#6 - - Julia Svensson:

Åh gud vad bra tips!! Ser såå fint ut!

Svar: 😀
Kattis

#7 - - Fröken Rödlök:

Svar: Ohja, även om vi bara vaknade upp bredvid varandra och sen fick lämna varandra i fredagsmorse så är det jättefint att få nån natt till vardags ihop också =)

#8 - - natalia:

Åh vad jag vill boka semester ;)

Svar: Jag vill boka massa nya resor jag!☺
Kattis

#9 - - Johanna Utterberg:

Ser ut som en himla häftig plats! :)

Svar: Verkligen!😊
Kattis

#10 - - JoJo:

det ser ut som ett grymt fint ställe :D

Svar: Det var det verkligen!😊
Kattis

#11 - - Hanna:

så vackert!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#12 - - Tilda Barkselius:

Åh vad häftigt!

#13 - - Hanna Karlsson:

Vad fint det ser ut!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#14 - - Sarah:

åh tack så mycket =)

#15 - - N:

Vilka fantastiska bilder!!

Svar: Tackar!😀
Kattis

#16 - - Gabriella :

Ser såå fint ut!!

Svar: Det var det!☺
Kattis

#17 - - Misstossequeen:

Så fint! :D

Svar: Nej jag hade inte heller tackat nej till en extra helg dag, men man kan inte få allt ;) haha. Hoppas din dag har varit bra :)

#18 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Wow så vackert :D. Naturen alltså :)

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#19 - - beccalundin.blogg.se:

Coolt och snygga bilder

Svar: Tackar!😀
Kattis

#20 - - MALIN:

Vilket fantastiskt ställe! WOW! Kram

Svar: Verkligen!😊 Kram
Kattis

#21 - - Pauline Hurtig:

men hjälp vad fint!

Svar: Verkligen!😀
Kattis

#22 - - Cajsa Lindahl:

Jo, jag tyckte det var ett viktigt inlägg att lägga upp.

#23 - - Carolina Thoor:

Fyfan vad häftigt! Dit skulle jag kunna tänka mig åka och titta på. Jag är oerhört sugen på att åka till Grekland, får se om jag kanske får användning utav dina resetips! :D

Sv; härligt att du orkade jogga till arbetet på morgonen, förra onsdagen. Hur lång tid tog det? Synd att du inte kunde göra det på väg hem också, men ja jag håller helt med dig. Fy fasiken vilket oväder och helt fel dag att ta sig hem kommunalt haha! :D

Ja, men det var tur att jag gick och bytte den dagen efter så nu har jag tröjan i rätt storlek!
Förstår att du är avis på skorna - dem är så sjukt jäkla snygga! ;) :D

#24 - - Sandra:

Wow detta verkar ju varit hur häftigt som helst!!

Svar: Riktigt nice var det!☺
Kattis

#25 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Hallådär, hur billigt!? Att gå in på badhuset här i Umeå kostar 145 spänn..!!

Svar: Haha jaaa det är inte mycket jämfört med badhuspriserna i sverige!😛
Kattis

#26 - - Johan:

Wow, det låter väldigt häftigt får jag säga! Ska verkligen upplevas om vi åker dit någon gång :)

SV: Då gissar jag att du också har simmat en gång i tiden? Hur länge höll du på och på vilken nivå? :)
Tycker det är skitkul att det har gått så bra nu under det här OS'et och fascineras över hur galet små marginaler det kan vara mellan guld och silver, eller mellan guld och ingen medalj alls för den delen. Det är häftigt tycker jag.

Ja det kan jag tänka mig. Kanske vore ett resmål värt att besöka. Du säljer in det bra får jag säga ;)

Ja det är det verkligen! Älskar musik på det sättet, att man knyter så många minnen och annat till specifika låtar. Musik är så mycket mer än bara musik :)

Haha, okej då, staackars dig som måste vara i kalla och snart höstiga Sverige och jobba! ;)

#27 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Alltså åh vilken fin plats!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#28 - - Linnea Aurora:

Men åh, coolt! Skulle verkligen vilja se i verkligheten!

Svar: Det var riktigt häftigt!😀
Kattis