Jul i Europa - Lucka 10 - Hunangsgljadur Hamborgarhryggur

Så kassler, den vanligaste maträtten på julafton på Island...är det något ni kan tänka er ersätta skinkan med? Detta recept är för en lite lyxigare variant, nämligen den honungsglaserade kasslern!
 
Köttet:
  • 1 bit kassler
  • 2 liter vatten
  • 2 dl rött vin
  • 1 lök
  • 1 selleristjälk
  • 10 st svartpepparkorn
  • 4 st kryddnejlikor
  1. Lägg köttet i vattnet och tillsätt sedan vin, grönsakerna (grovt hackade) och kryddorna. Koka upp långsamt och låt sedan sjuda i 30-40 minuter.
  2. Ta sedan ur köttet från buljongen och låt svalna i ca 20 minuter.
Bild lånad av www.kjothollin.is
 
Honungsglaze:
  • 2 msk söt senap
  • 2 msk honung
  • 2 msk farinsocker
  • 1 msk vinäger
  1. Blanda ihop ingredienserna och pensla sedan glazen över köttet. Värm ugnen till 180°C och placera sedan köttet i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
  2. Servera sedan med brynt potatis, rödvinssås och syrad rödkål.
 
Bild lånad från www.iheartreykjavik.net
 
Smaklig gris!
23 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Islänsk jul, Jul, Julfirande, Julkalender, Julmat
#1 - - FREEDOMtravel:

Intressant! Jag minns faktiskt ingen kassler från mitt år på Island. På julen åt vi får tror jag. Resten av året åt vi kolja (sex dagar i veckan) ;)

Svar: Haha hög variation på maten på Island med andra ord!:P
Kattis

#2 - - Therese:

Så gott det såg ut :D

Kolla gärna in julkalender i min blogg med en ny lucka varje dag fram tills julafton med tävlingar och rabattkoder :D

Svar: ☺ absolut! Är inne och kikar!
Kattis

#3 - - Znogge:

Ser inte dumt ut alls. Ett tag var kassler väldigt populärt här men numera äter vi det nästan aldrig...

Ha en bra lördag!

#4 - - Petra:

jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att jag har sådana här tankar närjag är24 år värre om jag var exempelvis 70 80 års åldern. Ska jag vara rädd för döden? Och vad händer när jag har dött kommer det vara kolsvart såna tankar som jag tänker på.

tror det är därför jag inte kan sova för jag är rädd att jag int e vakanr upp nästa dag

#5 - - marianne cargus:

Njaaa skinkmackan vill jag nog ha, men kan mycket väl tänka mej att äta detta någon av juldagarna, vi har ju danska vänner och de bjuder på skinekstek med dessa tillbehör.
Resan blir till våren eller början på sommaren, åhhh ad jag längtar

#6 - - marianne cargus:

Just ja...vi ska provtagning denna rätt redan idag :)

#7 - - Veiken:

Jag kan mycket väl tänka mig att byta ut skinkan mot den goda kasslern. Mums!

#8 - - NICOLE:

Ser gott ut :D

#9 - - Natalia:

Mums :D

#10 - - Gabriella:

Åh det ser ju såå gott ut!!

#11 - - Sara Ekman:

Mums :D

#12 - - Fanny:

mmmm ser inte alls fel ut <3

#13 - - Emma Broberg :

Åh isländska <3

#14 - - Sarah:

aaa da ska kolla nu i vecka =)

#15 - - Julia Persson:

Gott!

#16 - - Erika:

Nej, hade nog inte kunnat ersätta skinkan, trots att skinkan inte är min favorit :)

#17 - - MALIN:

Allting ser verkligen såååå gott och juligt ut! Kram

#18 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Ser riktigt gott ut! :) bra med recept!

#19 - - NICOLE:

SV: ja det har jag verkligen :D

#20 - - Ghugge:

Fina bilder! Blir sugen på att prova..👍
Ha en fin dag🙏

#21 - - JoJo:

det där ser ju riktigt gott ut! :D

sv; jag drog också ut på att boka en tid innan jag bokade innan. jag drog ut på det i typ 2 år utan nån anledning egentligen xD hahah!
åh jag hoppas att det gick att laga lillbocken igen. jag hoppas att stora bocken får stå i fred nästa år. <3

#22 - - Carolina Thoor:

Åh ser så gott ut!

Sv; ja, riktigt trist med mörkt nu redan vid typ 15.00 och blir inte ljust fören typ 9.00 på morgonen :P riktigt trist, men fungerar!
Jag förstår det! Du får reda på det nästa vecka ;)
Haha, ja verkligen!! :'D

#23 - - LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior:

Åh vad gott!