Jul i Europa - Lucka 15 - Halászlé

Huvudnumret i de flesta ungerska hushåll vid jul är denna smakrika fisksoppa som vi i Sverige skulle kalla för metarsoppa. Soppan finns i lite olika varianter men den jag delar med mig av här sägs vara den vanligaste och till den behöver du:
  • flertalet små fiskar och en större karp (kan även ersättas med t.ex. gädda)
  • 1 stor lök
  • salt
  • 2 tsk starkt paprikapulver
 
Bilden lånad från www.centroetterem.hu
 
Tillagning:
  1. Fjälla och rensa fisken men spara rom och mjölke. Dela fiskarna i bitar och hacka löken.
  2. Koka småfisken och karphuvudet (utan gälar) tillsammans med salt och hälften av paprikapulvret i ca 1 timme. Passera sedan buljongen genom en sil och koka resten av karpen (skivad) tillsammans med resten av paprikapulvret i den silade buljongen. När karpen nästan är klar tillsätts rom och mjölke.
Bild lånad från www.fina-budapest2017.com
 
Denna soppa ska vara stark och brännas lite på tungan samtidigt som den serveras med antingen bröd eller tunn spagetti. Och kom ihåg att det är ingen riktigt äkta Halászlé om du inte får pilla lite med både ben och skinn.
Sörpla gott!
 
 
26 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Jul, Julfirande, Julkalender, Julmat, Ungersk jul
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Det låter ju jättesmarrigt, fast gädda gillar jag inte, så vem vet om jag gillar karp ^^

#2 - - Znogge:

Ben och skinn klarar jag icke men annars tackar jag inte nej till en god fisksoppa! Minns mest att vi åt Gulaschsoppa dock...

Ha en bra dag!

#3 - - Sara Ekman:

Gott :)

#4 - - Natalia:

Ser väldigt starkt ut ;) haha

#5 - - Linda:

Ser gott ut :-)

#6 - - A M:

Gud så gott!
sv; Tack! :D

#7 - - Tove:

Ser gott ut!

#8 - - moamedalicia.blogg.se:

mmmm sååå goood den ser ut och vilka härliga smaker kan jag tänka mig. gillar mat med lite hetta :)

#9 - - Carolina Thoor:

Har faktiskt aldrig hört talas om metarsoppan eller det andra namnet. Men det ser sjukt gott ut! ;D

Sv; ja, visst! Helt underbart. Samtidigt som jag sörjer att det nu är verklighet - jag kommer inte att få fortsätta på mitt nuvarande jobb, så är jag ändå glad för att få nya möjligheter, ny chans att lära mig och få nya och härliga arbetskamrater. Och sjukhus känns ändå väldigt kul, så att testa på skadar ju absolut inte! :D

#10 - - NICOLE:

Låter lite speciellt men de kanske smakar :p hehe

#11 - - Emma :

inte jätteförtjust i fisksoppa, men den verkar lite spännande ändå :)

#12 - - Amanda:

Åh mums vad gott! 😃

#13 - - marianne:

Så allt smått man drar upp lägger man i buljongkoket....det känns som folk i andra länder har lärt sej att ta tillvara på allt, mot oss bortskämda svenskar som slänger ofantliga mängder ätbar mat.....

Det är inte lätt med alla regler, jag vet inte ens om de på JBV själva vet vad som menas...haha

#14 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh så gott det låter :)

#15 - - Petra:

sv visst var den söt? ja om det inte blir bättre med sömnen så kommer jag kontakta en annan läkare och ser om jag får hjälp

tack

#16 - - Annie:

Ser intressant och gott ut! ;)

Sv: Ja det känns så otroligt skönt att ha hittat tillbaka till träningen och att det funkar trots den kroniska värken som jag har. Älskar känslan efter träning ;)

Hoppas Du får en bra kväll :)

Kram!

#17 - - Erika:

Vad konstigt med soppa till julen, hade jag tyckt ^^

#18 - - Henrik Olsson:

Något man kanske skulle prova :)

#19 - - ullie:

japp nu hittade jag dej där me då =) kul
fina bilder o ja vill alltid va på ett soligt härligt ställe just nu fryser så in i norden idag. Hoppas din förkylning oxå ger med sej vill inte mera nu suck
kramar o fin fredag vännen

#20 - - my:

Gott tips ;)

#21 - - Gabriella :

Låter väldigt spännande!!

#22 - - Julia Svensson:

åh vad gott!!

#23 - - Fanny:

är inte stort fan av fisk så idag får jag passa över detta recept <3

Svar: hehe man kan inte gilla allt!:P
Kattis

#24 - - Ida Lindborg ♡:

åh vad gott!

#25 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Gott! :)

#26 - - Johan:

Det lät faktiskt inte så gott :P haha
Men testa skulle man kunna göra ändå :)

SV: Så är det verkligen! Jag hade inte räknat med något annat än kval nu till våren innan säsongen drog igån, allt annat än kval är en jättebonus, men ingenting är omöjlit och det är långt kvar, så chanslösa är vi definitivt inte! :)

En väldigt bra idé tycker jag, även om jag nu har missat flera luckor här på slutet :)