Jul i Europa - Lucka 2 - Melomakaronas

Fredag och vad passar väl bättre än lite godsaker så därför bjuder dagens lucka på en av de mest populära sötsakerna i Grekland runt jul och nyår, Melomakaronas! Mums sägar jag bara :D
 
Bild lånad från www.cookdiary.net
Till degen:
  • 150g mannagryn
  • 500g mjöl
  • 1/2 msk bakpulver
  • 100g apelsinjuice
  • 3 msk cognac
  • 100g socker
  • 1 rågad msk mald kanel
  • 1/3 tsk mald muskot
  • 1/3 tsk mald kryddnejlika
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • 1/2 msk bikarbonat
  • 90g vatten
  • 125g olivolja
  • 125g vegetabilisk olja
  • 50g honung
  • Rivet skal av 1 apelsin
Till sockerlaget:
  • 400g vatten
  • 800g socker
  • 120g glykossirap
  • 1 kanelstång
  • apelsinskal
  • 400g honung
Till garnering:
  • 200g hackade valnötter
  • Mald kanel (frivilligt)
  • Mald kryddnejlika (frivilligt)
Bild lånad från www.theshepardandtheolivetree.com
Börja baka
  1. Börja med sirapen. Häll alla ingredienser förutom honungen I en kastrull och koka upp. Koka i ca 3-4 minuter, tills sockret är upplöst, och ta sedan av kastullen från plattan så blandningen kan svalna. När det har svalnat rör du ner honungen.

  2. Förbered degen för kakorna genom att röra ihop mannangryn, mjöl och bakpulver i en bunke.

  3. I en andra större bunke rör du ner apelsinjuice, konjak, socker och kryddor (kryddnejlika, kanel, vanilj och muscot). Sist rör du ner bikarbonat och rör om i ca 5-10 sek tills det är upplöst och börjar skumma. Rör sedan i vatten, oljan, apelsinskalet och honungen.

  4. Nu är det dags att blanda ner den torra blandningen från steg 2 i den stora bunken och sedan börja knåda degen. Det äör dock viktigt att inte överarbeta degen eller ha i mer mjöl än receptet säger då det kan göra kakorna sega.

  5. Värm ugnen till 180°C och förbered två plåtar med bakplåtspapper. Använd ca 50 g deg och forma som ett ägg, placera på plåten och stick försiktigt några hål i toppen med en gaffel (inte hela vägen igenom). Fortsätt sedan på samma sätt med resten av degen och fyll plåtarna. Baka dem sedan i ca 20 min i ugnen tills de fått en gyllenbrun färg och är helt klara.

  6. När kakorna är klara sänker du ner dem försiktigt i det kalla sockerlaget, vänd dem med sked så kakorna kan absorbera sockerlaget i ca 20 sek. Beroende på hur stor kastrull du använt dig av till sockerlaget så kan du behöver göra detta i 2-3 batcher. När kakorna är klara i sockerlaget så placera dem på ett fat och strö över hackad valnöt.

Lycka till!
#1 - - Sussi:

Spännande. Har varken smakat eller hört talas om dom där kakorna, eller vad det är :)

Svar: Supermumsiga honungskakor!:)
Kattis

#2 - - jessy:

Men mums!

Svar: Kan jag lova!!
Kattis

#3 - - N:

Men oj så gott!

Svar: Verkligen!:)
Kattis

#4 - - my:

Bra tips :D

#5 - - Liene Svärd:

sv: Men alla tänker inte lika hehe.
Förstår. Man har inte tid för allt.

Vad intressant. Sån recept har jag aldrig provat innan.

#6 - - Znogge:

Låter spännande och gott! Kanske borde man testa...

Trevlig kväll!

#7 - - Alice Lindström:

omnooom vad gott det verkar vara!

Svar: Supergoda är dom!☺
Kattis

#8 - - MALIN:

Vad gott det ser ut :) Kram

#9 - - Emilie:

Ser supergott ut!

Svar: Det är det!:)
Kattis

#10 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

Åh detta måste testas :)

Svar: Rekommenderas varmt!:)
Kattis

#11 - - Fanny:

oh kul tips :D Ser inte helt fel ut ;)

Svar: Dom är väldigt goda kan jag säga!:)
Kattis

#12 - - Petra:

Sv jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att jag inte sover nånting på nätterna och när jag väl har somnat så vaknar jag upp alldeles kallsvettig och rädd får verkligen hoppas jag får någon kurator tid snart och hoppas verkligen jag får hjälp utav läkaren

#13 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Låter ju kanongott :)

Svar: Dom är jättegoda tycker jag!☺
Kattis

#14 - - Gabriella :

Låter väldigt gott och spännande!!

Svar: Så goda är dom!:)
Kattis

#15 - - ullie:

mmm gott det såg ut
ja tack bättre idag o bättre väder sol o blåsten nästan borta.
ja e trött så helg ska bli skönt

fin lördag söta du kram

#16 - - Lise buroy brevik :

Det så kjempegodt ut!:) Jeg har også en julekalender på bloggen min. Ta en titt, og melde deg på?

#17 - - Linnea Aurora:

Dessa låter extremt goda! Kanske kan.....tvinga..... någon att baka dessa åt mig, haha!

Svar: Haha ja, tvinga nån att baka för dom är goda!☺
Kattis

#18 - - Emma :

spännande :)

#19 - - moamedalicia.blogg.se:

Altså, ser helt gudomligt ut måste måste smaka. Ser dock rätt svårt ut att baka :O ❤️

Svar: Dom är supergoda tycker jag!😀
Kattis

#20 - - Emma Broberg :

Spännande läsning!

#21 - - Anita:

Gud så gott :D

#22 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Men mums vad gott! :)