Jul i Europa - Lucka 23 - Aperitif e primi

Mycket godsaker och lite grönsaker har det varit i denna kalender så därför låter vi Italien inspirera oss ännu lite mer när vi fyller på med de sista rätterna på vårt julbord. Och vi börjar med den enkla, fräsha och ack så goda Insalata caprese:
  • Tomater
  • Buffelmozzarella
  • Färsk basilika
  • Olivolja
  • Lite salt och svartpeppar
Skiva tomaterna och mozzarellan och lägg upp den på ett serveringsfat, varannan skiva tomat och varannan ost. Riv eller hacka lite basilika och lägg över, salta och peppra lite samt avsluta med att ringla olivolja över salladen. Färdig att servera...så gott!
 
Bilden är lånad från www.healthyfood.az
 
Ingen måltid är som bekant komplett utan lite pasta och julmaten är inget undantag så därför får den goda Tortellini in brodo runda av. Detta recept är för 4 personer och kan göras mer eller mindre komplicerat beroende på om du väljer att göra din egen pasta eller köper färsk och om du gör egen buljong av grönsaker eller använder koncentrat.
  • 2,5 liter grönsaksbuljong
  • 500 g färsk tortellini
  • Parmesanost
  • Salt
Om du vill göra din egen grönsaksbuljong så välj med fördel grönsaker som är i säsong då de ger bäst smak. Skala och hacka grönsakerna innan de läggs i en kastrull och täcks med vatten, salta och krydda om du vill med t.ex. kryddnejlika, pepparkorn och lagerblad. Koka tills grönsakerna är mjuka och sila sedan genom en finmaskig sil, häll tillbaka buljongen i kastrullen och koka upp igen.
 
När buljongen kokar tillsätter du tortellinin och kokar den enligt anvisningar på förpackningen (jag köper gärna min tortellini färsk). När pastan är färdig kan du riva ner lite parmesanost direkt i kastrullen eller låta varje person riva ner önskad mängd i sin tallrik. Tortellini in brodo serveras med fördel direkt.
 
Bilden är lånad från www.finedininglovers.it
#1 - - Liene Svärd:

sv: Ja gör det :) Jag har också haft tandställning, kanske därför jag fick så stora problem. Man måste typ sköta sina tänder extra noga. Har fortfarande en metalltråd bakom tänderna för att de inte ska återgå till sina ursprungliga ställningar. Men sen äter jag även för mycket kolhydrater.

Så gott!

#2 - - Natalia:

Mums med mozarella :D

#3 - - Emma :

Den första verkar för enkel men samtidigt rätt god. Det behöver inte vara så svårt alltid haha! :D

#4 - - Znogge:

Men visst är det så gott och det serveras ofta här hemma. Passar till allt eller bara till en skiva bröd.

Trevlig lillejulafton!

#5 - - Julia Svensson:

Åh vad gott!

#6 - - Linda:

Men mums!

#7 - - Ida Lindborg ♡:

åh så gott!

#8 - - JoJo:

men ååh så gott!! :D

#9 - - jessy:

Mums :D

#10 - - Sussi:

Tortellini åt jag ganska mycket förut men av någon anledning äts det inte längre..

Sv. haha ja det kanske var vätskenivån som var fel

God Jul

#11 - - moamedalicia.blogg.se:

tomater med mozarella altså, gudomligt. verkligen tummen upp.
svar: tack snälla för din fina kommentar i mitt inlägg <3 Om du skriver ner din födelsedag till mig så kan det faktiskt hända att ett kort ligger i din brevlåda då ;) vill önska dej en riktigt god jul <3

#12 - - Linda:

Mmm mozzarella o tomat inte fel alls!
Svar: Jaaa alltså jag har ju säkert ngt att ha på mig men alltid kul att hitta anledningar för att shoppa lite nytt!
Åh älskar Barcelona, förstår att du längtar jisses du åker ju snart!? Härligt med bra väder också. Nä 1 vecka kanske det blir då ifall vi åker dit, eller fredag-måndag :)
God Jul!

#13 - - elin:

Sv: Åh tack detsamma! Hoppas allt är toppen med dig? :)

#14 - - A M:

MUUUMS, älskar!
sv; Ja med gör det, verkligen! :D

#15 - - Amanda:

Så gott 😃

#16 - - Sara Ekman:

Mmmm gott!!!:)

#17 - - ullie:

oj ha ha skrev inte direkt o nu har ja glömt förlåt. Här görs nu skinka o kollar på uppesittar kväll samtidigt en annan film på kanal 11 .
ja ja inget stress det går i moro ändå
önskar nu att du får en fin dag o helg

#18 - - NICOLE:

Det första ser ju såå gott ut :D

#19 - - Henrik Olsson:

God jul! :)

#20 - - Erika:

Vill önska dig en superfin julafton, god jul! :)

#21 - - Julia Persson:

God jul :)

#22 - - marianne cargus:

Den tomat&mozrella salladen är ju så himla god, min sambo envisas med att den ska serveras ljummen (micro) så nu gör jag dem inte så ofta.
Tortellini klarar jag inte sen jag var gravid med yngsta sonen..tyvärr :(
Nu när kalendern är slut och jag har fått insikt om europeisk julmat håller jag nog mest på Spaniens och Frankrikes julbord...;)

Önskar dej en fin jul..

#23 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

ääälskar verkligen mozzarella och har alltid det på julbordet ;)