Jul i Europa - Lucka 6 - Langostinos

En viktig del av det spanska julbordet är sedan tidigare nämnt skaldjur och i många familjer just langostinos, eller tigerräkor som vi säger i Sverige. Dessa räkor kan stekas, grillas eller friteras, individuellt eller på spätt, och nedan enkla recept är bara ett förslag på tillagning.
 
Bild lånad från www.fiskkillen.se
 
Till ca 4 tapasportioner:
  • 500g råa, oskalade tigerräkor
  • grovsalt
  • 1/2-1 dl olivolja
  • 1 citron
  • klippt bladpersilja till garnering
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 dl vitt vin
 Bild lånad från www.keyword-suggestions.com
 
Tillagning:
  1. Häll olivoljan i en stekpanna och hetta upp. Tillsätt sedan 2 pressade vitlöksklyftor.
  2. Lägg i räkorna och stek dem i max 1 minut på varje sida.
  3. Pressa sedan över halva citronen och häll över vinet. Rör om och ta sedan pannan från plattan.
  4. Lägg upp räkorna och garnera med persiljan. Skär upp resten av citronen i mindre bitar så den enkelt kan pressas över räkorna om så önskas.
Njut!
23 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Julfirande, Julkalender, Julmat, Skaldjur, Spansk jul, Tigerräkor
#1 - - Znogge:

Julmat helt i min smak för en gång skull :D

#2 - - Sara Ekman:

Mums så gott, älskar skaldjur :)

#3 - - Frida:

Ja jag brukar ha svårt att hitta serien som jag gillar men denna fastnade jag verkligen i.
men åååh vad gott det ser ut!!

#4 - - Sarah:

åh tack =)

#5 - - Emma :

Synd man inte gillar skaldjur :P

#6 - - marianne:

Mmmm så gott, jag har ju tydligen firat jul på fel plats. undrar vad familjen tycker om jag skulle införa den den spanska och franska julmaten hos oss?!

#7 - - Carolina Thoor:

Gott. Sällan vi dock äter sådant till julen. Då räkor, vanliga handskalade. Men det är jätte gott för det! :D

Sv; ja, jag hoppas på det. Lite ändring blir det, då vi ska hem till min svärfar istället för min familj plus att eventuellt blir det inte den restaurangen som vi hade planerat. Men oavsett är jag faktiskt nöjd, spelar absolut ingen roll om det blir en pizzeria eller en lite finare restaurang. Bara jag får fira den med min underbara pojkvän så är jag nöjd! :)

Jaså. Då förstår jag! :)

#8 - - Henrik Olsson:

Just skaldjur är ingen stor favorit hos mig, bortsett från någon enstaka räkmacka :)

#9 - - Sandra:

Åh det ser supergott ut!

#10 - - Amanda:

Mums!!

#11 - - Tilda:

Ser jättegott ut! <3

#12 - - Tuva Björnwall:

åh mums!!

#13 - - NICOLE:

Mums, det är ju såå himlans gott med skaldjur :D

#14 - - Veiken:

Jag köper det direkt. Toppen med langostinos på julbordet! :)

Svar: Eller hur!? Härlig kontrast till vår julmat
Kattis

#15 - - Natalia:

Men så gott!

#16 - - Fanny:

såg ordet "langos" och kom å tänka på när jag jobbade på langosvagnen på olika festivaler å serverade mat ;) Fick en härlig throwback :D

Svar: Haha härligt!😀
Kattis

#17 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Mums ser riktigt gott ut :D. Ska testa detta :)

#18 - - Julia Persson:

Gud va gott!

#19 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet :

Lät jättegott :)

#20 - - Gabriella :

Låter väldigt gott!!

#21 - - jessy:

Men gud va gott!!

#22 - - Petra:

Gott det ser ut

Sv ja får hoppas det är några som nappar på bloggträffen

#23 - - LIV RINGSTRÖM:

Äter inte sånt själv men det såg ju gott ut! för övrigt är det en väldigt uppskattat lucka / kalender! :)