Jul i Europa - Lucka 8 - Kålrotslåda

Som ni redan vet så finns det många likheter med vårt eget julbord och det finska men att finnarna gillar sina lådor i olika form och en av de vanligaste och enklare att göra är Kålrotslådan. Eftersom jag har en svärmor från Finland så brukar denna finnas med varje jul och jag ska säga att jag gillar hennes lådor!:)
 
Du behöver:
  • 700g kålrot
  • 1 liter vatten
  • 1 tärning köttbuljong
  • 5 korn kryddpeppar
  • 10 vitpepparkorn
  • 2 nejlikor
  • 2 lagerblad
  • 1 klick smör
  • 2-3 msk ströbröd
Bild lånad från www.lantagg.se
Tillagning:
  1. Skala och dela kålroten till mindre bitar. Lägg i en kastrull och fyll på med vatten så det täcker. Smula i buljongen och lägg kryddorna i en tesil. Koka kålroten till den är mjuk, ca 10-15 minuter.
  2. Ta bort silen och slå av spadet – spara förslagsvis och gör en soppa. Mosa kålroten och rör i en smörklick. Skeda ut kålrotsmoset i en gratängform och strö över ströbröd. Ställ in i 250° 10-15 minuter för att ge den färg – se till så den inte bränns.

Enkelt va?
34 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Finland, Finsk jul, Julfirande, Julkalender, Julmat
#1 - - znogge:

Låter som en rätt för mig! Gillar när det finns vegetariska alternativ på julbordet!

Ha en bra dag och en trevlig julmiddag i kväll :D

#2 - - Sara Ekman:

Gott :)

#3 - - Natalia:

Så gott :D

#4 - - Linda:

Tack för receptet :-)

#5 - - Emma:

🎅 Bolmgrens Julkalender 2016 🎅
Lucka 8 är nu öppen! Idag kan du vinna en filt, inte mindre än ifrån elodiedetails 😍 Delta gärna! ❤️

#6 - - marianne:

Det var ett för mej, nytt recept, men jag antar att det varierar från de olika delarna av Finland?!
Den som jag gör är det både grädde (lite) och sirap i, men för övrigt är det samma...

Jag bor i en trollskog ;)

#7 - - Elin reser:

Jag har nog aldrig ätit kålrotslåda men jag gillar kålrot. Kanske borde jag ta och testa det här receptet. :)

Tack för tipset och ha en fortsatt fin dag!

#8 - - ullie:

ja men det såg gott ut
visste inte att de va så lika våra bord :D
kram o fin torsdag

#9 - - Jessica Högberg:

Enkelt och gott!!

Svar: Verkligen!:D
Kattis

#10 - - MartinaOlsson:

Hej! Jag vill bara tipsa dig om att lucka 8 i min julkalender nu är öppen :) I dagens lucka kan du vinna två stycken supersnygga matta liquid lipsticks från märket Color Kill! Låter detta som någonting för dig? Klicka då på länken här nedan för att vara med och tävla :)
http://martinaolsson.myshowroom.se/63869/julkalender-lucka-8-5/
(en ny lucka öppnas varje dag klockan 11.00 t.o.m. den 24:e december)

#11 - - MALIN:

Vad gott det ser ut! Kul med recept :) Kram

#12 - - Ida Lindborg ♡:

Åh vad gott!

#13 - - Amanda:

Åh vad gott :D

#14 - - Petra:

sv jag är snart 24 år och tänker på döden.

Jag är livrädd när ja ska sova att jag inte ska vaknar upp nästa dag så därför jag sover fruktansvärt dåligt tror jag som jag nämnde i bloggen tidigare.

jag ringde och kollade hur långt jag var i kö men står tyvärr längst ner i kön har väntat på 2 månader får hoppas jag får en kallelser snart till kuratorn.


aha okej tyvärr går det inte fortare tror jag inte

#15 - - Erika:

Det låter intressant, säkert jättegod också! ;)

#16 - - Veiken:

Eftersom jag gillar kålrötter borde det vara enkelt att ha den på vårt svenska julbord också.

#17 - - ISA:

Men åh, det såg ju SÅ gott ut, även om kålrot inte låter megasmarrigt ;)

#18 - - Carolina Thoor:

Aldrig ätit, tror jag, men låter gott!

Sv; tack ska du ha! Jo tack, vårt firande blev jätte mysigt och jätte trevligt! :D
Nej, det var lite det jag tänkte. Men det är så gott och äter det så ofta, så gör mig inget hihi! :D

#19 - - Julia Persson:

Åh måste testa det där!

#20 - - Tuva Björnwall:

gott :D

#21 - - Henrik Olsson:

Det är något jag aldrig har ätit :)

#22 - - moamedalicia.blogg.se:

guuuud smakar säkert gudomligt gott <3

#23 - - Beatrice Jakobsson - Fotograf :

Mums vad gott! :)

#24 - - NICOLE:

Kul att du gillar de! Jag känner mig aningens skeptisk men vem vet :)

#25 - - Sarah:

aaa det är det

#26 - - Erika:

Det lät minsann gott också :)

#27 - - Tilda Barkselius:

Det lät otroligt intressant :)

#28 - - Boel:

Niiice :D

#29 - - Gabriella :

Låter väldigt spännande!!

#30 - - Fanny:

Är inget fan av denna måltid tyvärr men kul att det finns på deras julbord. Visste inte jag?! :D

#31 - - Sussi:

Kålrotslåda har jag aldrig provat gjort. Det får bli att man tester någon gång :)

#32 - - Ellen Gräntz:

Oj vilken spännande rätt! Det där ska jag testa fast byta ut till grönsaksbuljong.

#33 - - Susanna:

Mmm så gott! Tack för recept!

Svar: ☺ kul att du gillar det!
Kattis

#34 - - Anita:

Spännande :D