Resetips 2 - Rom - Mat

Så jag tänkte inleda mattipsen med ett generellt inlägg om maten i Rom, som för övrigt kan vara allt ifrån otroligt underbar god till bläää och dyr.
 
 
För er som inte vet så består ofta en italienska menyn av förrätt, varmrätt 1, varmrätt 2 och efterrätt där förrätten ofta är åt grönsakshållet och varmrätt 1 är pasta. Varmrätt 2 är kött eller fisk och efterrätten...ja, den tror jag ni har koll på. ;) inget konstigt med menyn kanske men det som är bra att veta är att 95 % av alla kött- och fiskrätter inkluderar inget på sidan av utan man måste beställa till potatis, sallad eller vad man nu vill ha. På många restauranger finns självklart pizza att beställa också och står man ut med att äta pizza och pasta under hela vistelsen så kan man komma undan med 10-15 euro/person per måltid. Annars så ska man räkna med att lägga lite pengar på maten när man är här då de flesta kött- och fiskrätterna går på 15-25 euro...och man blir inte helt mätt på bara det. Men enligt min mening är maten något som är värt att lägga pengar på! :)
 
 
Men trots all god mat och trevligt folk är mitt råd att kolla upp lite restauranger på t.ex. Tripadvisor innan ni sätter er och äter. Det är inte alltid maten som kan fela utan tyvärr har många restauranger i närheten av turiststråken lagt till med taskig attityd och extra skatter som de lägger till på notan.
 
 
Detta var ett lysande exempel på en restaurang vi tyckte såg jättemysig ut men efter att ha kollat Tripadvisor blev vi varse om att detta ställe lägger till 10 % på notan och kallar det service samt att kvaliteten på maten varierar mycket. Vilket ledde till att vi struntade i att gå hit. Vi gick till andra bra ställen dock men för att detta inte ska bli ett superduper långt inlägg så kommer jag skriva ett inlägg för varje restaurang som är värd att nämna.
 
Ett sista tips innan jag lämnar er för denna gång är dessa underbara pizzaslicer som går att köpa för ca 4 euro styck lite överrallt i Rom. Perfekta mellanmål när man är ute och ser sig omkring!:)
 
 
 
#1 - - Annie:

Underbart härliga bilder :)

Kram

Svar: Tack så mycket!:D Kram
Kattis

#2 - - Jessy:

Åh, gud va mycket gott :D

Svar: I knooow!:D
Kattis

#3 - - Linnea Aurora:

Åh, pizzaslices är det bästa någonsin!

Svar: Sååå gott!!:D
Kattis

#4 - - Tuva Björnwall:

åh mums!!

#5 - - Lis Mari:

sv: Precis det är ju en enkel uppoffring att göra liksom :D

#6 - - Cajsa Lindahl:

Hehe jo det har blivit en ordentlig samling med tiden. xD Försöker att rensa nu och då dock så att jag bara har smycken som jag använder. Gör samma med smink och sånt också. Min syster får nytt av mig nästan varje gång vi ses...xD

#7 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh låter jättehärligt :D. Blir säkert gott :).

#8 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh låter jättehärligt :D. Är säkert gott :).

#9 - - Sarah:

Gott me pizza :)

Svar: Mycket!:D
Kattis

#10 - - Ida Lindborg ♡:

vilket bra inlägg! :D

Svar: Tack så mycket!:D
Kattis

#11 - - MartinaOlsson:

sv; tackar! :)

#12 - - linah:

häftigt!!

Svar: :)
Kattis

#13 - - ISABELLA:

Så härligt det verkar! :)

#14 - - Veiken:

Det är inte lätt att veta vilken restaurang man ska välja om man är ny, så bra tips är toppen! Läckra bilder förresten!

Svar: Tackar så mycket!:)
Kattis

#15 - - Days by Johanna:

Härliga bilder =)

#16 - - Ida:

Ser ut som de var en hel del gott :)

Svar: Det var det också!:)
Kattis

#17 - - Sarah:

tack =)

#18 - - Linda:

Alltid svårt med mat när man är utomlands tycker jag;)
Brukar bli en del öl med såklart;)

Svar: Ja tyckte det med annars så brukar jag inte orka hålla på med listor;)