Resetips - Parga - Panagia

Ni kommer väl ihåg tävlingen jag hade här innan resan till Parga? Där det rätta svaret var Panagia som är denna ö precis utanför kusten. Eftersom det var badtemp i vattnet så tog jag mig självklart både en och två simturer ut till ön och min lilla vattentäta kamera fick följa med åtminstone en av gångerna.
 
Kolla in utsikten över staden och hamnen från ön!
 
Men måste erkänna att jag fick en lite creepy känsla när jag klev i land på denna ö. På ön finns två äldre kyrkor och resterna av en borg som användes för att försvara sig mot attacker från havs. Precis som den större borgen på fastlandet kan du promenera hela vägen upp men var försiktig med vart du sätter fötterna så du inte snubblar och gör dig illa.
 
Känslan av att ön har en lång historia som inte alltid varit lycklig var rätt tydlig för mig och det kändes nästan som du vandrade brevid döden...utan att det nödvändigtvis var negativt.
 
Större delen av ön var täckt av dessa små vackra blommor...någon som vet vad de heter?
 
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Har aldrig sett dessa blommor, men de ser verkligen härliga ut där de tittar fram <3 <3

#2 - - Anita:

Men oj vilka söta blommor... Liknar nästan Cyklamen :)

Svar: Du har nog helt rätt i det!☺
Kattis

#3 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Såg verkligen underbart ut :)

Svar:
Kattis

#4 - - Julia:

vad fint det är :)

Svar:
Kattis

#5 - - Znogge:

Vissa platser förmedlar väldigt tydliga känslor som inte går att bortse ifrån. Så är det bara. Kommer vi till Parga så ska jag i alla fall göra simturen!

Ha en bra fredag!

Svar: Det tycker jag verkligen du ska göra!☺
Kattis

#6 - - Tove Arvidsson:

vill resa typ nununununu!!!

Svar: Hehe förstår det!☺
Kattis

#7 - - Johanna:

Åhh vilka fina bilder! Ser så fint ut!

Svar: Tackar!😊
Kattis

#8 - - Tuva Björnwall:

men så fint!

Svar:
Kattis

#9 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh vilken idyll :). Man får sån lust att resa och lämna Sverige så fort man besöker din blogg :).

Svar: Härligt att höra!☺
Kattis

#10 - - jessy:

SV: Haha nej det tycker jag inte, robin är bara lite känslig hahah :D

Svar: Haha
Kattis

#11 - - Sandra:

Men åh va vackert!! Jag älskar gamla ruiner och kyrkor! Vet tyvärr inte vad blomman heter

Svar: Jag med!☺ som det låter på andra läsare så verkar blommorna vara cyklamen!
Kattis

#12 - - Tilda Barkselius:

Såg otroligt vackert ut!!

Svar:
Kattis

#13 - - My:

Så fint!!

Svar:
Kattis

#14 - - Julia Jansson:

så himla fina bilder! verkar underbart!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#15 - - Heléna:

Så vackra bilder! Blomman är vild cyklamen :D Kram <3

Svar: Tackar och tack för infon! Nu slipper jag fundera nå mer på det!☺ Kram
Kattis

#16 - - Julia Johansson:

Jättefint :D

Svar: :D
Kattis

#17 - - Jessica Högberg:

Vackra bilder!
Låter som en toppenhärlig utflykt

Svar: Tackar!☺
Kattis

#18 - - Amanda:

Låter lite smått creepy! Men vackert var det i alla fall :)

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#19 - - Julia Svensson:

Åh så fina bilder!

Svar: Tackar!😊
Kattis

#20 - - Henrik Olsson:

Riktigt fina bilder! :)

Svar: Tack snälla!☺
Kattis

#21 - - Linda:

åååå vad häftigt!! LÄckert! Ser nästan ut som små krokusar men ändå inte, finns en inne krukväxt som liknar dom där!!
Svar: Ja alltså OM det nu är så att den personen stör sig såpass mycket på allt, så kan hon väl konfrontera den personen då, men icke, så jäkla fegt då tar hon upp detta i denna jäkla gruppen för att få medhåll. Hade hon vågat ta det med personen direkt av alla dessa hon stör sig på och klankar ned på, så hade hon inte varit populär. Så det är väl detta hon fattar förmodligen. Men varför har vissa den egenskapen och behovet undrar jag. Förmodligen för att personen i fråga inte mår bra, eller ja för lite att göra? Måste hitta ngt att diskutera för att känna sig viktig. Jag har släppt det men OM jag ngn gång träffar denna personen så skall det bli kul att se reaktionen när jag konfronterar henne på plats;)
Ja det är kort med 1 vecka oavsett såklart, om man inte är på charter,hehe.

#22 - - Alice:

MEN så fint!!!!

Svar: 😀
Kattis

#23 - - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Mysig liten ö! Men ändå obehagligt när man får en konstig känsla 😬.
Vet inte om det är rätt men blomman påminner om cyklamen :).

Svar; ja jätteskoj att jag ändå fått så bra respons från företag :). Hoppas givetvis på att jag hinner tillsätta de fyra sista platserna :)

Svar: Du verkar ha helt rätt i din gissning på cyklamen....vad jag kan se på google iaf!😋
Kattis

#24 - - Fanny:

oj vilket häftigt ställe ändå!

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#25 - - Gabriella :

Såå fint!!

Svar:
Kattis

#26 - - Lillgarden:

Men så fräckt att kunna simma ut så till en ö, men samtidigt lite läskigt...

Blommorna har jag inte en aning om vad dom heter men påminner lite om dom som man sätter utomhus nu, cyklamen(stavning?!)

Sv: Tack! Skönt när det flyter på lite.
Nu nästa vecka är det dags för nästa steg på simskolan, ska bli spännande!

Ha en fin helg!

Svar: Cyklamen verkar vara helt rätt enligt andra läsare också!:)
Kattis

#27 - - Linda:

Jag besökte Parga när jag var runt 10-12 år om jag inte minns helt. Men jag tyckte verkligen att det var otroligt vackert!

Svar: Det är otroligt vackert!😀
Kattis