Ni frågade så jag tänkte svara

Visst är det lite lättare att kliva upp såhär en fredag när man vet att det endast är några timmars jobb kvar innan en 3-dagars helg? Innan vi drar till jobbet eller tar helg så lade jag märke till att ni ställt några frågor i tidigare inlägg så tänkte att jag kunde svara på dem i ett inlägg istället för bara i kommentarer så vi kör på det nu tycker jag.
 
Linnea undrade när nästa resa blir och svaret på det är om 48 dagar, alltså i mitten på juni är det dags för nästa resa. Känns hur långt som helst dit just nu med vet att det kommer gå rätt fort ändå.
 
Elin undrade vad jag tycker om att flyga. Som liten älskade jag verkligen att flyga men ju äldre jag blivit dessto tråkigare tycker jag att det blir. Nu för tiden känns det mer som nödvändigt ont för att nå resmålet. Jag har aldrig varit rädd eller orolig för att flyga och kan fortfarande ibland känna lite mysigt pirr i maggropen vid start, men det bästa är ändå att få kliva av planet och känna äkta medelhavsvärme slå mot en. Nu är jag lite nyfiken, vad tycker ni om att flyga? Är några av er rädda? Kan ni sova på flyg?
 
Åsa undrade sedan om jag upplever någon skillnad när det gäller gränsövervakning nu jämfört med hur det var på flygplatser förr. Märker jag av att det inträffat terrordåd och är människor mer försiktiga nu för tiden? Det korta svaret på detta är att ja, visst märker jag en viss skillnad om jag jämför med ett par år sedan. När du åker till Frankrike nu (som varit ganska hårt ansatt av terror) måste du styrka ditt medborgarskap, det innebär att du måste visa ditt pass i både Sverige och Frankrike trots att du reser inom EU. På flera europeiska flygplatser finns även ökad närvaro av beväpnad polis/militär nu för tiden och på Arlanda upplever jag att det är tätare stickkontroller vid säkerhetskontrollen för både sprängämnen och droger. I de stora städerna råder viss ökad säkerhet vid större sammankomster, som exempel var det hög närvaro av beväpnade poliser vid nyårsfirandet i Barcelona och hela torget var inramat av betongsuggor för att hindra all form av trafik. Vad gäller "vanligt" folk så märker jag inte av någon skillnad utan de flesta är lika öppna och vänliga som förut. Däremot har jag uppmärksammat en del beteenden hos folk på flygplatser nu för tiden, folk reagerar starkare på "udda" beteenden och framförallt om det är en man från vissa nationaliteter. Det märks att det gör människor mer oroliga nu för tiden än tidigare.
 
Terror har inte gjort mig rädd för att resa men jag kanske tänker till lite extra på resmål nu, tänker ni annorlunda nu än tidigare?
#1 - - Netti Starby:

Vad kul att du lyfter frågorna i ett inlägg och ha en fin dag! <3 Kramis

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Riktigt intressant läsning! :) Tyvärr måste man nästan anpassa sitt resande efter hur det ser ut i länderna idag. Egypten har länge varit ett favoritresemål som jag och min familj besökt många gånger, men nu vågar vi ärligt inte åka tillbaka i och med att det är så fruktansvärt oroligt i landet och bombdåd var och varannan dag :(

#3 - - J:

Fina bilder!!

Svar: Tackar!☺
Kattis

#4 - - Matilda Berlin:

Min pappa är pilot, så jag har flugit rätt så mycket i mitt liv =) Har aldrig några problem med att flyga, bortsett från att jag blir sjuuukt rastlös, haha! Och kommer det turbulens sitter jag bara och skrattar som om det vore en berg-och-dalbana =)

Svar: Då förstår jag att du är en van flygare!:)
Kattis

#5 - - Linda:

Åh vilket härligt inlägg med dessa frågor och svar <3

#6 - - znogge:

Jag har varit vansinnigt rädd för att flyga och flög inte på många år. För åtta år sedan bestämde jag mig för att nu får det vara nog och bestämde mig för att flyga igen. Första gången var pirrigt men det gick. Sedan dess har vi flugit tre fyra gånger per år och jag har även flugit själv flera gånger. Mitt rekord är när jag själv flög till Brasilien för att hälsa på sonen.

Numera ser jag det som något nödvändigt ont, en transportsträcka för att nå resmålet.

Kram och trevlig långhelg!

#7 - - Bella:

Vad spännande med en resa så nära! Ta med mig i resväskan ;)

Svar: Absolut! Hojtar till när det är dags att packa!😉
Kattis

#8 - - Annie:

Men vad kul att det blir en resa snart igen för er! :)
Nu var det ju väld längesen jag var på resa, men jag gillar verkligen att flyga :) och får det där pirret i magen ;)

Jag tänker nog ganska lika som dig ang terror och resor :)

Hoppas du får en fin fredag<3

#9 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag är flygrädd, men det är mest det där med bristande kontroll och att jag faktiskt blir flygsjuk ibland. Hemskt. Jag är inte rädd för terrorism, det oroar mig inte överhuvudtaget.

#10 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Eller klart jag OROAR mig som i empatiskt och som i att jag ju ser via nyhetsmedier att det kryper närmare och närmare. Men jag oroar mig inte över det på flygplan och sådant.

#11 - - Elin:

men så kul att du svarade! Ja, alltså jag är ganska rädd för att flyga, jag är så höjd rädd, det värsta är starten när man sugs bakåt. Ush!! men när man väl är där uppe så är det ganska härligt!! Jag ska flyga snart igen så hoppas att jag klarar det! Sova på plan har jag inte haft några problem med som tur är!

#12 - - Frida:

Ja det ska bli riktigt kul att se hur videon blir :)
Håller med om flygningen, tycker också att det är riktigt tråkigt att flyga nu för tiden :P

#13 - - Moa Kandelin:

Vad mysigt med resor :)

#14 - - Henrik Olsson:

Ja, det är inte så konstigt att säkerheten skärpts med tanke på allt som hänt! :/

#15 - - Anonym:

Själv är jag super flygrädd och vill helst inte flyga!!! Men man måste ju för att komma iväg :P

Svar: Ja men det är ju lite så tyvärr! Trist att du lider av flygrädsla men starkt att flyga ändå!☺
Kattis

#16 - - Natalia:

Intressant att läsa :D

#17 - - Julia Persson:

Va roligt med resa snart igen ;)

Svar: Verkligen!☺
Kattis

#18 - - elin:

Så fina bilder! hoppas du får en toppen bra dag<3

Svar: Tackar!☺
Kattis

#19 - - Biggeros:

Visst ser man förändringar på flygplatserna. Jag har även lagt märke på Malagas flygplats att de står säkerhetspoliser utomhus som är tungt beväpnade. Säkerhetskontrollerna är tuffare.
Annars tycker jag om att flyga men jag har svårt att sova på planet. Trevlig fredag/ kram

#20 - - JoJo:

kul att du ska resa snart igen. vart bär det av då? :)

#21 - - Gabriella :

Roligt att läsa dina svar, och åh så kul att du har en resa framför dig!! Jag ska resa om 51 dagar så ungefär samtidigt 😃

#22 - - Erika:

Jag är inte rädd för att flyga, kan också precis som du tycka det är tråkigt, men det är ett måste om man ska ta sig dit man vill. Sedan mår jag ganska illa av det också, trots åksjuketabletter :P

Svar: Drygt med illamående pga av flygningen!
Kattis

#23 - - Marianne :

Jag älskar att flyga, men det blir ju inte så ofta för men del...

Försvann min kommentar till förra inlägget med kakorna?

Hoppas du fpr en fin ledighet,
Kram

#24 - - Jennifer Queen:

Så härliga bilder :)

Svar: Tackar!☺
Kattis

#25 - - Tilda Barkselius:

Otroligt intressant att få läsa dina svar!

Svar: Tack vad roligt att höra!☺
Kattis

#26 - - Lillgarden:

Jag har bara rest utomlands en gång i livet. Till Cypern med min mamma. Minns inte jätte mycket men vet att jag fick öroninflamation och att vi åt god mat iallafall.

SV: Tack! Är verkligen en kul period nu!
Hoppas på en pigg tisdag, haha!
Ha en fin helg!

#27 - - Anita:

Sista bilden gillade jag starkt... Så fridfull! Vi har själv haft segelbåt och seglat nere i Europa!

Svar: Åh segla i Medelhavet skulle vara riktigt trevligt!:D
Kattis

#28 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Så spännande och intressant att läsa verkligen :)