24 sanningar - Lucka 11 - Jag kan inte äta mitt favoritprotein

Skaldjur är ju både ett väldigt och gott och smidigt protein att äta, i alla fall räkor tycker jag eftersom det är i stort sett det enda skaldjur jag ätit. Jag provade kräftor en gång men var inte så imponerad måste jag erkänna, men det kan också bero på att spydde hela natten efteråt som jag endast kommer ihåg det som något negativt. Japp, jag är allergisk mot skaldjur och då framförallt räkor. Denna typ av allergi är lurig på det sättet att den växer sig starkare ju äldre du blir så det tog flera år av räkätande innan vi började ana att något var på tok. Det började med att jag spydde vid 6 års ålder efter att ha ätit räkor med mamma på kvällen och sedan samma sak efter en kräftskiva samma år så då blev det en paus. Efter ett par år provade jag äta en räka från en pizza och fick då andningssvårigheter under ca 30 min. Sedan dess har jag gjort tre allergitest som alla visar behovet av en adrenalinspruta i väskan när jag är ute och äter. Något som jag ibland slarvar lite med men jag är istället väldigt nog med att ställa kontrollfrågor på restauranger när något är osäkert. Helt ärligt är jag än idag lite sur över denna allergi och kommer nog alltid att vara det, det är frustrerande att verkligen inte kunna äta något man tycker är så gott.
 
Jag inser plötsligt att jag faktiskt just avslöjat ett väldigt bra sätt att ha ihjäl mig på men jag hoppas ingen av er har för avsikt att använda det. Jag menar "death by prawn" känns ju lite löjligt men om det skulle hända som hoppas jag verkligen att det är den godaste räkrätten någonsin som får avsluta mitt liv. Ha en fin måndag!
19 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Allergi, Jul, Julgran, Julkalender, Räkor
#1 - - åsa i åsele:

Huvva. Vet inte hur ofta räkor i nån form finns med som ingrediens i mat men... tänker mest om det kan finnas som dold ingrediens?

Vet ju hur det är att vara allergisk så...

Ha en fin måndag, kram

#2 - - znogge:

Allergier är luriga och ställer till det en hel del. Vår son tål inte nötter så man får vara försiktig.

Kram

#3 - - MALIN:

Hoppas du får en jättefin måndag! Kram

#4 - - Pink Unicorn Metalhead:

Tack så mkt det hoppas jag med :)
Men usch stackare! Min bästa vän och min lillasyster blev båda allergiska mot skaldjur under deras tonår, sen efter massor av år så växte det bort.

#5 - - Marianne :

Men ååå din stackare, det måste vara såå jpbbigt med matallergi, särskilt om man tycker det är gott,
men kan du vara bredvid någon som äter skaldjur?

Min systerdotter ör så himla allergisk mot fisk att vi inte ens kan äta det vid samma bord utomhus...vet inte om det gäller skaldjur också, men kyckling går också bort då de ofta matats mef fiskmjöl....och nu svävade jag ut som vanligt...haha
Ha en fin dag,
Kram

#6 - - Norahsmamma:

Rolig du är..”avslöjade ett sätt att ha ihjäl mig” ...kram

#7 - - Znogge:

Testar bara...

Svar: Okidoki!:P
Kattis

#8 - - Julia:

Kul läsning :)

#9 - - Amanda:

Men åh vad tråkigt att du är allergisk, älskar skaldjur! <3

#10 - - Annie:

Haha du är rolig :) gillar att du får med lite humor i inlägget också ;)
Såklart inte<3
Trist dock att du är allergisk mot nåt du gillar.

Hoppas Du får en fin kväll :)

Kramar

#11 - - Louise:

Åh nej va tråkigt :/

#12 - - Jennifer:

Jag ÄLSKAR räkor :D

#13 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Åh fy :(. Födoämnesallergier är läskiga :(. Själv tål jag inte nötter är riktigt läskigt det med, inte lök heller men reagerar inte lika på lök som mot nötter.

#14 - - Sara Ekman:

Men åh vad tråkigt, räkor som är så gott :(

#15 - - NICOLE:

Åhnej få vad tråkigt med allergi.. Jag älskar skaldjur :D

#16 - - ullie:

nej men åhh gumman inte skoj !!

#17 - - ullie:

men oj försvann det ja skrev ??

usch du får va rädd om dej så inget händer <3

#18 - - Linnéa:

Sååå fin kula <3.

Nja, engelsmannen åker hem idag, för gott. Så igår så bestämde vi oss för att ses. Blev "mys" från 29-23:30

#19 - - Pauline Hurtig:

åh nej vad tråkigt! haha hoppas verkligen ingen använder det för att ha ihjäl dig xD