24 sanningar - Lucka 6 - Jag är värdelös på att ta emot komplimanger

Pinsamt att erkänna faktiskt men jag är verkligen jättedålig på att ta emot komplimanger och beröm. Jag viftar ofta bort det och säger något i stil med att "det var väl inget" eller "ja, men även andra hjälpte till". Ett beteende som inte bara är otacksamt mot mig själv utan även mot den person som brytt sig om att visa uppskattning. Jag vet verkligen inte varför detta är så svårt för mig men det är något jag jobbar på för att bli bättre. Det är ju rätt dumt att förminska sina egna bedrifter istället för att vara stolt över dem.
 
Generellt tänker även många av oss positiva tankar om andra dagligen men vi är få som faktiskt yttrar dem högt då. Så genom att tacka för en komplimang vi får så uppmuntrar vi ju personen att fortsätta ge dem. Själv är jag mycket bättre på att ge andra beröm än att ta emot det. Hur bra är du på att ge och ta emot beröm?
21 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Beteende, Glögg, Jul, Julkalender
#1 - - Netti Starby:

Jag känner igen mig och har också svårt att ta emot komplimanger :-D Kramis

#2 - - Znogge:

Tyvärr tror jag att det är ett vanligt fenomen att vi är bättre på att ge beröm än på att ta emot det. Jag kan själv känna igen mig i det som du beskriver så jag undrar om det är ett kvinnligt fenomen? Självklart borde vi stolt sträcka på oss för alla är vi verkligen bra på något.

Kram och trevlig onsdag!

#3 - - emelie andersson:

jag är precis likadan där, jag har så svårt att ta emot det :)

#4 - - Julia:

Fina muggar :)

#5 - - Sara Ekman:

Jag blir alltid glad o säger tack bara :)

Svar: Helt rätt!☺
Kattis

#6 - - Alice Lindström:

Vilka fina koppar!

#7 - - Louise:

DÅ är vi två är sämst på att ta emot komplimanger :P

#8 - - Sussi:

Det där har jag fått påpekat för mig massvis med gånger. Jag är likadan. Har fått uppmaningen att bara säga tack och inte försöka prata bort komplimangerna så nu försöker jag det :)
Får väl ge samma råd till dig nu. Säg bara TACK haha

#9 - - Johanna Utterberg:

Åh jag är lite likadan, men har blivit bättre på det senaste åren. :) Hade jättesvårt att tro och ta emot komplimanger förut och det gällde även gåvor och annat, jag blev ofta väldigt generad i såna stunder!

#10 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Ja, det är inte lätt att ta emot komplimanger alla gånger! :/

#11 - - Marianne :

Vi är nog väldigt många som behöver träna på att ta emot komplimanger.....tror jag nyss skrev ett inlägg om det?!

Kram

(Försvann min kommentar i förra inlägget? )

#12 - - Travel with Malin:

Det du skriver är så sant och stämmer så bra in på mig med! Jag har börjat öva på att rätt och slätt säga tack om jag får en komplimang!

#13 - - NATALIA:

Bättre på att ge än ta :)

#14 - - amanda:

Känner verkligen igen mig såå mycket!! Kan verkligen inte ta emot några komplimanger haha :(

#15 - - Linnéa:

Hihi, ja men visst är tröjorna fina - ska kika in om jag kan hitta nån i butik :)

#16 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Åhh det är jag med, men jag börjar bli bättre på det :) Är nog en träningssak. Kram och tack för gratulationen.

#17 - - Annie:

Ja det är nog rätt vanligt att det är så tror jag ;)
Tycker själv att jag är rätt bra på att ge beröm :) Ta emot kan nog vara lite svårare men är nog ändå lite bättre på det nu ;)

Ha en fin kväll<3

Kram

#18 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Åh sån är jag med :). Känner väl igen mig i sånt :)

#19 - - NICOLE:

Sån är jag med.. egentligen borde en bara sträcka på sig :)

#20 - - Pauline Hurtig:

känner igen mig!

#21 - - MALINDENISE:

Fina koppar!

Svar: Tackar!:)
Kattis