24 sanningar - Lucka 8 - Genuint skräckslagen för spindlar

Det är få saker jag kan säga att jag faktiskt är rädd för men spindlar är verkligen en av dem, bara genom att skriva detta får jag lätt hjärtklappning. Alla deras ben ger mig kalla kårar och framkallar nästan ett illamående. Jag har ett starkt minne från när jag var runt 10 år gammal och satt på golvet i mitt rum och lekte. Jag kommer inte ihåg vad jag lekte men jag kommer ihåg spindeln som tagit sig in genom fönstret och kom krypandes på golvet under mitt ena ben. Jag skrek högt och under flera andetag innan mina föräldrar kom springandes, pappa fick sen ta hand om det äckliga krypet. Ingen av dem förstod varför jag skrikit som en stucken gris och jag kan själv tycka att denna rädsla känns lite irrationell. Men eftersom den inte hindrar mig i min vardag så har jag heller inte gjort något för att minska den. Det brukar ju alltid finnas någon annan som kan ta hand om problemet i närheten. Har du någon irrationell rädsla?
 
22 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: 24 Sanningar, Jul, Julkalender, Pepparkaka, Rädsla
#1 - - Znogge:

Min syster lider av spindelfobi så jag vet hur det är...

Kram

#2 - - Sara Ekman:

Mmm, spindlar är ju inte favoritdjuret direkt :P

#3 - - natalia:

Det är precis likadant för mig! Usch!

#4 - - emelie andersson:

Usch, jag hatar spindlar och vill verkligen inte ha något med dem att göra ;)

#5 - - Alice Lindström:

usch för spindlar!

#6 - - Julia:

Ha en bra fredag<3

#7 - - Marianne:

Spindlar är min rädsla också, jag blir helt skräckslagen och klarar inte ens att se en bild, blir galen på folk som ska "skoja"
En sommardag då jag nyss kommit till gården, satt vi i köket med alla dörrar öppna, det gick en liten vind genom huset. Janne såg en tuss med hundhår, slängde den mot mej och sa "oj vilken stor spindel" den landade på golvet och blåste iväg in i ett hörn, jag trodde hjärtat skulle stanna, studsade upp, skrek och sen började jag storgråta, min son som var med stirrade argt på Janne som såg helt förvirrad ut, och frågade om han inte visste att jag var spindelrädd...."jo men inte att hon var SÅ rädd.

Min äldre son tröstade mej en gång när han var ca 2 år. ...jag skrek och han kom till mej -inte falit mamma, baja pindel mamma!

Ha en fin dag,
Kram

#8 - - Netti Starby:

Usch spindlar är verkligen äckliga! Kramis

#9 - - Johanna Utterberg:

Haha jag har din spindel-rädsla för ormar, det är det värsta jag vet och här om dan slängde jag iväg mobilen i soffan och skrek pga scrollade förbi ett facebook-klipp med en jävla orm. ;) Klarar inte av dem och får hjärtklappning bara jag ser dem på tvn! :P

#10 - - Dixi Wonderland:

Jag har märkt att ser jag spindlar ute så reagerar jag mycket mindre än om det är inomhus :P

Svar: Samma för mig faktiskt!:P
Kattis

#11 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Spindlar är aldrig en höjdare!! :/

Svar: Verkligen inte!:)
Kattis

#12 - - Annie:

Då är det nog tur du inte bor hos oss ;) 'ler* ;)
Vi har spindlar lite då och då här inne, blir ofta så när vintern kommer-och så bor vi i ett gammalt hus ;)
Är mer van med dem nu haha ;) så gör mig inte så mycket.

Men kan absolut förstå dig .. jag gillar inte ormar, alls!
Dem har jag verkligen svårt för :/

Hoppas du får en fin kväll<3

#13 - - JoJo:

ja fy fan för spindlar. det är en av mina största fobier. kan börja gråta då jag ser en för att jag blir så rädd :(

#14 - - JoJo:

ja fy fan för spindlar. det är en av mina största fobier. kan börja gråta då jag ser en för att jag blir så rädd :(

#15 - - NICOLE:

Så roligt med dina sanningar för jag märker hur olika vi är på nästan varje lucka, så roligt ju tycker jag :) inte kul med spindlar, men jag själv är inte så rädd för dem. Då är råttor min skräck istället ;)

#16 - - Jennifer:

Jag är livrädd för spindlar!

#17 - - Linnéa:

Jag har inget sånt där skräckinjagande på min lista, däremot så gillar jag inte småkryp :)

#18 - - Tisa:

Usch för spindlar :(. Tarantellor är min skräck, tur att dom inte finns i Sverige!

#19 - - Louise:

Usch spindlar är ju inget kul! :/

#20 - - Sussi:

Jag är nog mer rädd för skorpioner men det är ingen större risk att stöta på en sån här i Sverige haha
Apropå spindlar.. I somras när jag gick och la mig under täcket så kände jag något som kittlade lite på benet. Jag tänkte att det kanske var täcket som kom åt lite men när jag lyfte upp täcket för att titta såg jag att det var en rätt stor spindel. Jag lovar att spindeln flög och även jag ur sängen. Sambon fick ta hand om spindeln (han får göra det med dom stora, dom små brukar jag ta död på själv :)). Efter en rejäl granskning så slappnade jag av igen och la mig för att sova :) Fast lite obehagligt var det får jag erkänna haha

#21 - - åsa i åsele:

Uppväxt med en mor som är rädd för spindlar och som tyvärr lyckats föra över den rädslan på Elin, själv bryr jag mig icke så mycket om dessa små kryp.

Däremot är jag fruktansvärt skräckslagen då det gäller råttor och möss, jag klarar icke av hamstrar eller marsvin.
Värsta fobin. Får typ panikattack.

Ha en fin 2a advent, kram

#22 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Åhh herregud!!! Chips är så jäkla gott!! Men mår inte så jättebra efteråt. Eksemen blossar lätt upp. Hoppas du haft en bra vecka. Kram