Bakad sötpotatis

En skön helg med både sol och blåst har passerat. Träning har genomförts och lika så en del förberedelser inför resan. Mat har lagats och i lördags såg min tallrik ut som nedan och jag känner ett starkt behov av att tipsa...ja inte om måltiden som helhet (trots att det kompletterade varandra bra) utan om potatisen.
 
Vi testade alltså att baka sötpotatis i micron (jaha, det var väl inget nytt säger säkert en del av er, men för er andra) och det blir ju både så gott och är så enkelt att jag bara måste få tala om det för någon. Tvätta av potatisen, skär ett kryss i den och ställ den sedan i en microsäker form (t.ex. en matlåda), in i micron på högsta effekt i ca 9 min om det endast är en potatis. Vid flera kan det behövas någon minut till. Efter plinget så låt potatisen ånga av lite innan du med tummen och pekfingret på varje hand trycker lite lätt runt krysset för att den ska öppna sig. Nu är det bara att börja äta eller så gör ni som jag och gör det ännu lite godare:
Blanda ett paket laktosfri naturell philadelphiaost med ca 3-4 msk riven parmesanost. Ringla över lite olivolja och krydda sedan med salt, peppar och rivet citronskal. Rör ihop och klicka sedan på potatisen, så himla gott tillsammans. Så hur många av er kände sedan tidigare till fenomenet microbakad sötpotatis? För egen del var det totalt okänt fram till i förra veckan!:P
 
För övrigt idag så blir det jobb, läkarbesök, packa, tvättstuga och sedan tidigt i säng för på tisdag morgon (extremt och ypperligt otrevligt tidigt) bär det av!
#1 - - Henrik Olsson :

Jag har nog aldrig gjort potatis i micron, förutom att värma en matlåda :)

#2 - - Bella:

Åh vad gott, älskar sötpotatis!

#3 - - sofia:

Vilket bra recept! Bra tips för idag. Härliga och inspirerande bilder, njut av dagen! Kram från Zurich //Sofia ( www.sofiacm.com )

Svar: Tackar!😀
Kattis

#4 - - Netti Starby:

Det ser riktigt gott ut! <3 Kramis

#5 - - Linda:

Sötpotatis är ju så himla gott!

#6 - - A M:

Mums vad gott!
sv: Åh härligt med löpning, jag måste komma igång med den igen. Det är ju underbart att springa nu när solen börjar kika fram
Kram

#7 - - ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Låter verkligen gott :D

#8 - - Natalia:

Gud så gott :D

#9 - - Sara Ekman:

Mums :)

#10 - - Linnéa:

Wow, det där måste man ju prova - har bara gjort sötpotatischips innan (farligt goda)

Svar: Haha ja det är farligt gott!😛
Kattis

#11 - - Veiken:

Tusen tack för ett bra tips. Det ska testas! Jag gillar sötpotatis!
Svar: I varuhus tar man INTE av sig skorna, men i mindre butiker och ute på landet är det vanligt. Jag vet inte hur det är i turistorterna i Thailand

#12 - - Annie:

Det ser gott ut :) jag gillar verkligen sötpotatis, såå gott ;)
Å vad kul med resa snart ;)
Förstår att du har en del att göra idag, hoppas ni får en toppen bra resa<3

Sv: Det var lite allt möjligt om katter kan man nog säga ;) Väldigt intressant :)

Kram*

#13 - - Frida:

Taack jag hade en riktigt fin kväll :)
Guud vad gott! Älskar sötpotatis men har nog aldrig testat bakad sötpotatis, det måste jag testa snart!

#14 - - Sussi:

Tack för det tipset. Det måste jag prova någongång :) Spännande det låter med trevligheterna du ska iväg på. Blir allt lite nyfiken :)

#15 - - åsa i åsele:

Tack för tipset, har aldrig hört talas om microbakad sötpotatis tidigare.
Jag brukar ju göra sötpotatis i klyftor i ugn eller i en gryta, typ korv/köttgryta.

#16 - - Fanny:

ååååh ser verkligen supergott ut!

#17 - - Linda:

Åhhh gud så gott!!!
Svar: Tack goa du! Ja inga frågor är för dumma och jag tror att många vill dryfta den sortens frågor. Så bjud gärna med dina bloggvänner så vi får igång en härlig diskussion;)
Åh ja 2011 gjorde vi en bilresa genom Europa, det absolut bästa jag gjort! Finns i min kategori Resor ganska långt bak en youtube video.

#18 - - Linda:

Men ååh så gott!
Svar: ack goa du! Ja inga frågor är för dumma och jag tror att många vill dryfta den sortens frågor. Så bjud gärna med dina bloggvänner så vi får igång en härlig diskussion;)Åh ja 2011 gjorde vi en bilresa genom Europa, det absolut bästa jag gjort! Finns i min kategori Resor ganska långt bak en youtube video.

#19 - - Gabriella :

Åh så smart att köra det i mikron, såå gott!!

#20 - - NICOLE:

Åh så gott! Det här måste jag äta snart igen :D

#21 - - Erika:

Potatisen såg spännande ut :)

#22 - - freja:

Så gott :)

#23 - - Days by Johanna:

åh så gott det låter. Vi brukar dela sötpotatis och kör i ugnen, men detta skall vi lätt testa.

#24 - - marianne cargus:

Dey var nytt för mej också, så tack flr tipset, jag äter sötpotatis ganska ofta, brukar glra klyftor i ugnen eller gratäng, vanlig potatis finns ytterst sällan på min tallrik...

Jag hoppas du blir lite piggare nu på din resa så du kommer hem med ny energi...

Visst är det konstigt? Ibland undrar jag om de tänker över huvud taget eller om de tänker att barnen fåf ra tag i det själva när de blir vuxna....

Ha det nu jättefint på resan,
Kram

#25 - - ullie:

mmm va gott alltså du ja tror aldrig ja ätiti sötpotatis endast hört om det en del lägger till rotfrukter i ugn. såg gott ut
ja vännen nu tar vi vår tyckerja me

#26 - - Mirjam Therese:

Alltså det låter ju sjukt gott!! Och uppenbarligen fungerar det ju, men jag hade fått för mig att potatisar kunde explodera om man värmde dem i micron :') Kanske bara om man har för hög värme?

Svar: Om man inte skär sönder skalet så kan den definitivt explodera. Men så länge du gör krysset uppepå så kommer ångan att ventileras ut under tillagningen!☺
Kattis