Irriterande resebeteenden

Det kommer nog inte som en överraskning för de flesta av er att tycker om att resa en hel del och för det mesta är resor något väldigt positivt för mig. Men det finns även vissa baksidor med att resa och en del av dem är kopplade till andra resenärers beteenden. Och ja, man kan självklart välja att inte bry sig allt för mycket om vad andra gör men när det påverkar min egen resa kan jag ibland inte låta bli att känna irritationen krypa på. Så nedan kan ni nu läsa om hur ni inte ska bete er om ni någon gång hamnar på samma resa som mig och vill undvika onda ögat från mig. 
 
Klaga högljutt på sin tilldelade plats
När du inte förbokat en plats på flyget så tilldelas du en plats vid incheckning och bolagen försöker så långt det är möjligt att sätta människor som reser i sällskap i närheten av varandra, men ibland är det inte möjligt på ett fullsatt plan. Är du så snål att du inte vill betala för en plats du väljer själv då tycker jag inte heller att det är okej att högljutt beklaga sig över din plats och kräva förflyttning. Detta är något som flertalet gånger förstör stämningen för både flygvärdinnor och medpassagerare i närheten. 
 
Blockera gången
Vid boarding ges tydliga instruktioner om att kliva åt sidan och släppa förbi passagerare som sitter längre bak på flyget för att slippa köbildning i gången. Trots detta är det allt för många som sitter längre fram som envisas med att böka med handbagaget eller rent av stanna och prata med någon i gången. Personligen går jag alltid på planet bland de sista om jag har en plats långt fram just för att undvika att vara i vägen när andra ska ta sin plats.
 
Att inte komma i tid till boarding
Jag förstår att det ibland kan hända saker som gör att man kommer sent till flygplatsen och får springa till gaten. Men när passagerare fullkomligt ignorerar tiden för boarding och istället väljer att shoppa så resten av planet får vänta då blir jag irriterad.   
 
Prata med sin okände granne
Det är helt okej att fråga sin granne på flyg, tåg eller buss om något eller hälsa trevligt. När din granne dock sitter med hörlurar eller läser en bok så betyder det oftast att han/hon inte är intresserad av ett längre samtal. Respektera detta snälla och fortsätt inte berätta historier eller ställa onödiga frågor såsom; jaha, vart kommer du ifrån då? 
 
Trängas framför bagageband
Alla vill ha sitt bagage så fort som möjligt efter en resa och bagagebanden har en markerad linje som du ska stå bakom. När du ser din väska så kan du kliva fram och ta den från bandet istället för att stå och trycka längst fram hela tiden och på så sätt möjligen hindra andra som vill ta sin väska. Det är helt okej att även sprida ut sig längst hela bandet. 
 
Lukta illa
Någons normala kroppsodör är väl en sak men att vara väldigt bakfull och sitta och fisa och rapa på sina medpassagerare är fasen inte okej. När man sitter så pass tätt som under en flygning, på tåg eller på buss kan man väl ändå anstränga sig lite för att lukta fräscht tycker jag för allas trevnad.  
 
Läsa tidning över två säten
Du får jättegärna sitta och läsa under din resa men tänk på att jag som sitter bredvid har betalat lika mycket för min plats och uppskattar inte att ha din DN över halva min plats också.
 
Vad kan du irritera dig på när du är ute och reser?
#1 - - Netti Starby:

Jag håller med dig om allt! Kramis

#2 - - Emma :

Åh man blir knäpp av mindre ju, riktigt irriterande sånt där. Blir skogstokig på folk som ska på pendeltågen o bara trycker sig in innan folk hunnit gå ut.

Svar: Haha ja det där är också riktigt irriterande!
Kattis

#3 - - Znogge:

Kan bara hålla med dig till 100%. Reser vi utomlands så bokar vi alltid platser. Extra viktigt är det på en riktigt lång resa. Då får det helt enkelt kosta. Flyger jag bara till Stockholm är det dock inte nödvändigt.

Kram

#4 - - my:

Håller med på alla punker, och har varit med om allt detta också.. så störande haha

#5 - - åsa i åsele:

Så kloka ord och det värsta jag vet är nog när folk luktar illa och tar upp även min plats med sina kläder, tidningar etc.

Tänkte på en helt annan sak... i somras när vi var på camping i Sollefteå så tänkte jag nästan varje dag på hur folk (kvinnor + barn) grisade ner i servicehuset, toaletter och dusch.
Helt otroligt att hyfsat normala människor inte har tillräckligt med folkvett att de lämnar toa/dusch i det skick de troligtvis vill finna toan/duschen när de ska använda dem.

Ha en fin onsdag, kram

PS Hur har Du det i Dit pekfinger?

#6 - - Amanda:

Alltså håller sååå med dig på punkterna haha!

#7 - - Sara Ekman:

Irriterande saker!!

#8 - - Biggeros:

Jag lovar att jag ska uppföra mig i ditt resesällskap🤗🤗 Jag håller fullt ut med dig. Till mångt och pricka. Jag tycker att man som resenär borde respektera sin medpassagerare.

#9 - - Alice Lindström:

Åhh vad jag håller med dig! såååå jobbigt!

#10 - - Julia:

Ha en bra kväll fina du!

#11 - - Annie:

Riktigt bra och roligt inlägg ;)
Jag håller faktiskt med dig om de flesta av dina punkter! ;)
Man vill ju ha ordning och hyfsat lugnt på resan utomlands ;)

Såna som klagar på sin plats eller tränger sig/blockerar .. så störande :/

Hoppas du har en bra kväll<3 Kram

#12 - - NATALIA:

Håller verkligen med dig!

#13 - - Sussi:

Jag tror nog du fick med alla mina irritationsmoment där. Helt rätt i det du skriver. Man måste ha respekt för andra precis som andra ska ha respekt för mig.

#14 - - Louise:

Haha förstår att allt de där är riktigt irriterande, själv har jag haftganska tur med mina flygturer :P

#15 - - emelie andersson:

så sanna punkter, sen har inte jag varit på så många resor tyvärr men jag kan verkligen hålla med dig ;)

#16 - - Pauline Hurtig:

åh håller med!!

#17 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Jag irriterar mig nog mest på folk som har så jäkla bråttom hela tiden...förstår om de ska byta flyg och måste iväg men när 75% på planet reser sig precis när flyget stannat och börjar böka med väskor så förstår jag inte varför. Det går inte snabbare för det. :(
Bra lista du satt ihop! ⭐️

Svar: Haha jaaa den glömde jag ju helt när alla ska av innan ens dörren öppnats, galet irriterande!
Kattis

#18 - - Gabriella :

Brukar också irritera mig på en hel del saker haha!!

#19 - - Johanna Utterberg :

Haha håller med dig på alla punkter!! ;)

#20 - - NICOLE:

Haha å, så kul att läsa :) Jag flyger i stort sett aldrig men jag kan tänka mig in i detta :)

#21 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Ja, käre värld - folk behöver lära sig ett och annat ibland!!

#22 - - Linnéa:

Håller med dig på många punkter... det absolut värsta är när det sitter småungar bakom än och sparkar på sätet, utan att föräldrarna säger till.. eller när personen framför fäller ner sitt säte i botten så man knappt får plats *ah*

Svar: Haha ja den missade jag, galet irriterande!
Kattis

#23 - - Jennifer:

Jag håller med dig fullt ut!!

#24 - - Marianne:

Förutom de saker du nämnt så blir jag irriterad över de som har så bråttom att de måste tränga sej fram, att vänta om man har en plats långt fram borde vara en självklarhet, samma som att vänta med avstigning om man har plats långt bak.
När vi flög från Island, var det en man som fick problem med hjärtat, otäckt! När vi landade blev det ju stopp i gången då sjukvårdare skulle ta hand om honom, en kvinna som stod bakom mej tryckte på och skrek -Men gå nån gång då!
Jag blev så j-a arg och skrek tillbaka att det kanske fanns anledning till att vi inte gick...att någon behövde sjukvårdare....Kvinnan blev illröd i ansiktet...och försvann så fort hon kom ut.

Kram

#25 - - ullie:

ja vi går alltid på sist o av sit för en del har ju så det brinner i röva o sen står de o blockerar gud

#26 - - Denise:

Haha håller med om att alla dessa punkter är irriterande!

#27 - - FREEDOMtravel:

Jag irriterar mig på när personen framför mig fäller ner sitt säte INNAN man lyfter (i smyg när flygvärdinnan inte ser). Eftersom jag själv är lydig och har stolen rak blir det väldigt trångt ... Detta händer mig lite då och då av någon anledning ... Jag blir också lite irriterad av folk som måste resa sig i ungefär samma sekund som hjulen slår i marken ;)