Mat att minnas del 6 - Feta Saganaki

Idag tänkte jag bjuda på ett fint minne som passar utmärkt som tillbehör till de flesta rätter och kanske allra bäst till grillat. Har ni missat de tidigare delarna av minnesmat så kan jag tala om att det bara är att klicka er in på Del 1, Del 2, Del 3, Del 4 eller Del 5 för mer inspiration. Denna ugnsbakade godbit ärsnabb och enkel att göra och har endast 5 ingredienser.
 
Du behöver alltså:
1 gul paprika
2 tomater
Fetaost, 150 g
olivolja
oregano
 
Börja med att värma upp ugnen till 200°C och skiva sedan dina grönsaker. Klä en ugnsplåt med aluminiumfolie och placera fetaosten i botten. Täck osten med de skivade grönsakerna, krydda med oregano och ringla över lite olivolja. Vik ihop folien och ställ sedan plåten i ugnen tills fetaosten smälter. 
 
Servera medan det fortfarande är ganska varmt så inte osten stelnar för mycket igen och nedan ser ni ett serveringsförslag; Halloumitäckt kycklingfilé och ugnstekt potatis med feta saganaki. Smaklig måltid!
 
Minne: En liten uteservering på en trång grekisk gata i den lilla staden Petra på ön Lesvos. Det är fortfarande tidig sommar och lite kyligt på kvällarna men växttaket hjälper till att behålla lite extra värme nere vid borden. Detta är första gången vi stöter på feta saganaki på menyn och bara måste testa. Ut kommer en form i gjutjärn med den ugnsbakade osten och grönsakerna, vilken fantastisk smak. Vi drömmer om den än idag och vår hemgjorda variant är som tur är ganska nära i smaken.
#1 - - Netti Starby:

Vilket smarrigt tips och det där måste jag testa! :-D Kramis

#2 - - Znogge:

Men visst är det bara så gott. Längtar till sommar och sol igen...

Kram

#3 - - åsa i åsele:

Mmums :) det ska jag absolut testa :) tack för att Du delar med Dig av Dina matminnen :)

Minus 17.5 och jag är väldans trött... inte för att de två sakerna har något gemensamt men... men ;-)

kram

#4 - - Lillgarden:

Det där låter gott! Det måste jag testa!!

Sv: kände mig helt okej i helgen men nu känns orken noll. Märklig förkylning man hittat...

Ja det där med svart vecka, fredag, helg och allt det var kändes lite överdrivet. Var inte så mycket till rea och sen körde dom ngn cyber måndag igår... Man blir lite matt faktiskt...
Ha en fin dag!

#5 - - Annie:

Vilket bra tips! Ser himla gott ut :)

Hoppas du får en bra dag<3 Kram

#6 - - Marianne:

Åh allt som behövs finns i mitt skafferi....låter hur gott som helst ju :)

Kram

#7 - - NATALIA:

Gud så gott :D

#8 - - Jennifer:

Det ser riktigt gott ut :D

#9 - - Johanna Utterberg :

Så himla gott och så mysigt minne! :)

#10 - - mammatillmirakel.blogg.se:

Mums vad gott! Hoppas du haft en bra start på vecka. Kram

#11 - - MartinaOlsson:

Hej! Hoppas att allt är bra med dig :) Jag tänkte bara passa på att tipsa dig om att jag just nu har en pågående tävling i min blogg i samarbete med Personligalmanacka, där du kan vinna ett presentkort hos dom på 329kr! Så är du sugen på egendesignad almanacka eller något annat härligt från deras hemsida så är det bara att klicka på länken nedan och delta! :)
https://martinaolsson.myshowroom.se/72011/tavling-vinn-ett-presentkort-hos-personligalmanacka/

#12 - - Henrik Olsson - Föreläsningar:

Det ser gott ut, men när det gäller fetaost backar jag :)

#13 - - Amanda:

Åååh älskar saganaki <3

#14 - - A M:

Så gott!!!
Hoppas du har haft en fin dag <3​

#15 - - Carolina Thoor:

Underbart! :D

Sv; ja, det var det verkligen också :D

#16 - - Linnéa:

Mumma, allt med fetaost är sjuuuuukt gott <3

#17 - - Anita S:

Men gott :D

#18 - - Pauline Hurtig:

såg väldigt gott ut :D

#19 - - Gabriella :

Åh såå gott!!

#20 - - Linnea Kinis:

smaskens! :)

#21 - - NICOLE:

Men å mums!

#22 - - Angelica Wåhlin:

Men herre, min skapare, vad gott!